تکنیک های موثر درموفقیت تحصیلی؛

بی دقتی،آفت پیشرفت درنمرات/ حواس پنج‌گانه خود را برای شاگرد اول شدن تقویت کنید

یکی از مهم ترین دغدغه ها برای پیشرفت تحصیلی کسب نتایج نه چندان قوی باوجود داشتن اطلاعات علمی قوی بوده که به مهم ترین عامل آن می پردازیم.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حتما براي همه ما اتفاق افتاده كه بعد از امتحان، دچار افسوس شویم كه با وجودي ‌كه آگاهی از پاسخ‌ها، به‌دليل «بي‌دقتي» به سؤال‌ها پاسخ صحيح ندهیم و اینگونه زحمات ما هدر رود؛ بي ‌دقتي يكي از رايج‌ترين مسائل دانش‌‌آموزها و داوطلب‌هاي آزمون سراسری است، بارها اتفاق افتاده كه دانش‌آموزان به‌دليل بي‌دقتي و با وجود داشتن اطلاعات بالا در امتحانات، نمره از دست داده‌اند.

در واقع براي موفقيت در تحصيل، داشتن اطلاعات علمي كافي نيست، استفاده از مهارت‌هايي كه روش‌هاي افزايش آن و كاهش بي‌دقتي از جمله مسائل کمک کننده به پیشرفت تحصیلی هستند.بتواند ميزان بهره‌وري ما از اين اطلاعات را افزايش دهد نيز امري بسيار مهم به شمار می‌رود که دقت و روش‌هاي افزايش آن و كاهش بي‌دقتي از آن جمله است.

بی دقتی ها ریشه در چه مسائلی دارند؟

مساله ای حتما برای همه ما رخ داده  كه قصد انجام کاری در مدت‌زمان كوتاهي، داشتیم همچون لحظه‌ي آخر كه از منزل خارج مي‌شويم، خيلي هم عجله داريم، يادمان مي‌افتد كه بايد به كسي تلفن بزنيم در اين مواقع ما به‌طور معمول، بي‌دقتي مي‌كنيم و به برخي از موارد مهم توجه نمي‌كنيم. اين مورد در آزمون ها  نيزنیز وجود داشته و داوطلب‌هايي كه در حل سؤال‌ها يا خواندن سؤال عجله مي‌كنند، از ضريب دقت بسيار پاييني برخوردار هستند.

در این خصوص پوردستمالچی عنوان کرد: دانش‌آموزان و داوطلب‌هاي كنكوري بيشتر در سه زمان مطالعه، كلاس و آزمون بي‌دقتي مي‌كنند كه این مساله در هنگام مطالعه و آزمون، به جند دلیل رخ می دهد.

این مشاور تحصیلی به این دلایل پرداخت و گفت: عجله داشتن، سرگرداني چشم بين خط‌ها و برگشت‌هاي غيرارادي چشم به ‌عقب و كاهش غيرارادي توجه از مهم ترین دلایل بی دقتی محسوب می شود و  بيشترين بي‌دقتي‌ها در جلسه‌ي آزمون مربوط به سؤال‌هاي ساده است در واقع ، ضمير ناخودآگاه ما با خود مي‌گويد: «اين سؤال كه ساده است؛ سؤال بعدي را هم مي‌‌توانم جواب دهم» بنابراين ميزان توجه ما كاهش مي‌يابد.

تقویت حس بینایی شاه کلید پیمودن مسیر موفقیت تحصیلی

دقت به معني توجه غيرارادي از طريق حواس پنج‌گانه است، اگر هنگام حل سؤال يا مطالعه، اهميت مطلبي را بدانيم، به‌طور قطع به آن توجه می کنیم و بي‌دقتي زماني رخ مي‌دهد كه ما از كنار مطلبي ناآگاهانه می گذریم پس براي تقويت دقت بايد «توجه غير ارادي» خود را تقويت کنیم چراکه نديدن، نشنيدن و مواردی امثال آن همگي از نشانه‌هاي بي‌دقتي هستند.

محمدرضاپوردستمالچی مشاور تحصیلی در این باره گفت: «دقت» يعني ديدن، شنيدن، لمس كردن و... همه‌ي آن چيز‌هايي كه با حس ما در ارتباط هستند نه فقط آن چيز‌هايي كه ما فكر مي‌كنيم مهم هستند يعني به‌طور نمونه اگر در حال خواندن مطلبي هستيم، دقت به معنای ديدن كامل همه‌ي مطلب است.

وی افزود: طبق تحقيق‌هاي انجام شده، 75 درصد از اطلاعات از طريق حس بينايي وارد حافظه‌ي ما مي‌شوند که اين موضوع نشان از ميزان اهميت حس بينايي دارد.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه دقت ذاتی نبوده و اولين مرحله از مرحله‌هاي انتقال اطلاعات به حافظه‌ي بلندمدت است، گفت: هر مهارتي با تمرين قابل پرورش بوده و اولين شرط انتقال اطلاعات «توجه يا دقت» است که با وجود بی دقتی هرگز مرحله‌هاي انتقال مطلب به حافظه‌ي بلندمدت انجام نمی شود.

بی دقتی ها را اصولی رفع کنید!

پوردستمالچی برای حذف بی دقتی و کسب موفقیت های تحصیلی باتوجه به تاثیر بالای بینایی و شنوایی در دریافت اطلاعات، اظهار داشت: براي تقويت حس شنوايي، سعي كنيد هنگام گوش دادن به موسيقي انواع سازها را تشخيص داده و تعداد آن‌ها را مشخص كنيد.

وی افزود: برای تقويت حس بينايي زماني‌كه تلويزيون در حال پخش يك برنامه‌ي گفتاري- تصويري بوده صداي تلويزيون را قطع كرده و تلاش كنيد تا با استفاده از لب‌خواني كلمه‌ها را دريابيد همچنین در تمرینی دیگر صداي راديو را بسيار كم كرده تا جايي‌كه صداي بسيار‌ كمي شنيده شود، سپس سعي كنيد تا صداي گوينده را بشنويد.

این مشاور تحصیلی برای تقویت سایر حواس نیز بیان کرد:  براي تقويت «حس بويايي»، سعي كنيد با چشم‌هاي بسته، ميوه‌ها و غذاهاي مختلف را با استفاده از حس بويايي خود تشخيص دهيد و براي تقويت «حس لامسه» نيز سعي كنيد با لمس انواع پارچه با نوك انگشت‌ها، جنس آن‌ها را تشخيص دهيد.

پودستمالچی برای هماهنگی بین چشم با حركت انگشت هنگام درس خواندن، گفت: كتاب درسي  را واروانه گرفته و از اولين كلمه‌ي بالاي صفحه، سمت راست شروع كنيد و انگشت خط‌بر خود را از زير خط‌ها حركت دهيد و سعي كرده چشم‌هاي خود را با آن هماهنگ كنيد البته هدف از اين تمرين، فقط هماهنگ كردن چشم شما با انگشت خط‌بر است و نياز به فهميدن مطالب نيست.

وی برای افزايش دقت در جلسات آزمون ها بیان کرد: این مساله  از طريق «فعال بودن» محقق شده و كافي است از تكنيك «يادداشت‌برداري» استفاده كنيم يعني در آزمون با يادداشت‌كردن محاسبه‌ها و در هنگام مطالعه، با يادداشت كردن كلمه‌ها و نكته‌هاي كليدي به این کار بپردازیم.

این مشاور تحصیلی عجله را يكي ديگر از عوامل بي‌دقتي دانست و اظهار داشت:  براي حذف اين مورد در امتحان‌ها با استفاده از «تكنيك‌هاي مديريت زمان»، وقت خود را تنظيم كرده و در هر درس فقط به‌اندازه‌ي همان درس وقت بگذاريد.

برای موفقیت تحصیلی و کسب نتیجه ای درخور زحمات و اطلاعات علمی رعایت نکاتی هرچند کوچک اما تاثیرگذار کمک بزرگی به دستیابی اهداف می کند و یکی از شایعترین مشکلات بی دقتی است که بدون شک همه ما تجربه نه چندان خوشایند آن را بارها داشتیم بنابراین اجرای تمرین هایی برای کاهش و رفع آن ضروری به نظر می رسد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رویا
۱۸:۳۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
مطالب خوبی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۵
عالی
مرسی از مطالب خوبتون
آخرین اخبار