معاونت علمی در هفته ای که گذشت

شکل‌گیری هسته‌های علمی برای دانشجویان کارشناسی ارشد/حمایت صندوق پژوهشگران از ایده های نو

ارائه 80 نوع خدمت در قالب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، کنترل بیشتر دولت بر روی محصولات تراریخته از اخبار مهم معاونت علمی و فناوری در هفته گذشته است.

شکل‌گیری هسته‌های علمی برای دانشجویان کارشناسی ارشد/حمایت صندوق پژوهشگران از ایده های نو
به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاثیر اقتصادی میکرو ماهواره‌ها، فعالیت 6دانشگاه در پروژه های فضایی، شکل‌گیری هسته‌های علمی برای دانشجویان کارشناسی ارشد، ارائه 80 نوع خدمت در قالب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، کنترل بیشتر دولت بر روی محصولات تراریخته و افزایش فعالیت آزمایشگاه‌های مرجع ژنتیک از مهم ترین اخبار معاونت علمی در هفته گذشته است

ماهواره‌های آماده پرتاب رونمایی می‌شوند
محسن بهرامی رییس سازمان فضایی ایران گفت: در سی و هشتمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و همزمان با فرارسیدن روز ۱۴ بهمن که روز فناوری فضایی است، طی مراسمی با حضور رییس جمهور، از آخرین دستاوردهای فضایی کشور از جمله نمونه ماهواره های آماده پرتاب رونمایی می‌شود. 
 
معاون وزیر ارتباطات افزود: ماهواره هایی که قرار است در این روز رونمایی شود ماهواره های سنجش از دور و مخابراتی هستند که از مرحله تحقیقات به مرحله عملیاتی رسیده اند. 
 
بهرامی با اشاره به همکاری سازمان فضایی ایران با مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و دانشگاه ها اظهار کرد: این همکاری ها باعث توسعه روز افزون فناوری های فضایی کشور شده است که ساخت همین ماهواره ها از جمله دستاوردهای بزرگ آن به شمار می رود. 
 
رییس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: علاوه بر آن در مراسم پیش رو از دستاوردهای جدید دیگر همچون فناوری هایی که در حوزه انتقال مداری ماهواره ها به دست آمده نیز رونمایی صورت می گیرد.

تاثیر اقتصادی میکرو ماهواره‌ها/فعالیت 6دانشگاه در پروژه های فضایی
منوچهر منطقی رییس مرکز ملی فضایی ایران گفت: ا توجه به این که فناوری های زیر سیستم های به کار رفته در تولید ماهواره ها در بخش میکروالکترونیک، مخابرات و سیستم های کنترلی به سمت کوچک شدن رفته است؛ لذا در ماهواره های کوچکتر می توان کارایی ماهواره های بزرگتر را داشت.   

وی افزود: امروز می توان نتایجی را که از یک ماهواره 7.2 تنی می گیریم از یک شبکه ۲۴ ماهواره ۱۰۰ کیلوگرمی گرفت و چشم انداز دنیا در 2 دهه آینده به این سمت پیش می رود که افراد می توانند ماهواره شخصی داشته باشند و به وسیله موبایل خود آن را کنترل کنند.

به گفته منطقی، از مزیت‌های ریزماهواره ها این است که تولید با سرعت بالایی پیش می رود و از هزینه ها کاسته می شود، چرا که ما از تولید یک ماهواره بزرگ به تعداد زیادی ماهواره کوچک و مشابه می رسیم که برای تولید آنها می توان یک تولید سریالی راه‌اندازی کرد.

رییس مرکز ملی فضایی ایران با اشاره به اینکه هم اکنون کشور ما در صنعت میکروماهواره ها در جایگاه خوبی قرار دارد، گفت: ایران از نظر پایه های دانشی و نیروهای متخصص غنی است و معمولا ریزماهواره ها توسط دانشگاه ها طراحی می شود که اکنون 6 دانشگاه به طور تخصصی و با تسلط کامل بر روی پروژه های متعدد ماهواره ای کار می کنند.

شکل‌گیری هسته‌های علمی برای دانشجویان کارشناسی ارشد
نصرت‌الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران معاونت علم و فناوری گفت: ‌این صندوق با هدف حمایت از پژوهشگران و پژوهشکده‌های دانش‌آموزی اقدامات خوبی را انجام داده و با حضور در مراکز علمی دانشگاهی استان های مختلف طی دیدار با نخبگان جوان و استادان در مورد حمایت، نحوه و میزان آن گفتمان‌های مساعدی را دنبال کرده است که البته نقطه نظرات آنها نیز در بخش حمایت‌های مالی و تجهیزاتی به این صندوق ارائه شد.

وی بیان کرد: برای کارهای علمی، صندوق حمایت از پژوهشگران سعی در اطلاع‌رسانی وسیع در سراسر کشور دارد تا کارهای علمی پژوهشی و طرح‌های کاربردی به خاطر مسائل مالی و هزینه‌های ناشی از آن ساکن باقی نماند.

ضرغام عنوان کرد: کیفیت و کمیت پروژه‌ها یک موضوع مهم برای حمایت از پژوهشگران است زیرا با این مسئله عدالت اجتماعی در بخش حمایت از طرح‌های کاربردی و پژوهشی صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: صندوق حمایت از پژوهشگران در حال حاضر از پروژه‌های مختلفی که در حال اجرا است پشتیبانی می‌کند و از طرح‌های تحقیقاتی و میان رشته‌ای و همچنین فرارشته‌ای حمایت ویژه‌ای کرده تا هر چه سریع‌تر این طرح‌ها و تحقیقات اجرایی شود.

حمایت صندوق پژوهشگران از طرح های کاربردی و ایده های نو
ضرغام رییس بنیاد علم ایران گفت: نیاد علم ایران در جهت توسعه علم و فناوری و تحقق اهداف اسناد بالا دستی محققان و پژوهشگران نخبه دانشگاهی را مورد حمایت مالی و کاری قرار می‌دهد و برای اینکه این کمک‌ها در چارچوب قانون و به صورت هدفمند صورت بگیرد اساسنامه ای در همین زمینه تدوین شده است.

وی بیان کرد: اولویت‌های تحقیقاتی به وسیله سازمان‌ها، وزارتخانه، دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و شخصیت‌های علمی تعیین می‌شود و پژوهشگران با توجه به این اولویت‌ها از حمایت مالی و حتی تجهیزاتی بهره می برند.

ضرغام ادامه داد: صندوق حمایت از پژوهشگران با هدف ارتقای سطح علمی و افزایش پژوهش در بین جوانان خلاق از آنها در جهت تبدیل علم به ثروتشان و تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های دانشگاهی حمایت ویژه‌ای به روش‌های مختلف انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه افراد مختلف با ارسال طرح‌های خود به بنیاد علم ایران از چگونگی حمایت و بسته های تشویقی مطلع می‌شوند، افزود: جوانان نخبه ایده‌های خود را می‌توانند از طریق سازمان‌های مختلف و مراکز آموزش عالی به بنیاد علم ایران ارسال کنند و طرح‌های آنها پس از بررسی‌های لازم به وسیله کارگروه های مختلف علمی در صندوق حمایت از پژوهشگران بررسی و پس از تصویب و تایید نهایی این افراد در جهت انجام پروژه‌ها و پرداخت هزینه ها حمایت مالی می‌شوند.

ارائه 80 نوع خدمت در قالب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: آنچه دولت برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌کند فضای کسب و کار و حق تنفس است.

وی افزود: اکنون نوعی نگرش جدید در فضای کسب و کار و در رابطه با شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده است که این نگرش باید در اقتصاد ما حاکم باشد.

ستاری گفت: ما در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از 80 نوع خدمت به شرکت ها ارائه می‌کنیم و تسهیلاتی را نیز در نظر گرفته‌ایم که این خدمات و تسهیلات حقوق واقعی شرکت‌هاست.

وی تصریح کرد: از دیگر حقوق شرکت‌های دانش‌بنیان این است که فضای کسب و کار را به فضایی مناسب تبدیل کنیم که این مسئله هدف معاونت علمی است.

کنترل بیشتر دولت بر روی محصولات تراریخته
مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست‌فناوری معاونت علمی فناوری گفت: در بحث محصولات تراریخته برای صادرات و وارداتشان علاوه بر سازمان غذا و دارو، سازمان جهاد کشاورزی نیز باید مجوزهای لازم و تأییدیه‌های مورد نظر را صادر کند تا یک محصول تراریخته در جامعه عرضه شود. 
 
وی بیان کرد: برای اخذ مجوز تأییدیه سلامت محصولات تراریخته، آزمایشگاه‌های مرجع و مورد تأیید وزارت بهداشت باید این مواد را از لحاظ سلامت و ژنتیک مورد آزمایش قرار دهند که در صورت سالم بودن مواد، اجازه ورود به بازارهای داخلی و حتی صادرات این محصول داده می‌شود.
 
قانعی ادامه داد: هر آزمایشگاه در کشور که از تجهیزات کشت مواد تراریخته برخوردار است با همکاری ستاد زیست فناوری به شبکه آزمایشگا‌ه‌های مرکزی کشور متصل بوده و قرار است محصولات تراریخته را چه در حوزه صنایع غذایی و چه خوراک دامی مورد آزمایش قرار دهد. سپس این آزمایشگاه‌ها از طریق شبکه، نتایج را به سازمان غذا و دارو، جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت اعلام می‌کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار