امانی مطرح کرد؛

مدیریت یکپارچه شهری برای ابر شهری مانند تهران یک الزام است

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به لزوم ایجاد یکپارچگی در مدیریت شهری گفت: بدون شک مدیریت یکپارچه شهری برای ابر شهری مانند تهران یک الزام است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناصر امانی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به موضع پیگیری مستمر ایجاد مدیریت یکپارچه شهری توسط شهرداری تهران طی چند سال گذشته، اظهار داشت: در دولت یازدهم شاهد تشکیل کمیسیون تهران و کلانشهرها بودیم که لایحه تقدیمی شهرداری تهران برای مدیریت یکپارچه شهری را در دست بررسی دارد.

وی افزود: امیدوارم قبل از پایان دولت یازدهم لایحه در هیأت دولت تصویب و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

معاون شهردار تهران به حوادث غیر مترقبه شهر تهران اشاره کرد و گفت: بهبود مدیریت واکنش در شرایط حادثه و ارتقا ارائه خدمات شهری نیاز به ایجاد یکپارچگی در سیستم های کنترل و مدیریت شهر دارد، به گونه ای که به محض وقوع حادثه از کنترل ترافیک تا اعزام و هدایت خودروهای امدادی و انتظامی همگی همزمان و با مدیریت یکپارچه صورت پذیرد.

امانی با اشاره به زیرساخت‌های درهم تنیده شهر تهران مانند گاز، برق، تلفن، آب و فاضلاب، یکپارچگی مدیریت شهر و غیره، افزود: همه این ها باید ساماندهی شوند، چراکه ساماندهی نشدن این زیرساخت ها و شریان‌های حیاتی شهر تعدد و تکثر در نهادهای خدمات رسان شهری موجب می شود.

وی ادامه داد: در شرایط بحران و بروز حادثه با وجود همکاری حداکثری، شاهد ارایه خدمات در سطح استانداردهای بین المللی که عموماً با مدیریت یکپارچه، شهرهای خود را مدیریت می کنند، نباشیم و بعضاً پس از حادثه نیز با برخوردهای احساسی و غیر کارشناسی خدمات یکدیگر را به زیر سوال ببریم.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به اهمیت مبانی قانونی برای مدیریت شهری پاسخگو جهت پیشگیری از بحران و یا در شرایط بحران و اضطرار ، تصریح کرد: قطعاً وجود مبانی قانونی در تفویض اختیار برخورد جدی با عوامل ایجاد خطر در حوزه پیشگیری و همچنین در شرایط بحران نیاز جدی امروز مدیریت شهری است. 

امانی به لزوم کار جدی تر فرهنگی در خصوص حوادث اشاره کرد و گفت: از آموزش و پرورش تا تمام رسانه های سمعی و بصری و نوشتاری و اصحاب فرهنگ و هنر می بایستی در این خصوص فعالیتی بیش از پیش نمایند، چراکه ایجاد دانش و فرهنگ عمومی پیشگیری و مدیریت حادثه و بحران خشت اول و سنگ بنای پیشگیری حداکثری و مدیریت بحران در کشور است.

وی در خصوص حادثه اخیر در ساختمان پلاسکو، تاکید کرد: برای ساختمان های جدید دستورالعمل مبتنی بر استانداردهای بین المللی ایمنی وجود دارد که سازندگان ملزم به رعایت آن هستند.

معاون شهرداری تهران اضافه کرد: ساختمانی چون مجتمع پلاسکو در سال 1337 پروانه ساخت خود را دریافت کرده و در سال 1341 با اخذ پایان کار به بهره برداری رسیده است، قانون برای ساختمان هایی که بعد از سال 1349 پایان کار خود را اخذ کردند، الزامات مرتبط با کنترل های ایمنی را مطرح نموده است. 

وی ادامه داد: همچنین قسمت عمده ساختمان پلاسکو اساساً نه کاربری اداری داشته و نه تجاری بلکه کارگاه‌های تولیدی بوده که وفق ماده 105 قانون کار بازرسان وزارت کار ملزم به بازدید و سرکشی دوره ای از کارگاه‌ها، اخطار در صورت احساس مخاطره در محل و اخذ مجوز پلمپ از مرجع قضایی در صورت عدم رفع خطر است.

معاون شهردار تهران گفت: این ها موارد قانونی مرتبط با رعایت اصول ایمنی در ساختمان پلاسکو است و منظور نظر من اتهام به شخص یا نهادی در خصوص آتش سوزی نیست، چرا که وفق رهنمود مقام معظم رهبری در حال حاضر اولویت، اتمام عملیات امداد و حل و فصل موضوع است و بررسی علل حادثه در پی انجام این اولویت ها در دستور کار کارگروه‌هایی که از سوی دادستان کل کشور، مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تشکیل شده است قرار خواهد گرفت.

امانی با اشاره به موضوع مقایسه ساختمان علاءالدین و پلاسکو در برخی رسانه ها گفت: ساختمان علاءالدین در حال ساخت غیرمجاز طبقه ای اضافی بود که ساخت این طبقه ناقض دستورالعمل ها و استانداردهای ایمنی می شود، لذا در مراحل ساخت از ادامه فعالیت و ساخت و ساز جلوگیری و با پیگیری دو ساله شهرداری تهران و اخذ و تأمین نظر نهادهای مختلف چون شورای تأمین شهرستان تهران ابتدا مالک متعهد به انجام کار گردید.

وی اضافه کرد: به دلایل مختلف موفق به این کار نشد و نهایتاً شهرداری تهران پس از اخذ و تأمین نظر تمام نهادها که منتج به 14 شرط برای این اقدام گردید و حداکثر تلاش برای وارد نکردن خدشه به تردد مردم در ساختمان و کسب و کار اصناف با انتخاب مشاور و پیمانکار مجرب به تخریب طبقه اضافی اقدام کرده که کار همچنان نیز ادامه دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار