دانستنی‌هایی درباره "آکنه روزاسه" + روش درمان

بیش از 16 میلیون نفر در ایالات متحده به آکنه روزاسه مبتلا بوده و به گفته کارشناسان میلیون‌ها نفر از این بیماری خود مطلع نیستند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ عوامل مختلفی در بروز آکنه "روزاسه" (acne rosacea) که نوعی التهاب مزمن پوستی محسوب می شود، دخیل است. تنها در ایالات متحده بیش از 16 میلیون نفر دچار این مشکل پوستی هستند و به گفته کارشناسان میلیون ها نفر از بیماری خود آگاه نیستند.

هنگام بروز این نوع آکنه، در اثر افزایش فعالیت های فیزیکی و بالا رفتن حرارت بدن، خونرسانی به مویرگ ها افزایش یافته و چهره سرخ می شود، اما چنانچه قرمزی حالت مداوم و همیشگی داشته و با اندکی تورم همراه باشد و به سادگی بر طرف نشود، می توان نتیجه گرفت که فرد به آکنه از نوع "روزاسه" مبتلا شده است.

در اثر این بیماری گونه ها، چانه، روی بینی و در موارد حاد حتی روی پیشانی فرد قرمز و ملتهب می شود.

کارشناسان دلایل مختلفی را برای این بیماری پوستی نام می برند که ژنتیک هم یکی از موارد آن است. معمولاً این بیماری خانوادگی بوده و اقوام درجه اول فرد نیز درجات خفیف تا شدید این بیماری را در خود دارند.

عوامل متعددی می توانند این بیماری را تشدید کنند از جمله مجاورت در معرض هوای سرد یا گرم برای مدت طولانی، استحمام با آب گرم، مصرف نوشیدنی های داغ بویژه قهوه یا چای، خشکی پوست، استرس و یا تماس با نور مستقیم خورشید در ساعات ظهر که همگی می توانند پوست و مویرگ های سطح آن را تحریک کنند.

این بیماری با وجود آنکه مزمن است اما می توان آن را کنترل کرد، پزشکان پس از تشخیص بیماری معمولاً به فرد داروهایی مثل انواع آنتی بیوتیک ها، کرم  و لوسیون های درمانی تجویز می کنند. علاوه بر روش های دارویی در موارد حاد بیماری می توان از لیزر درمانی برای لایه برداری از سطوح درگیر شده تحت نظر متخصص نیز بهره برد.

در کنار مصرف دارو و استفاده منظم از کرم ضد آفتاب فرد باید از خوردن خوراکی هایی که باعث التهاب صورت می شود، خودداری کند. خوراکی های تند و پر ادویه، نوشیدنی های داغ و حاوی کافئین ممکن است روزاسه را تشدید کنند.

منبع: womenshealthmag

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار