مشهد؛

نمایشگاه نفایس قرآنی و آثار خطی

گنجینه منحصر به فردی از نفایس قرآنی و آثار خطی و اسناد تاریخی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در قالب نمایشگاهی به نمایش گذاشته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با اعلام این خبر گفت: در این نمایشگاه علاوه بر صفحه های منسوب به دست خط ائمه معصومین(ع)، کتابهای خطی بی نظیری از علما، دانشمدان، ادیبان، هنرمندان و کاتبان بزرگ جهان اسلام به نمایش گذاشته شده است.
محمد جواد قوی افزود: جلوه‌های معنوی و هنری صفحه های منسوب به دست خط مبارک حضرت علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد(ع)، امام جعفر‌صادق(ع)، امام موسی‌کاظم (ع) و امام رضا(ع) در این نمایشگاه در معرض دید قرارگرفته است.
وی با بیان اینکه در این نمایشگاه آثار خطی نفیسی از علما و دانشمندان بزرگی مانند، بقراط، ابن سینا، شیخ بهایی و... به نمایش گذاشته شده است افزود: آثار ادبی مانند شاهنامه فردوسی، گلستان و بوستان سعدی، دیوان حافظ، دیوان خیالی، دیوان سلمان ساوجی و... که در دوره‌های مختلف تاریخی توسط خوشنویسان، کاتبان و مذهبان صاحب ‌نام کتابت و کتاب‌آرایی شده‌اند، در معرض نمایش گذاشته شده است.
رئیس روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از آثار کم‌نظیر با موضوع امام رضا(ع) مانند رساله ذهبیه، اسماء‌الحسنی، تحفه‌الزائرین و خطبه توحیدیه نام برد و اظهارداشت: در بخش‌های دیگری از این نمایشگاه کتابهای نفیس خطی در موضوعات مختلف مانند فقه و اصول، حدیث، تاریخ، پزشکی، نجوم، فرهنگ و هنر در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
وی تصریح کرد:  مجموعه ای از اسناد ارزشمند تاریخی نیز بخش دیگری از این نمایشگاه را تشکیل می دهند.
كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي با 95 هزار نسخه کتاب خطی، تعداد 55 هزار کتاب چاپ سنگی، بیش از2 میلیون جلد کتاب چاپی و ساختمانی با زیربنایی بالغ بر28800 متر مربع فضای فرهنگی و مطالعاتی به عنوان يكي از مهم ترین پایگاه‌های علمی جهان اسلام، در دنیا شهرت فراوان دارد و براین اساس مورد توجه بسیاری از محققان، دانش پژوهان، نسخه‌شناسان و علاقه مندان به آثار علمی و  فرهنگی قرار گرفته است.
انتهای پیام//ی.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.