گام به گام با روز دوم نشست آستانه درباره سوریه/ متن بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه منتشر شد

مذاکرات آستانه به منظور یافتن راه حلی برای حل بحران سوریه امروز سه‌شنبه نیز ادامه دارد.

مذاکرات صلح سوریه: آغاز نشست نمایندگان ایران روسیه و ترکیه در آستانهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز دوم مذاکرات آستانه به منظور یافتن راه حلی برای حل بحران سوریه با حضور نمایندگانی از طرف دولت این کشور و معارضان مسلح سوری و با نظارت ایران، روسیه و ترکیه در پایتخت قزاقستان آغاز شد.

اخبار لحظه به لحظه در خصوص مذاکرات صلح سوریه در آستانه را در اینجا مشاهده کنید:

محمد علوش ، رئیس هیات گروه‌های مسلح معارض در مذاکرات آستانه قزاقستان با بیان اینکه درباره بیانیه پایانی نشست آستانه که از سوی روسیه، ترکیه و ایران صادر شده است، ملاحظاتی دارد، گفت معارضان مسلح پیشنهادی جداگانه را برای آتش بس ارائه کرده اند.
محمد علوش بعد از مذاکرات در پایتخت قزاقستان گفت: روس ها از مرحله ای که در آن یک طرف جنگ بودند، به مرحله ای منتقل شدند که تلاش می کنند تا یکی از ضامن های اجرای آتش بس باشند. او مدعی شد که با وجود این، روس ها با موانع زیادی از سوی حزب الله، ایران و دولت سوریه روبرو شده اند.

الکساندر لاورنتیف، رئیس هیات روسی در مذاکرات صلح سوریه پس از پایان نشست صلح سوریه در آستانه، با شرکت درکنفرانس خبری خاطرنشان کرد که مخالفان مسلح به نوعی باج خواهی می کنند.
رئیس هیأت روسی، کمک طرف ایرانی در نظارت بر آتش بس را بسیار مهم خواند.
وی با بیان این که طرح پیش‌نویس قانون جدید سوریه را به هیأت گروه‌های مسلح معارض ارائه دادیم، خاطرنشان کرد، ملت سوریه باید در فرایند انتخاب قانون مشارکت کنند.
رئیس هیأت روسی افزود: گروه‌های مسلح معارض بیشتری برای مشارکت در مذاکرات بر اساس نتایج اجلاس آستانه اعلام آمادگی کرده اند.
رئیس هیأت روسیه در مذاکرات آستانه از تصمیم  روسیه و ترکیه و ایران مبنی بر ایجاد تیمی برای همکاری مشترک در آستانه خبر داد.
لاورنتیف همچنین گفت: کارشناسان نظامی روسیه و ترکیه و ایران بر ایجاد خط فاصلی میان گروه های ترویستی داعش و النصره با دیگر گروه های مسلح در سوریه توافق کردند.
وی همچنین از هماهنگی و همکاری کامل میان هیأت های روس و ترکیه و ایران در آستانه خبر داد.

16:36 شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد: رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در نشست آستانه درباره سوریه تأکید کرد این مذاکرات ادامه خواهد داشت و ممکن است نشست های دیگری هم برگزار شود. 

وی افزود: هر کسی که آتش بس را نقض کند، مجازات خواهیم کرد.

16:02 اسکای نیوز عربی در خبری فوری اعلام کرد محمد علوش، رئیس هیئت گروه‌های مسلح معارض سوری گفت: ما خواهان کناره‌گیری اسد و مجموعه حاکم هستیم. ما خواهان رفع محاصره از مناطق محاصره شده و آزادی زندانیان هستیم.

15:37 شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد: خیرات عبدالرحمانوف، وزیر امور خارجه قزاقستان که بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه را در پایان نشست آستانه درباره سوریه قرائت می کرد، گفت: تنها راه حل بحران سوریه راهکار سیاسی است. 

وی افزود: درباره سازوکار سه جانبه نظارت بر آتش بس توافق شد. بر لزوم مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه از جمله (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) داعش و جبهه النصره تأکید می کنیم. 

این بیانیه همچنین بر مشارکت گروه های مسلح مخالف سوری در مذاکرات ژنو تأکید می کند.

**************
 بیانیه پایانی مذاکرات آستانه:

هیات های جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در راستای بیانیه مشترک وزرای خارجه خود در مسکو مورخ 20 دسامبر 2016 و قطعنامه 2336 شورای امنیت ملل متحد از آغاز مذاکرات میان دولت جمهوری عربی سوریه و گروه های معارض مسلح در شهر آستانه، در تاریخ 23 و 24 ژانویه 2017، حمایت می نمایند.

از حضور نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه و تسهیل گفتگوهای فوق الذکر قدردانی می نمایند.

یک بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به عنوان کشوری دموکراتیک، چند قومی، چند مذهبی و غیر فرقه ای که در شورای امنیت ملل متحد نیز مورد تایید قرار گرفته است، تاکید می نمایند.

بر این باورند که منازعه سوریه از طریق راه کار نظامی قابل حل نیست و تنها از طریق فرایندی سیاسی مبتنی بر اجرای کامل قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد می تواند حل و فصل شود. 

ضمن اتخاذ اقداماتی واقعی و اعمال نفوذ بر طرف ها، بدنبال تحکیم رژیم آتش بس حاصله براساس ترتیبات امضا شده در تاریخ 29 دسامبر 2016 که در قطعنامه  (2016) 2336 شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد حمایت قرار گرفته است، کمک به  حداقل رساندن موارد نقض آتش بس، کاهش خشونت ها، اعتماد سازی، تضمین دسترسی  کمک های بشر دوستانه بدون هیچ گونه مانع با سرعت و مداوم در راستای قطعنامه (2014) 2165 شورای امنیت سازمان ملل متحد و حفاظت و تردد آزادانه غیر نظامیان در سوریه خواهند بود.

برای ایجاد سازوکاری سه جانبه با هدف نظارت و تضمین پایبندی نسبت به آتش بس، ممانعت از بروز هر گونه اقدام تحریک آمیز و تعیین کلیه مدالیته های آتش بس تصمیم گرفتند.

یک بار دیگر بر اراده خود نسبت به مبارزه مشترک علیه داعش و جبهه النصره و جداسازی گروه های معارض مسلح از آنها تاکید می نمایند.

بر این باورند که ضرورتی فوری برای سرعت بخشیدن به تلاش ها جهت احیای فرایند مذاکرات مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد.

تاکید دارند که نشست بین المللی سوریه در آستانه مبنایی (platform) موثر برای  گفتگوهای مستقیم میان دولت و معارضین، همانطور که در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد ایجاب شده، می باشد.

از تمایل گروه های معارض مسلح برای مشارکت در دور آینده مذاکرات میان دولت و معارضین تحت نظارت سازمان ملل متحد در ژنو در تاریخ 8 فوریه 2017 حمایت می نمایند.

از تمامی اعضای جامعه بین الملل مصرانه می خواهند از این فرایند سیاسی با رویکرد اجرای سریع تمامی گام‌های مورد توافق در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت نمایند.

تصمیم می گیرند با همکاری فعال بر اساس مبنای (platform) آستانه در مورد برخی از موضوعات خاص فرایند سیاسی تحت تملک و هدایت سوری ها تسهیل شده توسط سازمان ملل متحد به تلاش های جهانی نسبت به اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان متحد کمک نمایند.

از رییس محترم جمهوری قزاقستان، جناب آقای نور سلطان نظربایف و کشور قزاقستان به خاطر میزبانی از نشست بین المللی سوریه در شهر آستانه قدردانی می نمایند.

**************
15:10 پایگاه اینترنتی روزنامه النهار کویت در خبری فوری از پایان گفتگوهای آستانه خبر داد و اعلام کرد بیانیه پایانی تا لحظاتی دیگر قرائت خواهد شد. همچنین خبرگزاری تاس به نقل از یک منبع در هیئت گروه‌های مسلح معارض سوری اعلام کرد: روسیه از گروه های مسلح برای برگزاری نشستی در مسکو در روز جمعه پیش‌رو دعوت کرده است.

15:05 وزارت امورخارجه قزاقستان اعلام کرد روسیه، ترکیه و ایران در ساعت 17:45 سه‌شنبه به وقت آستانه (11:45 به وقت گرینویچ) در پایان مذاکرات شان در مورد سوریه بیانیه مشترکی منتشر خواهند کرد.

15:02 شبکه اسکای نیوز عربی در خبری فوری به نقل از برخی منابع اعلام کرد: مخالفان سوری پیشنهاد داده‌اند محاصره شهرها برطرف و برای ورود کمک های انسان دوستانه اجازه داده شود.

این منابع همچنین تصریح کردند مخالفان در طول مذاکرات آستانه پیشنهاد خروج تمامی نیروهای خارجی از سوریه را داده‌اند. آنها همچنین اعلام کردند مخالفان خواهان آزادی تمامی زندانیان از زندان های دولت سوریه به عنوان اقدامی برای نشان دادن حسن نیت شده‌اند.

14:56 شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد یک مقام ایرانی به این شبکه گفته است اظهارات مخالفان درباره نقش منفی تهران در بحران سوریه مغرضانه است و نمی توان نقش تهران را در حل بحران سوریه نادیده گرفت.

14:32 خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در آستانه گفت: مخالفان سوری می گویند روسیه هیئت مذاکره کننده دولت سوریه را درباره توقف نقض آتش بس زیر فشار قرار داده است. احتمال تمدید نشست آستانه وجود دارد. اختلافی درباره لزوم تثبیت آتش بس وجود ندارد، هر چند که درباره جزئیات این مسئله ممکن است اختلاف نظرهایی مطرح شود. ایران، روسیه و ترکیه درباره لزوم مبارزه با تروریسم به ویژه دو گروه داعش و جبهه النصره توافق نظر دارند. مسئله عبور افراد مسلح و سلاح از مرزهای ترکیه و سوریه همچنان در مذاکرات مطرح است. نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه همچنان ادامه دارد و همه ما منتظر اعلام رسمی نتیجه این دیدار هستیم. این نشست سرنوشت مذاکرات، مضمون بیانیه پایانی کنفرانس آستانه و تثبیت آتش بس در سوریه را مشخص می کند. بدون شک این مسئله بر آینده فرآیند سیاسی در سوریه تاثیرگذار خواهد بود. اطلاعاتی درباره توافق مهم درباره سازوکار سه جانبه اجرا و نظارت بر آتش بس در سوریه داریم. 

خبرنگار این شبکه افزود: هیئت رسمی سوریه و هیئت گروه های مسلح معارض بیانیه پایانی را امضا نخواهند کرد، بلکه این بیانیه بین کشورهای ضامن اجرای توافق آتش بس یعنی ایران، روسیه و ترکیه امضا خواهد شد. هیئت گروه های مسلح معارض قصد دارد بیانیه ویژه ای را درباره موضع خود در برابر این مذاکرات صادر کند. همه تلاش ها برای آن است که مذاکرات امروز پایان یابد، هر چند که نمی توان احتمال تمدید مذاکرات را رد کرد.

13:26 یک منبع مطلع در هیئت رسمی دولت سوریه در مذاکرات آستانه تاکید کرد گروه‌های مسلح، مشارکت ایران در سازوکار نظارت و تضمین آتش‌بس در سوریه را رد می‌کنند.

12:47 المیادین: ایران، ترکیه و روسیه درباره سازوکاری سه جانبه به منظور اجرای آتش‌بس و نظارت بر آن در سوریه توافق کردند.

12:45 خبرنگار شبکه العالم: ترکیه می خواهد مسئله ماهیت حکومت در سوریه را وارد مذاکرات کند. وی افزود بیانیه پایانی نشست آستانه از سوی ایران، روسیه و ترکیه بدون اینکه امضا شود، صادر خواهد شد.

12:41 نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه درحال برگزاری است و پس از آن نشست خبری مشترک درباره نتایج مذاکرات آستانه برگزار خواهد شد.

12:40 المیادین:گروه‌های مسلح در آستانه تلاش می‌کنند طرف روسی را مجبور کنند به طرف ایرانی فشار بیاورد.

12:39 المیادین: گروه‌های مسلح سوری در آستانه تلاش می‌کنند ایران را از یک عامل تضمین‌کننده به یک ناظر تبدیل کنند.

12:31 نشست هیئت مذاکره کننده سوریه با هیئت ایرانی در مذاکرات آستانه پایان یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
-
فولادی
۰۷:۴۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
امیدواریم که مردم سوریه هم طعم ارامش را بکشند البته بااین کاشکنی های حالا حالابیعد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
الحمد لله که به خیر گذشت و بر خلاف آنچه ادعا میشد، ظالمین بر مردم سوریه دستاوردی در این مذاکرات نداشتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
در میدان باید پاسخ این تروریستها را داد و همه آنها باید کشته شوند و ترکیه و دوستانش هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند و متاسفانه روسها ترسو تشریف دارند این تروریستها و ترکیه و بقیه حامیان آنها غلطی رو که در 6 سال نتوانسته اند بکنند در میز مذاکره دنبال میکنند تا به آن برسند و بس
آخرین اخبار