تبعید رئیس جمهور سابق گامبیا به گینه استوایی

"یحیی جامع" پس از مداخله ارتش و کناره‌گیری از قدرت به گینه استوایی تبعید شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "یحیی جامع" رئیس جمهور پیشین گامبیا، 22 سال در راس قدرت این کشور باقی ماند تا سرانجام در انتخابات ریاست جمهوری از "آداما بارو" شکست خورد. جامع باوجود شکست حاضر به تحویل قدرت نبود تا اینکه ارتش با ورود خود به این ماجرا به بیش از دو دهه حکومت دیکتاتوری وی خاتمه داد. سرانجام با تبعید سیاسی یحیی جامع به گینه استوایی، بحران داخلی در گامبیا خاتمه یافت. 
 
یحیی جامع بامداد یکشنبه بانجول، پایتخت گامبیا، را به سوی گینه استوایی ترک کرد. تبعید یحیی جامع به گینه در حکم پایان 22 سال حکومت وی بر کشور گامبیا خواهد بود. وی قبل از ورود به هواپیما برای هوادارانش دست تکان داد.

سنگال و کشورهای آفریقایی چند روز پیش یحیی جامع را به اقدام نظامی در صورت امتناع از واگذاری قدرت و تحویل دولت به "آداما بارو" تهدید کرده بودند. ارتش گامبیا اعلام کرد حاضر نیست از یحیی جامع دفاع کند.

روسای جمهور موریتانی و گینه که برای پایان بخشیدن به بحران سیاسی گامبیا به بانجول سفر کرده بودند موفق به جلب رضایت یحیی جامع برای خروج از کشور شدند.

جامع دومین رئیس جمهور گامبیا محسوب می‌شود و در کودتای 22 سال پیش در این کشور قدرت را به دست گرفت. جامع به دنبال پیروزی آداما بارو در انتخابات ریاست جمهوری اول دسامبر، با واگذاری قدرت به رئیس جمهور منتخب مخالفت کرده بود.

او در پیام تلویزیونی خود اظهار داشت: به اهمیت گفتگو و ظرفیت آفریقایی‌ها در حل و فصل تمام چالش‌ها میان خودشان در مسیر دموکراسی و توسعه اقتصادی و اجتماعی باور دارم. بنابراین امروز تصمیم گرفتم با وجدانی راحت ردای رهبری این کشور بزرگ را واگذار کنم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار