اهواز؛

72 درصد مرگ میر در خوزستان به دلیل بیماری های غیر واگیر

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: : 68درصد بار بیماری ها در جهان و در کشور ایران 72 درصد بار بیماری و مرگ میر به دلیل بیماری های غیر واگیر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر شکراله سلمان زاده ،رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان داشت: با توجه به تغییر سیمای بیماری ها از واگیر به غیر واگیر، بیش از 80 درصد بیماری های غیر واگیر و 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است.

وی اظهار کرد: پس از بیماری های قلبی و عروقی بیشترین مرگ های ناشی از بیماری های غیر واگیر مربوط به سرطان و در سنین زیر 70سال است.

سلمان زاده ادامه داد: در کشور ایران وضعیت سرطان در مردان 134در 100هزار نفر و در زنان 128در 100 هزار نفر است که نشان می دهد آمار کشور از جهان کمتر است اما شیب ابتلا به سرطان در کشور بدتر از متوسط شیب جهانی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: میزان بروز سرطان در کشور 92 هزار نفر در سال است اما پیش بینی می شود اگر با همین وضعیت ادامه یابد در سال 1409 به 155هزار نفر می رسد.

وی اظهار کرد: درخوزستان حدود 6 هزار نفر در سال به سرطان مبتلا می شوند که 53 درصد مردان و 46 درصد زنان هستند.

سلمان زاده بیان داشت: شایع ترین سرطان در مردان پوست، روده بزرگ، ریه و پروستات و در زنان پستان، پوست و روده بزرگ است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: از 10 هزار و 465 مورد مرگ ثبت شده در سال 1394 در خوزستان، چهار هزار و 906 نفر بر اثر بیماری قلبی عروقی، یک هزار و 156 نفر بر اثر سرطان و 206نفر بر اثر دیابت فوت کردند.

وی ادامه داد: افزایش جمعیت شهری و حاشیه نشینی، افزایش مصرف چربی، نمک، فست فود و تغییر سبک زندگی و کم تحرکی از جمله عوامل مهم در افزایش خطر پذیری ابتلا به سرطان است.

سلمان زاده گفت: آگاهی دادن به مردم و ترویج فرهنگ خودمراقبتی، مهمترین و مقرون به صرفه ترین راه برای کنترل بیماری های غیر واگیر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: سهم مردم در کاهش میزان بروز بیماری های غیر واگیر به ویژه سرطان 50 تا 70 درصد است که ترویج خودمراقبتی در این زمینه اهمیت دارد.

وی افزود: پرهیز از دخانیات، داشتن فعالیت بدنی سالم حداقل 150دقیقه در هفته یا روزانه 30 دقیقه، مصرف پنج واحد میوه و سبزی در روز، کاهش مصرف نمک، قند و چربی های ترانس، داشتن اعتقادات مذهبی ، ارتباط عاطفی با خویشاوندان، حفاظت منزل از آلاینده ها از جمله موارد خود مراقبتی در پیشگیری از سرطان است.

سلمان زاده اظهار کرد: در کشور برنامه جامع ملی کنترل سرطان تدوین شده که اساس آن پیشگیری، غربالگری، تشخیص زودهنگام، درمان صحیح و به موقع، بازتوانی و حمایت از بیماراست و حمایت از پژوهش های مرتبط با سرطان نیز اهمیت دارد.

وی گفت: اگر این برنامه خوب اجرا شود می توان انتظار داشت پس از 10سال میزان بروز سرطان و پس از 15سال مرگ و میر ناشی از این بیماری، به میزان 15درصد کاهش یابد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: همچنین با اجرای این طرح، می توان از ابتلای بیش از 25 هزار نفر در سال و از مرگ بیش از 15 هزار نفر در سال جلوگیری کنیم که اهمیت اجرای این برنامه را نشان می دهد.

سلمان زاده با اشاره به اینکه بر اساس این برنامه، پیشگیری در تمام سطوح باید صورت گیرد اضافه کرد: در سطح صفر باید منابع آلوده کننده، آلاینده ها و منابع بروز سرطان حذف شوند، در سطح اول مردم از مواجهه با مواد آلاینده دور شوند، سبک زندگی مردم تغییر و به ترک دخانیات از هر نوع تشویق شوند و تغذیه مناسب داشته باشند.

وی اظهار کرد: خوزستان رتبه نسخت در مصرف فست فود را دارد و بیشتر خانواده های استان مصرف می کنند.

وی ادامه داد: در سطح دوم تشخیص زودهنگام و در سطح سوم درمان و بازتوانی از جمله مواردی است که در این برنامه جامع در نظر گرفته شده و انجام این برنامه نیاز به همکاری بین بخشی دارد.

سلمان زاده با اشاره به طرح تحول نظام سلامت گفت: دستاوردهای نظام سلامت مرهون ارائه مراقبت های اولیه سلامت است که چهار اصل مشارکت مردمی، همکاری بین بخشی، عدالت در سلامت و تکنولوژی مناسب را شامل می شود که در سه دهه گذشته تمام این چهار اصل کم رنگ و از بین رفته بود.

وی بیان کرد: طرح تحول نظام سلامت باعث احیا شدن این چهار اصل و برطرف شدن نیازهای روز جامعه سلامت شد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.