قرارداد ساخت جدیدترین ماهواره ایرانی امضا شد/ پایان ساخت ماهواره ناهید 1

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تولید ماهواره‌های مخابراتی ناهید 1 و 2 تحول عظیمی در صنعت فضایی کشور ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در مراسم امضای قرارداد ماهواره مخابراتی ناهید 2 که بین سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران منعقد شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ماهواره مخابراتی ناهید 1 و 2 تحولی عظیم را در صنعت فضایی ایران ایجاد کرده است، طی چند سال گذشته تمامی ماهواره‌هایی که از طرف ایران پرتاب می‌شد آزمایشی و سنجشی بود و از یکی دو سال قبل برنامه‌ریزی کردیم که ماهواره مخابراتی هم وارد عملیات آن شود. 

قرارداد ساخت جدیدترین ماهواره ایرانی امضا شد/ پایان ساخت ماهواره ناهید 1
 
وی بیان کرد: خوشبختانه تمام مراحل ماهواره مخابراتی ناهید 1 انجام شده  و تمام آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه بر روی آن صورت گرفته موفقیت‌آمیز بوده است و ما در صدد هستیم که سال آینده این ماهواره را پرتاب کنیم، لذا تصمیم گرفتیم بعد از این که کار ماهواره ناهید یک را به اتمام رساندیم، قرارداد ماهواره مخابراتی ناهید 2 را بین سازمان فضایی ایران به عنوان کارفرما و پژوهشگاه فضایی ایران به عنوان مجری منعقد کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ماهواره مخابراتی ناهید 2 پیشرفته تر از ماهواره مخابراتی ناهید یک بوده و برخی از عملیاتی که لازم است پژوهشگران و سازمان فضایی ایران در فضا به آن دسترسی پیدا کنند و در ماهواره مخابراتی ناهید یک امکان‌پذیر نبود، در پروژه‌ مخابراتی ناهید 2 دیده شده و ما امیدواریم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.
 
واعظی عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون پیشرفت‌های خوبی در زمینه ماهواره‌های مخابراتی سنجشی داشته‌ایم و تکنولوژی ماهواره‌های سنجشی نسبت به مخابراتی آسان‌تر است و امیدوار هستیم که تا پایان برنامه ششم توسعه بتوانیم یک ماهواره سنجشی بومی داشته باشیم تا نیازمندی‌هایمان را پاسخگو باشد.
 
وی تأکید کرد: در مورد ماهواره‌های مخابراتی تازه وارد عمل شده‌ایم و انشاءالله بعد از اینکه ماهواره ناهید یک در سال آینده پرتاب شود بتوانیم ارزیابی بهتری را در مورد ماهواره‌های مخابراتی داشته باشیم. ایران جزو کشورهایی بوده است که روی مسئله فضا و  ماهواره خوب کار کرده است.

وزیر ارتباطات با اشاره به وضعیت ماهواره «دوستی» گفت: از نظر سازمان فضایی و پیمانکار آن این ماهواره آماده شده و تمام آزمایشات مربوط به آن نیز انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه ماهواره «دوستی» در نوبت پرتاب قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که این ماهواره در سال جاری پرتاب شود.

واعظی خاطرنشان کرد: اتفاقی که امروز رخ داده، اتفاق مهمی است؛ چراکه ما بعد از پایان کار طراحی و ساخت ماهواره «ناهید 1»، قرارداد طراحی و ساخت ماهواره «ناهید 2» را در دستور کار داریم. این ماهواره به کارفرمایی سازمان فضایی به پژوهشگاه فضایی به عنوان مجری طرح واگذار می‌شود.

واعظی استفاده از توانمندی‌های متخصصان در حوزه طراحی و ساخت ماهواره را از سیاست‌های وزارت ارتباطات نام برد و یادآور شد: در گذشته هر دانشگاه یک ماهواره می‌ساخت و تحقیقات آنها موازی بوده است که این امر علاوه بر زمان‌بر بودن فعالیت‌های فضایی موجب انجام کارهای موازی در حوزه طراحی و ساخت ماهواره می‌شد. از این رو سازمان فضایی ایران باید به‌گونه‌ای عمل کند که تقسیم کاری در میان همه متخصصان ایجاد شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه سیاست قطعی وزارت ارتباطات حمایت از ایجاد فناوری‌های بومی است، افزود: در حال حاضر دنیا برای حضور در فضا سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده است و اگر امروز از این حوزه غفلت کنیم، معلوم نیست تا 15 سال آینده بتوانیم به جایگاهی که مدنظرمان است، دست یابیم. از این رو باید به طور جدی به دنبال کسب فناوری‌های بومی هم در پرتاب و هم در ساخت ماهواره باشیم.

وی با بیان اینکه در گذشته ما تنها به رادیو و ماکروویو اکتفا نکردیم، اضافه کرد: با توسعه فناوری‌های ارتباطی امروز شاهدیم که فناوری‌های فیبر نوری بسیاری از مشکلات ما را در حوزه‌های منطقه‌ای و ملی رفع کرده است. ولی در این مسیر علاوه بر تقویت ارتباطات باید از دستاوردهای بین‌المللی استفاده بیشتری کنیم.

واعظی با اشاره به رفع تحریم‌ها و توسعه سیاست‌های خارجی ایران، تاکید کرد: امروز فصل جدیدی در رابطه با پیشبرد فناوری‌های فضایی ایجاد شده است؛ از این رو فضای جدیدی در عرصه بین‌المللی ایجاد شده است، لذا باید از تجربیات بین‌المللی برای پیشرفت سریعتر این حوزه استفاده شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به وضعیت ماهواره «مصباح» اشاره کرد و گفت: این ماهواره در دولت قبل به منظور پرتاب به کشور ایتالیا ارسال شد، ولی اگر متخصصان کشور اعتقاد داشته باشند که با برگرداندن این ماهواره به کشور می‌توان آن را توسعه دهند، اقدام به برگرداندن این ماهواره به کشور خواهیم کرد.

ناهید دو یک ماهواره مخابراتی پژوهشی است

در ادامه این مراسم حسن حدادپور رئیس پژوهشگاه فضایی ایران بیان کرد: حضور ایران در فضا و به خصوص در عرصه مخابرات اهمیت زیادی دارد که امنیت از یک سمت و اقتصاد از سوی دیگر برای رسیدن به جایگاه والا در حوزه فضا و عرصه مخابرات ضروری است.

وی اظهار داشت: ما نیازمند همکاری مدیران سازمان‌ها از یک سمت و محققان کشور از سوی دیگر هستیم، تا امروز در حوزه ماهواره فعالیت‌های ما پژوهشی بود ولی اکنون قصد داریم که آنها را عملیاتی کنیم و به سمت کاربردی پیش برویم.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران افزود: در امتداد ماهواره مخابراتی ناهید یک وارد پروژه ساخت ماهواره مخابراتی ناهید دو شدیم. ماهواره‌های مخابراتی ناهید یک و دو علی‌رغم اینکه ماهواره پژوهشی بودند، ماهواره تحقیقاتی نیز محسوب می‌شوند. ما امید داریم که در انتهای برنامه ششم توسعه بتوانیم به اولین ماهواره عملیاتی مخابراتی دست پیدا کنیم.

حدادپور عنوان کرد: در ماهواره مخابراتی یک کنترل وضعیت سه محوره با دقت 10 درجه، ارتباط مخابراتی (اولین دسترسی ما به فضا) و پنل‌های خورشیدی باز شونده انجام می‌گیرد. همچنین در ماهواره مخابراتی ناهید 2 دقت سه درجه و ارتباط تلفنی بین 2 نقطه محدود انجام می‌شود. 
 
وی یادآور شد: هر حرکتی که به صورت جهشی فراگیر صورت گیرد، معضلاتی در داخل مجموعه و بیرون آن به همراه دارد که این مشکلات ریشه در مسائل فرهنگی و وسوسه‌های شیطان دارد. امید است تا با وحدت کلمه بتوانیم در حوزه فضا در زمره کشورهای صاحب نام قرار گیریم و برنامه امروز نقطه شروع خوبی برای رفع نیازهای کشور باشد.
 
در ادامه این مراسم محسن بهرامی معاون وزیر و رئیس فضای ایران بیان کرد: در سال 1362-63 پایه‌های کمیته هوا و فضا در وزارت علوم گذاشته شد سپس سازمان فضایی شکل گرفت و در داخل آن پژوهشکده ماهواره به شکل پژوهشگاه هوا و فضا در آمد. 
 
وی با بیان اینکه یکی از راهبردهای سازمان فضایی ساخت ماهواره‌ها است، یادآور شد: البته در بخش هوا و فضا و بخش فضایی ارتباط خوبی با بخش صنعت داشته‌ایم. اکنون نیز در مورد بحث ماهواره مخابراتی در کنار ماهواره سنجشی وارد فضا می‌شویم و امید است بتوانیم با همکاری و مشارکت یکدیگر موفقیت‌های چشمگیری را کسب کنیم. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار