گاردین: ترامپ با جهانی مملو از آشوب و اغتشاش روبروست/ راهکار وی برای مقابله با بحران چیست؟

گاردین فهرستی از کارها و برنامه‌هایی را که رئیس‌جمهور آمریکا درصدد انجام آن‌هاست، ارائه کرد.

گاردین: ترامپ با جهانی مملو از آشوب و اغتشاش روبروست/ راهکار وی برای مقابله با بحران چیست؟
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در مقاله ای نوشت: برخلاف زمان جرج بوش پدر که آمریکا از برقراری نظم جدید جهانی- با توجه به دستاوردهای سال های گذشته مبنی بر پایان نسبتا آرام جنگ سرد و ایجاد ائتلاف علیه صدام - حرف می زد، امروز سخن گفتن از مسائلی از این دست برای هر رئیس جمهوری جدیدی در جهان غیرممکن است.

گاردین نوشت ترامپ با جهانی مملو از آشوب و اغتشاش روبرو است که در بسیاری از مواقع خارج از کنترل جلوه می کند. به گفته وی، این امر به طور مشهود در خاورمیانه دیده می شود که یادآور نمونه مدرن شده جنگ سی ساله قرن هفدهم اروپا است.

در اروپا، تاریخ این بار با جنبه انتقام گیرانه‌ای تکرار می شود، در حالی که تا چند سال قبل همگان بر این باور بودند که این قاره دیگر همه چیز را به خود دیده و بدتر از آن برایش امکان پذیر نیست. از طرف دیگر آسیا با افزایش قدرت چین و قدرت اتمی و پیش بینی ناپذیر کره شمالی روبرو است. 

همچنین در برخی مسائل جهانی از حملات سایبری و تجارت گرفته تا تغییرات آب و هوایی و بحران پناهجویان، هیچ کدام نتوانسته همراهی و پاسخ گروهی مناسبی را در بر داشته باشد. در این میان عبارت جامعه جهانی بیشتر استفاده می شود، اما حقیقت آن است که دیگر جوامع بسیار محدودی در آن جای دارند.

 دلایل به وجود آمدن این مشکلات در افزایش سرعت جهانی شدن چند تکه شدن قدرت و پراکندگی آن در دست چندین و چند بازیگر در عرصه جهانی، خسارات ناشی از جنگ سرد و ظهور فناوری های جدید نهفته است که با اقدامات دیگری چون گسترش ناتو و در پی آن نارضایتی روسیه، جنگ عراق و حمله به لیبی و غفلت های آمریکایی ها و اروپایی ها در به کار گیری اقدامی مناسب در سوریه همراه شده است.

این روزنامه نوشت ترامپ و دولتش با مسائل بسیاری روبرو هستند که می توانند از سر هوشمندی به آنها عمل کنند و یا به طور هوشمندانه از انجام آن سر باز زنند.

 یکی از کارهای هوشمندانه کاهش تنش با روسیه برای ایجاد ثبات در اروپا و مناطق دیگر است. دیگری تقویت روابط با چین و ترغیب پکن به کمک به حل اصلی ترین تهدید برای آمریکا در این منطقه یعنی توانایی هسته ای رو به رشد کره شمالی است. این همکاری خود باعث افزایش روابط و مشورت رایزنی ها با ژاپن و کره جنوبی نیز می شود و ترامپ می تواند آنرا با کنار گذاشتن تحریکات در زمینه  تجارت با چین راحت تر بدست آورد.

گاردین نوشت در مورد خارومیانه ترامپ باید راه میانه روی را در پیش بگیرد تا بتواند داعش را تضعیف و اقداماتی محدود جهت حفاظت از غیر نظامیان سوریه اتخاذ کند و بدین ترتیب در ارتباط با مهاجران در دیگر نقاط رویه ای حمایت جویانه داشته باشد.  

در ادامه این گزارش آمده است ترامپ باید دست از سخن گفتن در مورد پاره کردن توافق هسته ای با ایران بردارد چرا که این کار آمریکا را منزوی کرده و باعث می شود تا ایران بتواند آزادانه فعالیت های هسته ای خود را از سر بگیرد. همچنین او نباید زمان زیادی صرف حل نزاع میان اسرائیل و فلسطین کند چرا که این امر ممکن است باعث تضعیف توانایی، اراده و یا هر دوی آن در میان طرفین درگیری برای یافتن راه حل شود.

گاردین نوشت رئیس جمهوری جدید باید شکاف میان برخی چالش های جهانی را کم کند و برای احیای گفتگو های تجاری منطقه ای و جهانی تلاش کند. اما سوال اینجاست که ترامپ چه رویه‌ای را می خواهد در پیش بگیرد؟

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار