ظریف اعلام کرد:

هر روز برجام را مطرح نکنید!/ اسنپ بک به معنای نقطه ضعف برجام نیست

وزیر امور خارجه گفت: موفقیت برجام در این بود که فضای روانی جهان در مورد ایران را آرام کند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در بیست و دومین نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به دستاوردهای برجام اظهار داشت: طی دهه هشتاد موانع تجارت و توسعه ایران به یکباره ایجاد نشد چرا که اتحادیه اروپا زمانی که می خواست تحریم های نفتی علیه ایران را اعمال کند به خود شش ماه فرصت داد تا از مسیرهای دیگری نفت را تولید و خریداری نماید که به همین علت قیمت نفت کاهش یافت.

وی افزود: ایالات متحده در زمان اعمال تحریم های نفتی علیه ایران سایر کشورها را مکلف که هر شش ماه خرید نفتی خود را بیست درصد کاهش دهند.

ظریف ادامه داد: با نگاهی به تعاملات بانکی سال 89 تا 90 ، بیش از 670 کارگزاری طی این سال ها به 50 کارگزاری کاهش یافت که اجرای برجام این روند را متوقف کرد اما یک برهه زمانی نیاز است تا به حالت ابتدایی باز گردیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به تحولات حوزه بانکی طی سال های تحریم گفت: طی سال های تحریم کشور از بسیاری امکانات محروم شد اما دنیا در این مدت به حرکت خود ادامه داد به طوری که بیشترین تحولات در حوزه بانکی شکل گرفت که ما به سبب تحریم های اعمال شده بیرون این بازی بودیم .

این مقام مسئول با اشاره به سایر تحریم ها گفت: البته تحریم  قانون داماتو به سال 1996 میلادی بازمی گردد که در آن زمان تاثیرات بسزایی بر سیستم روابط بین المللی گذاشته بود اما اجرای برجام توانست موانع را تا جایی که به بحث های هسته ای باز می گردد حذف نماید چرا که ایران به بهانه هسته ای وارد شورای بین المللی شد.

وی ادامه داد: موفقیت برجام در این بود که فضای روانی جهان در مورد ایران را آرام کند که به همین دلیل بدخواهان جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را به کار گرفتند که این آرامش در کشور ما ایجاد نشود.

وزیر امور خارجه در ادامه افزود: وظیفه ما به عنوان کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و بخش خصوصی به عنوان کارآفرینان بر آن است که نگذاریم برجام تحت تاثیر تصمیمات قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تحریم ها شامل سه حوزه رسمی نفت، حمل و نقل و بانک بود بیان داشت: البته با تلاش های وسیع وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت و بخش خصوصی و افزایش تولید نفت و ورود به حمل و نقل بین المللی توانستیم در این دو حوزه موفق شویم به سبب ماهیت محافظه کاری موسسات مالی و اعتباری و بانک های خارجی با مشکلاتی روبرو هستیم.

ظریف با بیان اینکه برجام یک امر عادی تلقی می شود افزود: بنده معتقدم که نباید هر روز برجام را مطرح کرد بلکه بایستی فضایی ایجاد کرد که این امر عادی تلقی شود.

وی با بیان اینکه اسنپ بک(ضمینی است که بر اساس آن می توان امیدوار  بود که برجام پایدار بماند) به معنای نقطه ضعف برجام نیست اظهار داشت: این امر به معنای استمرار روند برجام است بیانگر دو نکته است چرا که نشان می دهند ما هیچ گاه به همدیگر اعتماد نداشتیم و ازطرفی کشور ما برای برگرداندن برنامه هسته ای نیاز به اجازه کسی ندارد و این در حالی است که بازگرداندن آن برای طرف مقابل عالی نیست.

وی با اشاره به wto اظهار داشت: تلاش برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت را باید ادامه دهیم ضمن آنکه وزارت صنعت، معدن تجارت متولی اصلی این امر است.

وزیر امور خارجه در خصوص بازگشت فرش از آمریکا تصریح کرد: این امر بیرون از تعهدات برجام است که در این خصوص با آمریکا بحث هایی صورت گرفته که باید مورد به مورد بررسی شود.

گفتنی است که ایجاد کارگروه مشترک برای بانک اطلاعات امری ضروری تلقی می شود تا بخش خصوصی و همکاران ما در سفارتخانه بتوانند ازاین اطلاعات استفاده نمایند.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار