گزارش/

تروریست‌ها در شمال و جنوب سوریه به جان هم افتادند/"قلمون" و جنوب غرب "حلب" صحنه درگیری گروه‎‌های تکفیری


بالا گرفتن اختلافات میان تروریست‌های تکفیری موجب شده که این گروه‎ها به درگیری‎های مسلحانه روی آوردند.


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قریب به 6 سال از بحران سوریه می گذرد و تروریست های تکفیری همچنان به دنبال افزایش ویرانی و کشتار در نقاط مختلف این کشور هستند.

آمریکا، غرب، ترکیه و کشورهای همپیمان تروریست ها در جهان به دنبال تامین تسلیحات و آذوقه تکفیری‎ها هستند.

اما با این تفاسیر در شمال و جنوب سوریه تروریستهای تکفیری با یکدیگر به اشتراک نظر نمی رسند و سعی می کنند تا با درگیری مسلحانه مشکلاتشان را با یکدیگر حل کنند.

تروریست‌ها در شمال و جنوب سوریه به جان هم افتادند/

برای مثال خبرگزاری العهد اخیرا گزارش داده که اعضای گروه تروریستی موسوم به "فیلق الرحمن" با تروریست های داعش در حومه استان دمشق سوریه به شدت با یکدیگر درگیر شدند.

طبق اعلام رسانه های عربی، به دنبال وقوع این درگیری شماری از عناصر تکفیری داعش به هلاکت رسیدند. رسانه های عربی همچنین اعلام کردند که این درگیری ها در کوه های "البتراء" واقع در منطقه "قلمون" به وقوع پیوسته است.

رسانه های منطقه در روزهای گذشته نیز گزارش هایی را از درگیری تروریست های تکفیری جبهه النصره، ارتش آزاد، داعش و ... منتشر کرده بودند.

پایگاه خبری الیوم السابع نیز گزارش داد: اعضای گروه تروریستی فتح الشام یا همان جبهه النصره با اعضای گروه های مسلح زیرمجموعه گروه تروریستی موسوم به  "تیپ احرار الشام " درگیر شدند که طرفین در این درگیری ها از سلاح های سنگین و نیمه سنگین استفاده کردند.  

این درگیری ها پس از حمله توپخانه ای گروه تروریستی جبهه النصره به مواضع گروه گروه تروریستی "جیش الاسلام" در "ادلب" و "غرب حلب" که آغاز شد؛ در این حملات توپخانه ای شماری از غیرنظامیان کشته شدند.

خبرگزاری اعلام الحربی نوشت: یکی از مسئولان گروه تروریستی "جیش‌الاسلام" ملقب به "ابو انس الکناکری" پیامی صوتی را در صفحه توئیتر خود خطاب به "عبدالله المحیسنی" تروریست سعودی منتشر کرد.

وی در این پیام صوتی اظهار داشت که تمامی خون‌های ریخته شده معارضان مسلح در نتیجه هجوم جبهه‌النصره به این جناح‌ها است و بنابراین النصره در میان عناصر معارض جایی ندارد و از خوارج به‌شمار می‌رود.

این واکنش "الکناکری" پس از آن صورت گرفت که المحیسنی، خوارج توصیف کردن جبهه‌النصره را اقدامی نادرست خواند.

در حقیقت تکفیری ها هم اکنون دست کم در چند جبهه  با یکدیگر درگیر هستند که عبارتند از : 1-جبهه جنوب غرب سوریه و مناطق همچون "قلمون" . 2-درگیری ها در منطقه جنوب غرب "حلب".

تروریست‌ها در شمال و جنوب سوریه به جان هم افتادند/
 
ادامه روند درگیری‌ میان تروریست‌ها حاکی از آن است که 35 تن از اعضای جبهه‌النصره در حمله به گروه‌های تروریستی "جیش‌المجاهدین" و "صقورالشام" کشته و زخمی شدند.

همچنین گروه‌های "جیش‌الشمال" و "جیش‌الحر" که در شهر اعزاز از حومه شمالی حلب حضور دارند، جدایی خود را از جنبش تروریستی "نورالدین الزنکی" به‌طور رسمی اعلام کردند.

واحد موسوم به "واحد هماهنگی" عناصر مسلح به نقل از "حسن حاج علی" مسئول گروه مسلح "لواء صقور الجبل- جیش ادلب الحر" اعلام کرد که یک گروه 20 نفره نقاب دار اخیرا از جبهه النصره، خالد العادل مسئول نظامی (لواء صقور الجبل- جیش ادلب الحر) را بدون دلیل در شهرک کنصفره در حومه جنوبی شهر ادلب بازداشت و خودروی او را مصادره کردند.

برپایه این گزارش، حسن حاج علی تصریح کرد که گروه "لواء صقور الجبل- جیش ادلب الحر" درپی این امر به حالت آماده باش درآمد و نبردهایی با سلاح سنگین با جبهه النصره درگرفت و بدنبال آن شهرک کنصفره به طور برابر بین دو طرف تقسیم شد.

این مسئول عناصر مسلح افزود: گروه "لواء صقور الجبل- جیش ادلب الحر" همه ورودیها و گذرگاههای شهرک را به کنترل خود در آورد و مذاکره با جبهه النصره برای توقف تیراندازی در مقابل آزادی فرد بازداشت شده توسط آنها، انجام شد. این اولین مرتبه ای نیست که جبهه النصره به مقرهای گروه "لواء صقور الجبل- جیش ادلب الحر" حمله یا عناصر آنها را بازداشت می کند. آخرین مورد از این دست، در 26 دسامبر گذشته بود.

واحد موسوم به "واحد هماهنگی" عناصر مسلح  اخیرا همچنین از کشته شدن دو کودک و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان در جریان درگیری گروه مسلح موسوم به "جنبش احرار الشام" و جبهه النصره در شهرک  "قمیناس" در حومه جنوب شرقی شهر "ادلب" خبر داد.

جبهه النصره بعد از درگیری با گروه مسلح جنبش "احرار الشام"، شهرک  "قمیناس" را به کنترل خود در آورد. در این درگیری شماری از دو طرف کشته یا زخمی شدند.

نکته قابل اشاره اینکه هر کدام از گروه های تکفیری در زمینه اقدامات تروریستی احساس ریاست دارند و همین موضوع موجب چند پاره شدن تکفیری ها در منطقه را دارد.

البته در نوع حمایت از تکفیری ها در بین کشورهای منطقه نیز اختلافاتی وجود دارد. برخی از کشورهای منطقه حمایت بیشتر از تروریست های ارتش آزاد را ترجیح می دهند و برخی دیگر از کشورهای منطقه حمایت از داعش و جبهه النصره را ترجیح می دهند.

البته رژیم صهیونیستی نیز حمایت از همه گروه های تکفیری را مفید می داند؛ اما در بین آن ها پشتیبانی تسلیحاتی و تجهیزاتی از تروریست های تکفیری جیش الاسلام و جبهه النصره را در جنوب غرب و جنوب شرق دمشق بیشتر ترجیح می دهد. دفاع رژیم صهیونیستی از تکفیری ها صرفا برای ایجاد حاشیه امنیت در سرزمین های اشغالی است و لذا درگیری گروه های تکفیری در این زمینه به زیان صهیونیست‎هاست.


یک نکته دیگر که نشان دهنده انشقاق در صفوف تروریست هاست ؛ شکست های اخیر جیش الفتح و جبهه النصره در استان "حلب" و "ریف دمشق" است. در حقیقت درگیری های داخلی موجب عدم تمرکز آن ها شده و کشورهای حامی آن ها با وجود حمایت مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی نتوانسته‎اند این گروه‌ها را با یکدیگر متحد  کنند.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار