مجیدی در نشست خبری مجمع مجالس آسیایی:

هدف عمده APA دستیابی به هدف تأسیس پارلمان آسیایی است

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی گفت: هدف عمده APA دستیابی به هدف تأسیس پارلمان آسیایی است چنانچه در حال حاضر اشکال مختلفی از پارلمان‌ها در آسیا موجود است.

هدف عمده APA دستیابی به هدف تأسیس پارلمان آسیایی است

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مجیدی دبیرکل مجمع مجالس آسیایی در نشست خبری که صبح امروز (یکشنبه، 3 بهمن ماه) در مجلس شورای اسلامی به مناسبت دهمین سالگرد تأسیس این مجمع برگزار شد، گفت: تا کنون 9 نشست ازسوی این مجمع برگزار شده که 2 نشست آن در جمهوری اسلامی، 2 نشست در پاکستان، یک نشست در سوریه، 2 نشست در اندونزی و 2 نشست در کامبوج بوده است.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی در ادامه با بیان اینکه ریاست فعلی مجمع به عهده کامبوج است، عنوان کرد: در ژانویه 2018 این ریاست بعد از 2 سال به ترکیه می رسد.

وی افزود: هدف عمده APA دستیابی به هدف تأسیس پارلمان آسیایی است چنانچه در حال حاضر اشکال مختلفی از پارلمان ها در قاره آسیا موجود است لذا قصد داریم با هم اندیشی، همگرایی و هم افزایی و استفاده از ظرفیت ها فرصتی برای تبادلات در آسیا ایجاد کنیم که این تلاش در جهت ایجاد پشتوانه قوی برای این قاره است.

مجیدی در ادامه با بیان اینکه در ایران چندین مرکز پژوهش قوی وجود دارد که به عنوان ظرفیتی برای APA محسوب می شود، اظهار کرد: مجمع مجالس آسیایی دارای 4 کمیته تحت عناوی کمیته سیاسی، کمیته اقتصاد و توسعه پایدار، کمیته اداری و مالی و کمیته فرهنگی و اجتماعی است که به دنبال ارتباط مستقیم پارلمان های آسیایی با یکدیگر است.

دبیرکل APA همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر این مجمع دارای 42 عضو دائم و 14 عضو ناظر است، یادآور شد: هدف ما تبدیل عضویت اعضای ناظر به حالت دائم است که بتوان از ظرفیت آنها نیز به خوبی استفاده کرد ضمن اینکه در حال حاضر گروه های دوستی پارلمانی میان کشورها وجود دارد اما لازم است گروه های چندجانبه نیز برای همکاری های بهتر تشکیل شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مقرر شده است در آینده کمیته های APA نشست هایی در بحرین، امارات و بوتان داشته باشند، عنوان کرد: همچنین دو نشست اجرایی باید در کامبوج به عنوان ریاست این دوره برگزار شود که یک نشست برگزار شده و نشست بعدی نیز تا پایان سال میلادی برای تحویل ریاست برگزار می شود.

مجیدی در ادامه به اهمیت نقش رسانه ها در پیشبرد اهداف مجمع مجالس آسیایی اشاره و خاطرنشان کرد: لازم است دیپلماسی پارلمانی از سوی رسانه ها مد نظر قرار گیرد چرا که هرچه مردم و نمایندگان مجالس آشنایی بیشتری با پارلمان های آسیایی داشته باشند، در تقنین ملی نیز کمک می شود لذا در همین راستا می توان خبرنگاران پارلمانی آسیایی را دور هم جمع کرد.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی در ادامه با عنوان این مطلب که تا کنون حدود 20 قطعنامه در APA به تصویب رسیده، اظهار داشت: بعد از اتمام دوره برنامه هزاره ملل متحد در سال 2015، سند دیگری تحت عنوان اهداف توسعه پایدار به امضا رسید که مجمع مجالس آسیایی نیز در همان چارچوب برنامه دارد و به اعضای خود کمک می کند تا در جهت اقتصاد توسعه پایدار گام بردارند.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال ازسوی UNWTO سال گردشگری پایدار نامگذاری شده، تصریح کرد: باید به این صنعت که در آینده نزدیک جای صنعت خودرو را خواهد گرفت بیش از پیش اهمیت داده و آن را تقویت کنیم همچنین در حال حاضر کشورهای دیگر در بحث ارتباطات نوین اهمیت ویژه ای به جاده ابریشم می دهند در حالی که خود آسیا به اندازه کافی به آن نپرداخته است.

مجیدی ادامه داد: مبنای کار در APA موضوعات اجماعی بوده و در پرداختن به مسائل اختلافی اجتناب می شود تا روابط کلان مجمع مورد خدشه واقع نشود.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی در پایان در خصوص ضمانت اجرای قطعنامه های این مجمع خاطرنشان ساخت: مصوبات مجمع لازم الاجرا نیست اما چون با نظر و مشورت خود اعضا به تصویب می رسد این انتظار را داریم که در جریان قانونگذاری در کشورها تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار