در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

ساختمان‌های بیش از7 طبقه باید ضوابط آتش نشانی را رعایت کنند/ ظرف سه ماه آینده باید در دو قانون مربوط به ایمنی ساختمان اصلاح صورت گیرد


کارشناسان در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری به بررسی چالش ها و راهکارهای ایمن سازی ساختمان ها پرداختند.


ساختمان هایی که بیش از7 طبقه داشته باشد باید ضوابط آتش نشانی را رعایت کنند/ ظرف سه ماه آینده باید در دو قانون مربوط به ایمنی ساختمان اصلاح صورت گیردبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید مازیار حسینی معاون شهردار تهران، مرتضی طلایی نائب رئیس شورای شهر تهران، محمد رضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس امشب(2 بهمن ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی چالش ها و راهکارهای ایمن سازی ساختمان ها پرداختند.

سید مازیار حسینی معاون شهردار تهران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون تعداد ساختمان های مشابه پلاسکو در تهران گفت: سازمان آتش نشانی بازدید های دوره ای و مکرری از ساختمان های غیر متعارف دارد و هر کدام از این ساختمان ها پرونده ای در سازمان آتش نشانی دارند.

وی با اشاره به اینکه، حدود3 هزار ساختمان اداری و تجاری داریم که ممکن است نواقصی داشته باشد افزود:  ساختمان هایی که بالای هفت طبقه هستند باید ضوابط مشخص سازمان آتش نشانی را رعایت کنند.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: در صورتی این ساختمان ها می توانند پایان کار دریافت کنند که ضوابط ایمنی را توسط کارشناسان سازمان آتش نشانی  اخذ کنند.

وی با اشاره به اینکه، در سال88 طرح رتبه بندی ساختمان ها را از نظر ایمنی داشتیم ادامه داد: ضمانت بقای این طرح ها به خود افراد بستگی دارد.

60 هزار هکتار در کشور بافت فرسوده داریم

محمد رضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه، 60 هزار هکتار در کشور بافت فرسوده داریم گفت : این در حالی است که 10 میلیون نفر در بافت های فرسوده زندگی می کنند.

وی با اشاره به اینکه، عمر ساختمان در کشور ما پایین است اظهار داشت: اگر مقررات ملی ساختمان از سوی مهندسان و شهرداری ها رعایت شود بیش از98 درصد ایمنی ساختمان ها را رعایت کرده ایم.

در دنیا ساختمان هایی هستند که عمرشان بالاتر از پلاسکو است

رضایی با اشاره به اینکه، در دنیا ساختمان هایی هستند که عمرشان از ساختمان پلاسکو بالاتر است افزود: این ساختمان ها اکنون هیچ مشکلی ندارند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه، متاسفانه در بحث نگهداری و ایمنی ساختمان ها ضعف عمل کرده ایم عنوان کرد: مهندسین پروانه دار نگهداری ساختمان در کشور باید داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه، در کشور برای ایمنی ساختمان ها قانون داریم و از این جهت مشکلی نداریم گفت: ماده 55 قانون شهرداری ها به وضوح و شفافیت وظایف را مشخص کرده است و همچنین آیین نامه مقررات ملی ساختمان را شهرداری ها مکلف به رعایت و انجام آن هستند.

مرتضی طلایی نائب رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری با اشاره به مصوبات شورای شهر تهران پیرامون ایمن سازی ساختمان ها بیان کرد:  مسئولیت پذیری اجتماعی برای اجرای قانون در کشور  ضعف است لذا، وقتی در انجام وظایف و ایفای نقش خود وظیفه شناس نیستیم این مسئله منجر به بروز حفره هایی شده که در نهایت سبب انباشت بروز بحران می شود.

وی با اشاره به طرح تقویت تجهیزات و نیاز های سازمان آتش نشانی گفت: باید نیازمندی های این سازمان به روز باشد.

