نوبخت در نشست خبری مطرح کرد

افزایش 10 درصدی حقوق كارمندان در سال آینده/پرداخت 68 هزار و 500 ميليارد تومان از درآمدهاى نفتى به كشور تا پایان سالجاری


سخنگوی دولت گفت: حقوق كارمندان در سال آینده 10 درصد افزايش می‌يابد، بر این اساس 14 هزارميليارد تومان براى افزايش حقوق كارمندان در لايحه بودجه سال96 درنظر گرفته شده است.


نشست خبری سخنگوی دولت آغاز شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت  در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (5 بهمن ماه) برگزار شد، گفت: اخیرا شاهد رخدادهای غم‌انگیزی بودیم که یکی از آنها رحلت آیت الله هاشمی و دیگری فروریختن مجمتع تجاری پلاسکو بود، بنابراین ضمن تسلیت به این مناسبت‌ها باعث خرسندی است که نمادی از فرهنگ اسلامی ایرانی در ارائه ایثار و فداکاری از سوی هموطنان فداکار و شریف به جهان منعکس شد.

وی افزود: خوشبختانه گزارش امیدوار کننده‌ای از آیین‌نامه اجرایی اصلاح نظام بانکی در هیئت وزیران تصویب شد، با تصویب این آیین‌نامه و اصلاح قانون لایحه بودجه 95، 45 هزار میلیارد تومان به منظور تادیه بدهی دولت به نظام بانکی و افزایش سرمایه 6 بانک دولتی فراهم شد.

*پرداخت 45 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک ها تا پایان امسال

سخنگوی دولت گفت: با کمک 45 هزار میلیارد تومان، صورت‌های مالی بانک‌های دولتی اصلاح می‌شود و قدرت تسهیلات دهی ‌آن‌ها افزایش می‌یابد.

نوبخت ادامه داد: در این آیین‌نامه بانک‌های عامل اجازه پیدا کردند نسبت به بخشیدگی جرائم کسانی که تسهیلات کمتر از 100میلیون تومان دریافت کردند، اقدام کنند و همچنین دولت موظف شد تا سقف 10 هزار میلیارد تومان نسبت به بخشیدگی سود وام‌های معوق کسانی که قدرت پرداخت ندارند را متقبل شوند.

*بخشودگی جرائم وام‌های زیر 100 میلیونی

وی ادامه داد: کسانی که کمتر از 100 میلیون تومان وام دریافت کردند و قدرت پرداخت آن را ندارند از سوی بانک‌ها جرائمی برای آنها تعلق گرفته که باید سود آن هم پرداخت شود، لذا دولت برای کمک به این افراد که عمدتا کشاورز هستند در صورتی که اصل پول را پرداخت کنند، سود وام را می‌پردازند.

سخنگوی دولت یادآور شد: در نظر داریم به 7 هزار و 500 واحد تولیدی راکت نیمه‌فعال بخش خصوصی 16 هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص دهیم.

نوبخت تصریح کرد: همچنین تا پایان سال جاری قرار است 39 هزار و 732 هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های عمرانی اختصاص پیدا کند. تا تاریخ 4 بهمن هم 20 هزار و 530 واحد تولیدی، 14 هزار و 289 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند که البته دریافت این اعتبار از طریق ستاد تسهیلات رفع موانع تولید و مراجع مسقیم واحد‌ها به بانک‌ها انجام شد.

*ایران به رتبه 18 اقتصاد جهانی رسید

سخنگوی دولت تصریح کرد: خوشبختانه به جایگاه هجدهم در اقتصاد جهانی دست پیدا کردیم و تورم در کشورمان کمتر از 9 درصد است و رشد اقتصادی هم بر اساس گزارش مجامع بین‌المللی 20 درصد اعلام شده است.

نوبخت خاطر نشان کرد: تاکنون 39 هزار تاکسی فرسوه از ناوگان حمل و نقل شهری خارج شده که نسبت به گذشته رقم قابل توجهی است.

