خبرگزاری شین هوا گزارش داد:

ریاست‌جمهوری ترامپ؛ کابوس کشورهای آمریکای لاتین

ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ موجی از بی‌اعتمادی را در سراسر آمریکای لاتین برانگیخته است.

ریاست‌جمهوری ترامپ؛ کابوس سران کشورهای آمریکای لاتین
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری شین هوا از مکزیکوسیتی گزارش داد دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا و سیاست های نه چندان مشخص وی موجی از ناآرامی و بی اعتمادی را بین مقامات و ناظران سیاسی در سراسر آمریکای لاتین برانگیخته است.

در مکزیک کشور همسایه آمریکا که 80 درصد صادرات آن روانه بازار آمریکا می شود، طرح های حمایت از صنایع داخلی و انزوا طلبانه ترامپ از جمله طرح وی برای احداث دیوار در امتداد مرز دو کشور و تهدید برای اعمال تعرفه های گمرکی سنگین بر صنایع آمریکایی که در مکزیک فعال هستند، موجب بهت و سردرگمی بسیاری شده است.

ایلدفونسو گواجاردو ویلاریل، وزیر اقتصاد مکزیک سپتامبر گذشته در اظهاراتی دونالد ترامپ را شیطان نامید و گفت اگر ما برای تضمین امنیت و آینده مردم مکزیک در این کشور و در آمریکا مجبور باشیم با شیطان صحبت کنیم قطعا این کار را خواهیم کرد.

اما بیشتر ناظران سیاسی در مکزیک بر این باورند که وی آن طور که به نظر می رسد ناخوشایند و خطرناک نیست.

انجلینا گوتیررز از اساتید اقتصاد دانشگاه خودمختار ملی مکزیک (UNAM) در خصوص سیاست های دونالد ترامپ می گوید بعید است تهدیدهای ترامپ موجب برچیده شدن کارخانه های آمریکایی در مکزیک و مختل شدن فعالیت های آنها شود.

وی افزود بعید است که شرکت های فراملی بخواهند سرمایه گذاری های خود را لغو و زنجیره تولید، توزیع و تجاری سازی خود را که برای جهانی شدن و پیوستن کشورها به بلوک های تجاری و صنایع منطقه ای حیاتی است، خراب کنند.

شرکت خودروسازی فورد آمریکا اوایل ماه جاری اعلام کرد طرح های خود را برای احداث یک کارخانه جدید یک میلیارد و 600 میلیون دلاری در مکزیک لغو کرده است، اگرچه این شرکت اعلام کرد اتخاذ این تصمیم ارتباطی با سیاست های جدید ترامپ نداشته است.

موریسیو سانتارو از اساتید روابط بین الملل در دانشگاه ایالتی ریو دو ژانیرو برزیل نیز در این خصوص می گوید آن چه که موجب تعجب من شده است نظر ترامپ درباره روابط اقتصاد جهانی است که در واقع بیشتر مربوط به قرن های هجدهم و نوزدهم است.

وی افزود این تصور که شما تنها به واسطه قرار داشتن در مجاورت یک کشور همسایه، می توانید ثروتمند شوید یک تصور احمقانه است که قرن ها شواهد تجربی را نفی می کند.

گوانتر رودیزیت از اساتید روابط بین الملل در ریو برانکو نیز در اظهاراتی ترامپ را فردی "غیرقابل پیش بینی" توصیف می کند که هیچکس واقعا نمی داند دست به چه کاری خواهد زد.

کارولینا سامپو از اساتید مدعو دانشگاه کامپلوتنس مادرید در آرژانتین نیز می گوید سیاست های ترامپ در واقع تهدیدی برای نابودی پیشرفت های اخیر در روابط دوجانبه با آرژانتین است.

وی در ادامه گفت به نظر می رسد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود بر خلاف باراک اوباما رئیس جمهور قبلی آمریکا بیشتر سیاست های اقتصادی مبتنی بر حمایت از صنایع داخلی و سیاست های خارجی محدودکننده تر را در پیش گیرد.

پائولا دو سیمون از کارشناسان حقوق بین الملل در آرژانتین نیز می گوید باید دید که آیا در جریان فعالیت دولت ترامپ، گرمی روابط بین دو کشور ادامه می یابد یا آن که بار دیگر رو به سردی خواهد گرایید.

در کوبا نیز شک و تردید های زیادی درباره آینده روابط دوجانبه با آمریکا وجود دارد.

تانیا اوروزکو که یک کارگر در بخش دولتی است می گوید کاملا روشن است که روابط با کوبا اولویت نخست ترامپ نیست و تصمیم های نامشخص وی درباره کوبا و روند عادی سازی روابط  که موجب پیشرفت یا پسرفت روابط خواهد شد، نگران کننده است.

 وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به طرح ترامپ برای احداث دیوار در امتداد مرز مکزیک گفت آن چه که توجه من را به خود جلب کرده عدم انعطاف و سلطه گرایی وی است. ترامپ گفته است که مکزیک همواره از آمریکا سود برده حال آن که همه به خوبی می دانیم که دقیقا عکس آن صادق است.

البرتو کوینتانیلا از نمایندگان کنگره پرو نیز می گوید اظهارات ترامپ در تضاد با روند یکپارچگی جهانی است.

وی پس از سخنرانی روز جمعه دونالد ترامپ در مراسم تحلیفش گفت در اظهارات ترامپ نوعی تضاد با روند یکپارچگی جهانی وجود دارد اما امیدواریم چنین موضعی کاملا موقتی باشد و در نهایت جهان به سمت یکپارچگی بیشتر پیش رود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار