ساری،

ده نکته مهم برای کاهش تصادف در رانندگی

برای رانندگی ايمن تنها داشتن مهارت های ابتدايی رانندگی و کنترل خودرو کافی نيست.

ده نکته مهم برای کاهش تصادف در رانندگیستوان دوم مرتضی ابراهيمی کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافيک پليس راهور مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: گاهی يک تصميم اشتباه پشت فرمان می تواند آينده فرد يا افرادی را تيره و تار کند و حتی موجب مرگ آنها شود و يک تصادف رانندگی مي تواند عواقب تلخ و سنگينی در پی داشته باشد.

وی 10 نکته و قانونی که سبب کاهش تصادف می شود را عنوان کرد:

1- رعايت فاصله ايمن با اتومبيل جلوئی :

اگر راننده خودروی جلويی ناگهان ترمز کند و شما فاصله ايمن را از خودروی جلويی رعايت نکرده باشيد احتمال برخورد و تصادف بيشتر می شود. هر راننده ای بايد قانون سه ثانيه را بداند و رعايت کند وقتی خودروی جلويی تان از کنار يک جسم ثابت مانند درخت يا تير چراغ برق عبور کرد به آرامی اعداد هزار و يک ، هزار و دو و هزار و سه را بشماريد اگر قبل از اتمام شمارش، شما هم به آن جسم رسيديد، يعنی خيلی نزديک به خودروی جلويی هستيد وفاصله مناسب با آن نداريد و بايد فاصله مناسبی را اتخاذ نمائيد به خاطر داشته باشيد در آب و هوای نامساعد وجاده های لغزنده بايد فاصله را دو برابر کرده و تا شش ثانيه بشماريد.

2- استفاده از چراغ راهنمای اتومبيل:

آگاه نکردن ساير رانندگان از تصميمات رانندگی تان خيلی خطرناك است راننده های ديگر نمی توانند حدس بزنند شما قصد گردش به راست داريد يا می خواهيد تغيير مسير بدهيد استفاده از چراغ های راهنما وسيله نقليه برای ايمنی خودتان، سرنشينان، ساير رانندگان، موتورسواران، دوچرخه سواران و عابران پياده الزامی است.

3- مانع نشدن از روانی ترافيک:

رانندگی با سرعت بسيار کم گاهی می تواند خطرناك تر از رانندگی با سرعتی بيش از حد مجاز باشد. در مواقعی که ترافيک سنگين است و خودروهای ديگر در حال عبور هستند، تغيير مسير مداوم و مانع از عبور ساير خودروها شدن موجب اتلاف وقت بيشتر می شود، در حالی که حرکت منظم و پشت سرهم خودروها باعث روانی ترافيک می شود.سعی کنيد در جريان ترافيک رانندگی کنيد و اگر خودروی پشت سر شما قصد دارد سريع تر حرکت کند، به او اجازه عبور بدهيد ممکن است او مشکلی داشته باشد که شما از آن بی اطلاع هستيد.

4- رعايت سرعت ايمن و مطمئن:

سرعت به خودی خود کشنده نيست مشکل سرعت نامناسب است برای مثال اگر باران يا برف سنگينی در مسيری که رانندگی با سرعت 65 کيلومتر در ساعت مجاز است ببارد و ديد راننده و توانايی توقف خودرو کاهش پيدا کند، رانندگی با اين سرعت احتمال تصادف را افزايش می دهد.همين طور وقتی در جاده ای نا آشنا مثلا جاده های بين شهری با پيچ و خم های زياد رانندگی می کنيد،نمی توانيد با همان سرعتی که برای بومی ها ايمن است، رانندگی کنيد و بهتر است سرعت را با شرايط راحتی خودتان، شرايط جاده واتومبيل تنظيم کنيد.

5- استفاده از آينه ها:

لزوم ترمز کردن يا تغيير مسير را پيش بينی کنيد. هميشه محيط رانندگی را زير نظر داشته باشيد و مراقب حرکت ساير راننده ها و عابران پياده باشيد. اين طوری احتمال اينکه لازم باشد ناگهان ترمز کنيد يا از مسير منحرف شويد، کم می شود، يک راننده خوب هميشه از موقعيت ها آگاهی دارد و با استفاده از آينه ها می داند در اطراف و پشت سرش چه می گذرد و چگونه با خطر مقابله نمايد.

6- رعايت حدود و امکانات وسيله نقليه :

قابليت ها و محدوديت های فنی خودروی تان را در مواجهه با خطر و يا در موارد عادی بدانيد و آگاه باشيد خوردوهای قديمی قابليت های خودروهای جديد را ندارند زيرا هم به علت کارکرد مستمر مستهلک شدند و يا بر اثر پيشرفت تکنولوژی از امکانات فنی کمتري برخوردار هستند.بنابر اين بيش از توان خودروی تان سرعت نگيريد و هميشه طوری رانندگی کنيد تا بتوانيد در موقع لزوم و به موقع ترمز و خودروی خود را متوقف کنيد. همچنين خودرو بايد به طور منظم عيب يابی شده و از نظر فنی بازديد و سالم باشد.

7- افزايش اطلاعات:

اگر می خواهيد راننده بهتری باشيد و ياد بگيريد چه طور می توان موقعيت های پرخطر را مديريت کرد، لازم است درباره خودرو و تصميم گيری در شرايط پرخطر بيشتر اطلاعات کسب کنيد. در دوره های آموزشی شرکت کنيد و با بيشتر کردن اطلاعات و مهارت ، ايمنی تان را پشت فرمان افزايش دهيد.

8- بستن کمربند ايمني :

کمربند ايمنی را ببنديد و از ساير سرنشينان هم بخواهيد از کمربند ايمنی استفاده کنند بستن کمربند ايمنی احتمال جراحات سنگين و مرگ بار را هنگام حادثه کاهش می دهد.

9- توجه داشتن به جلو:

دقت داشته باشيد يکی از اصول لازم در رانندگی توجه داشتن کافی به جلو و جوانب می باشد و راننده حق ندارد به هنگام رانندگی دخانيات استعمال نمايد و يا خوراکی و يا آشاميدني ميل کند. استفاده از هرگونه وسايل و تجهيزات مانند تلفن همراه که باعث انحراف ذهن و رفتار راننده می گردد ممنوع است و در همه حال بايد به جلو خود توجه نمايد.

10- رعايت حق تقدم :

توجه داشته باشيد رعايت مقرات مربوط به حق تقدم عبور برای همه اجباری است و يکی از دلايل تصادف خصوصا در معابر درون شهری عدم رعايت حق تقدم عبور ساير وسايل نقليه است.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.