*ورود تمام درآمدهای نفتی به اقتصاد ایران

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا تمامی درآمدهای حاصل‌ از نفت به کشورمان پرداخت شده افزود: خوشبختانه همه درآمدهای نفتی را بدون وجود مشکلی خاص توانستیم وارد اقتصاد کشور کنیم، سال جاری 68 هزار و 500میلیون تومان از درآمدهای نفتی در اختیارمان قرار خواهد گرفت؛ همچنین میزان فروش نفت بر اساس پیش‌بینی 2 میلیون 500 هزار بشکه بود اما عملا میزان فروش بیش از این میزان در حدود 3میلیون و 900 بشکه نفت به فروش رسید، بر این اساس باید اعلام کنم که توانستیم نفت بیشتری صادر کنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: قیمت متوسط هر بشکه بیش از 42 دلار است در عین حال برای استفاده از منابع ارزی هم مشکلی نداریم.

نوبخت درباره تذکر نمایندگان به رئیس جمهور نسبت به مسئله "حسین فریدون" و ارتباط برخی متهمان اقتصادی با وی اظهار داشت: برخی افراد صراحتا در معرض اتهام قرار می‌گیرند تردید نداشته باشید که قوه قضاییه قوه مستقل است و برای برخورد با کسانی که جرمی مرتکب می‌شوند با استقلال برخورد می‌کند، اگر اتهام افکنی صورت گیرد نتیجه دادگاه اثر سوء خود را بر افراد باقی می‌گذارد اما اگر در این میان روشن شود که قضاوت درست نبوده چه پاسخی به افکار عمومی داده می‌شود.

وی درباره استخدام در نهاد ریاست جمهوری گفت: در نهاد ریاست جمهوری و بدنه دستگاه‌های اجرایی استخدام‌هایی صورت گرفت که باید برای صرفه‌جویی و چابک‌سازی ساختار دولتی زمینه‌ای فراهم می‌شد، لذا بر این اساس کوشیدیم در راستا اجرایی بند «ب و ج» قانون خدمات کشوری استخدام محدود شود، هرچند طبق مجوز قانونی استخدام صورت گرفت اما در نهاد ریاست جمهوری زمینه خروج افرادی که به خدمتشان نیازی نبود را فراهم کردیم، نهایتا آنها به دیوان عدالت اداری مراجعه و در این موضوع اعلام شکایت کردند و خواستار ادامه خدمت در نهاد ریاست جمهوری شدند.

*حقوق کارمندان در سال آینده 10 درصد افزایش می‌یابد

سخنگوی دولت با اشاره به افزایش حقوق کارمندان بیان داشت: در سال آینده حقوق کارمندان 10 درصد افزایش می‌یابد بر این اساس 14 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 96 در نظر گرفته شده که البته این موضوع برای رفع نابرابری و ناعدالتی در نظر گرفته شده است.

نوبخت درباره شهادت آتش‌نشانان حادثه پلاسکو و اقدامات دولت در این زمینه اظهار داشت: گزارشی از سوی شهیدی رئیس بنیاد شهید در جلسه اخیر دولت ارائه شد. باید اعلام کنم شهدای آتش‌نشان شهید خدمت شناخته می‌شوند و در کنار شهدای منا و مدافع حرم به خاک سپرده خواهند شد.

وی پیرامون موضوع برجام و عملکرد آمریکا در این موضوع تصریح کرد: پس از توافق برجام آمریکا اعلام کرد دسترسی ایران به بمب اتم را به تاخیر انداخته از این رو با ابراز خوشحالی خود را پیروز می‌دانستند اما لازم به یادآوری است که فعالیت‌های اتمی کشورمان همواره صلح‌آمیز بوده این موضوع مورد تایید آژانس بین‌المللی هم قرار گرفت لذا تمام اتهامات ناروا علیه کشورمان از بین رفت وکلیه قطعنامه‌ها در این زمینه لغو شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در هر حال زمینه اختیارات آمریکا در این حوزه محدود است و همچون گذشته جهان با آمریکا همراه نیست. در گذشته آمریکا و کشورهای دیگر علیه ایران اجماع داشت در حالی که امروز این شرایط فراهم نبوده است، آمریکا در موضع قدرت نیست و جهان هم آمریکا را کشوری که دارایی ثبات نمی‌باشد می‌شناسد.

وی با اشاره به تضمین عملی برجام یادآور شد: اگر هر یک از 7 کشور توافق‌کننده برجام اقدامی بر خلاف این توافق انجام دهند متخلف به شمار می‌آیند بر این اساس هر نوع خدشه‌ای از سوی آمریکا به برجام وارد شود، سازو کار برخورد با کشور متخلف تعریف شده است.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود چرا وزاری اقتصادی و بهداشت در دولت آینده تمایلی به ادامه همکاری با رئیس جمهور نخواهند داشت، اظهارداشت: حتما آنها خسته هستند به هر حال صلاح کار خویش را وزرا می‌دانند. ما همه را به همکاری دعوت می‌کنیم.

*مشکلات صندوق فولاد با دولتی شدن آن رفع نمی‌شود


وی درباره موضع دولت در رابطه بازنشسته‌ها خاطر نشان کرد: مایل هستیم وضعیت بازنشسته‌ها روز به روز بهتر شود و از میزان دریافتی خود رضایت داشته باشند، زمانی که صندوق فولاد شکل گرفت از بودجه عمرانی به این صندوق کمک شد و در این راستا هزار میلیارد تومان برای رفع نابرابری‌ها در نظر گرفتیم، اما باید دانست که با دولتی شدن این صندوق مشکلات آن رفع نمی‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: همانطور که می‌دانید باید 154 هزار میلیارد تومان در سال آینده بابت حقوق پرسنل دولت پرداخت شود و بیش از 151 هزار میلیارد تومان هم به عنوان حقوق برای بازنشستگان به صندوق‌ها پرداخت خواهد شد.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه بر اساس اظهارات رئیس جمهور مردم می‌خواهند بدانند پول‌های بابک زنجانی کجاست؟ و توضیح شما در این زمینه چیست یادآور شد: انتظار داریم قوه قضاییه در این زمینه پاسخگوی سوالات و افکار عمومی باشد.

وی با اشاره به دستاندازی آمریکا به 2 میلیارد دلار از اموال ایران اظهار داشت: در این زمینه گروهی مأموریت دارند و در حال حاضر هم مشغول بررسی حقوقی و استیفای این موضوع هستند کما اینکه به طور مرتب گزارش‌های حاصل شده به شورای امنیت ملی ارائه می‌شود.

نوبخت درباره پرداخت یارانه نقدی و منابع و مصارف آن تاکید کرد: 48 هزار میلیون تومان از محل افزایش قیمت فرآورده‌های نفت و حامل‌های انرژی و بودجه عمومی تامین می‌شود. از زمان اجرای قانونی هدفمند یارانه‌ها 96 هزار میلیارد بدست آمده که 50 هزار میلیارد آن باید در اختیار مردم قرار می‌گرفت و مابقی آن صرف امور تولیدی در کشور می‌شد، اما مبلغی حدود 276 میلیارد تومان از بانک مرکزی در صندوق توسعه به منظور پرداخت یارانه‌ها استفاده شد.

نوبخت پیرامون مسئله آلودگی هوا و اقدامات موثر دولت در این زمینه اظهار داشت: تاکنون 39 هزار و 393 تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری خارج شده است همچنین 10 میلیارد تومان برای مسئله محیط زیست، برقی کردن موتور سیکلت‌ها و خارج کردن خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری در نظر گرفتیم. از سوی دیگر 2 هزار و 500 الی 3 هزار میلیارد تومان اعتبار به منظور مبارزه با پدیده ریزگردها و شناسایی کانون‌های انتشار آن اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: همچنین به منظور مقابله با آلودگی هوا دو نیروگاه بزرگ اتمی فعالیت خواهند کرد که در این راستا سازمان انرژی اتمی اقدامات لازم را برای تبدیل انرژی فسیلی به انرژی پاک انجام خواهد داد.

سخنگوی دولت در خصوص قانون تدوین شده حقوق بازنشستگان کشوری متذکر شد: اقدامات دولت در راستا اجرای دو حکم قانون مدیریت خدمات کشوری و برنامه‌ پنجم توسعه بود، بنابراین سعی کردیم با بکارگیری قوانین حقوق بازنشستگان را در نظر بگیریم تا حق کسی ضایع نشود.

نوبخت با اشاره به آتش‌‌سوزی مجتمع تجاری پلاسکو گفت: متاسفانه این روزها جامعه متألم است و هنوز پیکر تعدادی از آتش‌نشانان و شهروندان این آتش‌سوزی زیر آوار محفوظ است، بنابراین معتقدم در چنین شرایطی پرداخت به اموری غیر از مسئله آوار برداری مصلحت نیست اما مسئولان باید علت و دلیل حادثه را مورد بررسی قرار دهند و چگونگی پیشگیری از این حوادث و جبران خسارات مادی و معنوی آن رادر نظر بگیرند، کما اینکه ما نباید خود درگیر جو محصور در جامعه شوند.

وی ادامه داد: جلسه هیئت وزیران بنا به دستور رئیس جمهور کمیته ویژه‌ای را مأمور کرد تا علت وقوع این آتش‌سوزی را مورد بررسی قرار دهند، البته بر اساس قانون مسئولیت این حادثه بر عهده شهرداری است به هر حال باید منتظر بمانیم تا کارگروه کمیته‌های مسئول پس از پیگیری و بررسی گزارش‌های مربوطه را ارائه دهند.

*کارگروه وزارت کار فردا نتایج گزارش خود درباره حادثه پلاسکو را ارائه خواهد کرد

سخنگوی دولت افزود: با وقوع آتش‌سوزی پلاسکو بنیاد شهید، وزارت تعاون با تشکیل کارگروهی ویژه به این امر ورود کردند، همچنین فردا کارگروه وزارت کار نتایج بررسی و گزارش خود در این زمینه ارائه خواهد کرد.

نوبخت درباره کسری بودجه دولت خاطر نشان کرد: اگر منظور از کسری بودجه عدم تحقق غرامت‌ها است باید اعلام کنم که در هیچ سالی غرامت‌ها به میزان پیش بینی شده محقق نمی‌شود اما قانون سازمان برنامه و بودجه تکلیف کرد که به اندازه‌ای که هزینه‌ها عملا اتفاق می‌افتد درآمد‌ها را به همان میزان اختصاص دهد بر این اساس منابع، هر میزان محقق شود هزینه‌ها کنترل می‌شود با کسری بودجه مواجه نشویم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی اینکه پس از اجرای برجام به جز وزارت نفت چه نهاد و سازمانی از نتایج این توافق بهره‌مند شدند، تاکید کرد: اولین اقدام در دوره پسابرجام آن بود که اتهام فعالیت‌های نظامی هسته‌ای علیه کشورمان رفع شد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلاح‌آمیز بودن فعالیت‌های ایران را مورد تایید قرار داد، علاوه بر این کلیه قطعنامه‌ها و تحریم‌ها در صنعت خودروسازی، هواپیما و خرید قطعات آن لغو شد.

سخنگوی دولت یادآور شد: کماکان بدعهدی آمریکا قابل قبول است، ما باتوجه به اینکه طرف مقابل را برعهد می‌دانیم با کمال بدبینی این توافق را امضا کردیم، در هر حال برجام دستاوردی بزرگی برای کشورمان است و باید به خوبی از نتایج آن استفاده کنیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۹:۳۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
این افزایش درصدی در واقع اختلاف درامد ها رو بیشتر میکنه بهتره به صورت پلکانی این افزایش حقوقها لحاظ بشه..مثلا کسی که ماهی 10 میلیون حقوق میگیره امسال 1 میلیون حقوقش افزایش پیدا میکنه ولی اونی که 1 میلیون درامد داره فقط 100 هزار تو.من افزایش حقوق پیدا میکنه که این باعث اختلاف بیشتر بین این دو نفر میشه
Iran (Islamic Republic of)
عين الله ابدارچيان
۲۰:۰۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۵
حقوق من. يك ميليون تومان در ماه است ١٠٠ هزار تومان اضافه ميشود
حقوق ايشان پنج ميليون تومان در ماه است. ٥٠٠ هزارتومان اضافه ميشود

اين كار را نكنيد ٥ تا ٢٠ درصد حقوق ها را اضافه كنيد حقوق كم بگير ها را بيشتر زياد كنيد و رده هاي بالا را كمتر انوقت بشما ميگويند عادل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
به خدا این انصاف نیست.
این 10 درصد هم اضافه نمی کردید سنگین تر بودید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
اینکه میگی ما اقتصاد هجدهم دنیا هستیم درسته ولی اوضاع مالی و بیکاری مردم که محاسبه نشده مثلا که چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
همه اجناس 1000 درصد افزایش پیدا کرده اونوقت حقوق کارمند 10 درصد ؟
با این حقوق فقط باید غصه بخوریم؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۲۱:۵۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
آقای نوبخت حوقوق را بالا نبرید ،وقیمت کالارا ارزن کنید
Iran (Islamic Republic of)
سید
۲۰:۵۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
ای کاش همیشه نزدیک انتخابات بودیم...!!!
Germany
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
سرم گیج رفت چقدر زیاد شده فقر معیشتی ایرانی ها ساعت به ساعت هست نه سال به سال خدا به مردم رحم کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
خدا بیامرزه پدرتون
اقای نوبخت همشهری خیلی اوضاع حقوق خرابه
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
دولت تدبیروامیدچشم نخوری سال به سال دریغ ازپارسال هرساله تورم وگرانی اجناس بالای 40درصده
Iran (Islamic Republic of)
سلمان
۱۴:۵۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
کارمندان همیشه دارن درجا میزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
کاش در جا میزدیم با تورم 30-40درصدی وافزایش 10 درصدی عقبگردمی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
از همسان سازي حقوق كارمندان و رفع تبعيض ها و احجاف هاي ناروا چه خبر
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۳:۲۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
جناب آقای نوبخت میخوام بدونم خود شما با هفده سال سابقه ویک میلیون وسیصدهزارتومن حقوق میتونید زندگی کنید. مرد حسابی آخه ده درصدم شد افزایش. لااقل حقوق افرادی که درآمد کمتری دارند رو بیشتر افزایش بدید.
Iran (Islamic Republic of)
كارمند پست
۰۸:۵۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
همانگونه كه همسان سازي حقوق بازنشستگان لازم و ضروري بود لازم است حق كارمندان هم سطح و هم مدرك در تمامي دستگاههاي دولتي نيز همسان سازي شود و نيز حقوق كارمنداني كه كف حقوق را مي گيرند بيشتر افزايش دهند تا قدرت خريد تحليل رفته اين قشر فراموش شده نيز احيا گردد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۱۳:۲۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
حوقوق نیاید افزایش یابد، کالا بایدارزان شود ، تا نظم به کشور بر گردد ، هر یک کیلو گوسفند زنده 16500 تومان هریک کیلوگوشت گوسفندقربانی 17500هزار تومان درقصسابی های دولتی فوروخته می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
واقعا فکر کردید تورم 10 درصده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
بابا هر شاخه آهن 100 هزار تومان در دوسه ما اخير گران شد يعني حداقل 30 تا 40 درصد در سه ما و كره صد گرمي از 2500 شد 3500 يعني 40 درصد و قند و شكر و بقيه موارد نيز به همين ترتيب احتمال منظورشان از ده درصد فقط افزايش قيمت كفن است كه احتمالا با وجود اين همه استرس مالي و بيكاري آن نيز از ده درصد گذشته و اينها خبر ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ش
۱۳:۰۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
10 درصد اضافه حقوق برای آقایانی که ده میلیون تومان حقوق می گیرند خوب است که می شود یک میلیون تومان به حقوقشان اضافه می شود . ولی برای کارمندی که یک میلیون و پانصد هزار تومان حقوق می گیرد می شود صدوپنجاه هزار تومان . نمردیم و عدالت را هم در این دولت دیدیم
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۴۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
دکتر جان دمت گرم /10 درصد اضافه میشه بجاش گرانی وتورم برای کارگروکارمند زیاده .بازم تشکر فکر تسویه حسابهای کارمندان لطفا باشید .با تشکرقشر کارمندوکارگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
آخه بمیرم واس دولت که هنوز وقت نکرده تصمیمی برای قشر محترم و زحمت کش کارگر و کارمند بگیره !!!!!!!!!!شاید هم باز پول نیست و حقوق و پاداشهای نجومی بزرگواران اجازه نداده پولی مونده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
آخه این افزایش قیمتها از اول سال تا الان 9 درصد بوده!؟ شما خودتون بلدین با خرجی ماهی 200 هزار تومان زندگی کنید!؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
ما که هر چه زور می زنیم یک کار بخور نمیر هم پیدا نمی کنیم آخه این درد رو به کی بگم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
حقوق ما که تو قطار شهری شیراز کار میکنیم هم پرداخت میکنید؟ 6ماه هست به ما پول نداده شب عیدی هیچی پول نداریم
آخرین اخبار