طلایی با اشاره به اینکه،  در حوزه قانون مشکلی نداریم ادامه داد: شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر جامعه را باید مورد توجه و تاکید قرار داد.

وی با اشاره به مسئله پیش بینی، اقدام پیشگیرانه، اقدام و در نهایت ترمیم و بازسازی گفت: در بحث پیش بینی دچار ضعف هستیم و از 3 هزار ساختمان فرسوده 100 هزار ساختمان اداری و تجاری  در معرض خطر هستند.

نائب رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: خیلی ها از ما می پرسند که چرا ساختمان پلاسکو را پلمپ نکردیم اما باید اذعان داشت که آیا الزاما باید برای همه کارها اقدامات سلبی و بازدارنده انجام داد، آیا برای ایمن سازی ساختمان پلاسکو باید جلوی فعالیت3 هزار شاغل را گرفت.

طلایی با اشاره به اینکه، سازنده ساختمان ملزم به اجرای قانون است گفت: باید مسؤلیت اجتماعی را بپذیریم و نباید در انجام وظایف کوتاهی کرد.

وی اظهار داشت: احساس بنده این است که ساختمان هایی که الان می سازیم ، ساختمان های فرسوده هستند.

 حسینی در ادامه گفته های طلایی  اظهار داشت: حادثه پلاسکو بسیار سخت بود و باید از این حادثه اتفاق جدیدی رخ دهد و از این اتفاق تلخ برای حرکت جدید بهره برد .

وی با اشاره به  آیین نامه 2 هزار و800 که آیین نامه طراحی لرزه ساختمان است افزود: بعد از زلزله منجیل به این آیین نامه توجه شد.

معاون شهردار تهران با اشاره به تاسیس سازمان مدیریت بحران بعداز زلزله بم افزود: ورود صنعت بیمه نه از جهت پرداخت خسارت بلکه از بابت پیشگیری حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه، برای یک ساختمان بیمه باید اجباری و الزام باشد ادامه داد: بیمه در ژاپن برای استاندارد ساختمان ها اجباری است لذا،  ارزش ساختمان از ماشین کمتر نیست و باید مبحث بیمه برای ساختمان جدی گرفته شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه با اشاره به اینکه، بیمه اجباری ساختمان در کشور نداریم گفت: در برنامه ششم تلاش کردیم تا این بحث را داشته باشیم اما این مهم صورت نگرفت.

وی با اشاره به اینکه، باید  به مسئله ایمنی توجه لازم  داشت بیان کرد: باید مالک ساختمان به ایمنی ملک خود توجه کند.

طلایی با اشاره به اینکه، در خرداد و تیر ماه دو بار در ساختمان پلاسکو مانور از سوی سازمان آتش نشانی برگزار شد و نواقص احصا شد گفت: قوه قضائیه، مالک، مستاجر و شهرداری باید به موضوع ورود پیدا کند و اگر کسی در انجام وظایف خود کوتاهی کرده باید مواخذه شود.

سازمان آتش نشانی قدرت پلمپ کردن را ندارد

نائب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه، سازمان آتش نشانی قدرت پلمپ کردن ندارد ادامه داد: قانون باید به سازمان آتش نشانی قدرت لازم را بدهد.

رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، طبق قانون شهرداری ها باید اخطار زمان بر به ساختمان ها بدهند گفت: طبق قانون اگر مالک توجه نکرد، شهرداری باید اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه، بسیاری از پاساژ های تهران و بازار در معرض تهدید هستند عنوان کرد:  بر اساس ماده49 آیین نامه مجلس گزارش از وقوع حادثه و دستگاه هایی که در این حادثه دخیل بودند تهیه می کنیم و در نهایت می توان طرحی را به مجلس ارائه کرد تا تبدیل به قانون شود.

رضایی با اشاره به اینکه ، خلاءهای قانونی را می توان اصلاح کرد اظهار داشت: ما می توانیم در بحث قانون کمک کننده باشیم.

حسینی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، تبصره14 ذیل ماده55 قانون شهرداری مربوط به سال47 است گفت: این قانون با مشکلات امروز همخوانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه، براساس نیازهای شهر باید در این قانون بازنگری کرد اظهار داشت: باید به نیازهای جمعیت12 میلیون نفری شهر تهران توجه کرد.

طلایی در بخش دیگری، با اشاره به اینکه، مسولیت نظارت مشخص شده که برعهده چه کسی است گفت: باید طرح دو فوریتی در بحث بیمه با کمک دست اندرکاران مربوطه آورده شود.

وی با اشاره به اینکه، باید در بحث بیمه الزام وجود داشته باشد خاطرنشان کرد: برای ساختمان های اداری ، تجاری و بلند مرتبه باید اجبار در خصوص بیمه داشت.

نائب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه، قوانین مربوط به ایمنی ساختمان به 50-60 سال قبل بر می گردد افزود: نیاز به بازنگری در قوانین داریم.

وی با اشاره به اینکه،  ظرف سه ماه آینده باید در دو قانون مربوط به ایمنی ساختمان اصلاح صورت گیرد گفت: بحث امنیت جانی مردم در استفاده از ساختمان ها را باید تضمین کرد.

حسینی با اشاره به اینکه، باید به بحث بیمه توجه اساسی کرد گفت: 100 واحد از ساختمان پلاسکو بیمه ایران بودند و این بیمه مربوط به خسارت است.

رضایی با اشاره به اینکه، برای مجلس گزارش تهیه کرده ایم تا نقایص مطرح شود ادامه داد: شهرداری، شورای شهر تهران و شورای عالی استان ها هر پیشنهادی دارند می توانند ارائه بدهند تا در قالب ماده49 به قانون تبدیل کنیم.

وی با اشاره به بحث نظم و انضباط شهری افزود: برخی اوقات این مسئله فراموش می شود لذا باید موضوع انظباط و نظم را در قالب طرح های شهری و تفصیلی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه، ساختمان پلاسکو از لحاظ دسترسی وضعیت خوبی برای امداد رسانی داشت گفت: خیلی از ساختمان ها در کوچه های10 متری هستند که وضعیت خوبی به جهت امداد رسانی ندارند.

وی با اشاره به اینکه، قانون برای ایمنی سازی ساختمان ها داریم ادامه داد: قانون نظام مهندسی اکنون مشکلاتی داردو باید مرتفع شود لذا این قانون باید اصلاح شود.

رضایی با اشاره به اینکه، مهندسان ساختمان باید مقیم و سر ساختمان باشند تا بنا از کیفیت و عمر لازم برخوردار باشد عنوان کرد: باید نگاهمان را به ساختمان سازی تغییر داد.

طلایی با اشاره به اقدامات شورای شهر تهران برای ایمن سازی ساختمان ها ادامه داد:  برای مقاوم سازی ساختمان اقداماتی از سوی شورای شهر تهران انجام و اولویت بندی ها بر روی بیمارستان ها، مراکز آموزشی و مراکز تجمع در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه، برای مقاوم سازی بسته تشویق گذاشته شده است بیان کرد: نیاز به حرکت جهادی و عزم ملی برای این مهم داریم.

نائب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به بحث آموزش مردم و مسئولین گفت: بحث مدیریت یکپارچه برای شهر تهران حائز اهمیت  است لذا، باید امکانات، تجهیزات و پشتیبانی برای مدیریت بحران در نظر گرفته شود.

طلایی با اشاره به اینکه، به جهت تجهیزات لازم برای کار دچار مشکل هستیم افزود: نباید امنیت روانی مردم مخدوش شود.

وی با اشاره به اینکه، شورای شهر تهران آمادگی برگزاری کمیسیون و کارگروه های مشترک را دارد گفت: از صدا و سیما و رسانه های دیگر به دلیل حضور در عرصه قدردانی می کنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار