اردبیل؛

افزایش صدور گواهی مبدا صادرات در استان اردبیل

دبیر کل اتاق بازرگانی اردبیل گفت: صدور گواهی مبدا صادرات در استان هزار درصد افزایش داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازاردبیل؛ حسین وثوقی ایرانی در جلسه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی اردبیل افزود: راه‌ اندازی دفتر تجاری ایران در مسکو پایتخت روسیه و جمهوری آذربایجان و سفر هیات عالی ‌رتبه استان اردبیل به این دو کشور با نتایج شایسته‌ ای همراه بوده و در صدور این میزان گواهی تاثیرگذار است.

وی تکمیل راه‌ آهن اردبیل - میانه و اتصال آن به راه ‌آهن آذربایجان و ایجاد بندر خشک به همراه تسهیل در صدور ویزا را مهم دانست و گفت: امیدواریم پیگیری مسوولان استانی در این زمینه ثمربخش باشد.

دبیر کل اتاق بازرگانی اردبیل از کاهش 50 درصدی میزان صادرات این استان در سال جاری خبر داد و بیان کرد: توجه به صادرات کالاهای تولید داخل به ‌عنوان یکی از بند های اساسی اقتصاد مقاومتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وثوقی ایرانی به پایین آمدن میزان صادرت سیب‌ زمینی و مواد پلاستیکی به دلیل کیفیت پایین سیب ‌زمینی تولیدی و وجود آفت در این محصول اشاره کرد و گفت: قیمت محصولات افزایش ‌یافته و در نقطه مقابل فضای رقابت برای عرضه محصولات در آذربایجان به حداقل رسیده ‌طوری ‌که کشورهای همسایه با قیمت پایین تمام‌ شده و فناوری مناسب ‌تر محصولات باکیفیتی را تولید و روانه بازار می‌ کنند.

وی همچنین با بیان اینکه افزایش قیمت محصولات بویژه فرش تولیدی فضای رقابتی را برای تجار محدودتر کرده اظهار کرد: یکی از گلایه ‌های فعالان بخش خصوصی در عدم رونق فضای کسب‌ و کار پرداخت نشدن تسهیلات بانکی و بروز موانع متعدد در این حوزه است که تجار را به رخوت و سستی کشانده است.

دبیر کل اتاق بازرگانی اردبیل همچنین به افزایش ارقام مالیاتی در سال ‌های اخیر و بالا بودن نرخ مالیات ‌های مستقیم و ارزش ‌افزوده اشاره و بیان کرد: بخش خصوصی از این افزایش مالیات گله ‌مند است و انتظار است دولتمردان امسال جلوی این افزایش را گرفته و همزمان با تثبیت نرخ مالیات هزینه‌ های جاری کشور را کاهش دهند.

وثوقی ایرانی اظهار کرد: فعالان بخش خصوصی به ‌شدت گله‌ مند افزایش نرخ‌ های مالیاتی هستند و بهتر است دولت در برنامه سال آینده از این افزایش خودداری کند.

وی بر لزوم ارتقای مشارکت عموم افراد جامعه در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و افزود: در صدور و تمدید کارت بازرگانی در یک سال اخیر با ‌روند کاهشی روبرو بودیم.

انتهای پیام/ع




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.