در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حمایت از کشاورزان در حد شعار است

یک کشاورز نمونه گفت: با توجه به عدم تطابق میان هزینه تمام شده با فروش محصولات کشاورزی،حمایت از کشاورزان فقط در حد شعار است.

عباس حسنلو کشاورز نمونه حبوبات آبی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل موفقیت خود در این عرصه اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع آبی و خشکسالی های اخیر، استفاده از روش نوین آبیاری نواری و طیف، شخم حفاظتی به سبب افزایش رطوبت و مواد آلی خاک، مبارزه به موقع با علف‌های هرز، استفاده از بذور اصلاح شده، مدیریت مزرعه و استفاده از دانش فنی کارشناسان امر رکورد تولید بیش از 7 تن در هکتار را سال زراعی گذشته به همراه داشت.

وی افزود: البته طی 6 سال اخیر تولید حبوبات در هر هکتار حدود 3 تن بوده که امسال با رفع موانع و اجرای کامل برنامه‌ها رکورد تولید حبوبات در کشور زده شد.

حسنلو با اشاره به عمده مشکلات کشاورزان گفت: بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی و همچنین قیمت نهاده‌ها موجب شد که در شرایط فعلی تولید برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

این کشاورز نمونه  با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی در کشور ما مفهومی ندارد، عنوان کرد: با وجود آنکه دو ماه تا پایان سال زراعی بیشتر نمانده اما کشاورزان خسارت باغات و مزارع خود را به سبب مشخص نبودن تعرفه دریافت نکردند.

وی با انتقاد از رشد بی رویه  همه ساله قیمت نهاده‌ها بیان کرد: علی رغم رشد نجومی قیمت نهاده‌ها اما نرخ فروش محصولات تغییرات چندانی ندارد که این امر به ضرر و زیان کشاورزان است.
 
حسنلو با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی محصولات در سال زراعی جاری مطابق نرخ تورم نیست، اظهار داشت: با این وجود مسئله حمایت از کشاورزان در حد حرف و شعار است و لازم است دولت تسهیلات و تمهیدات بکری برای بخش کشاورزی که تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی کشور دارد، به کار گیرد.

انتهای پیام/






















اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار