لزوم ترویج امر به معروف و نهی از منکر در محیط کار

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: ترویج امر به معروف و نهی از منکر در محیط کار ضروری است.

لزوم ترویج امر به معروف و نهی از منکر در محیط کاربه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ششمین مجمع دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های اجرایی که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار داشت: طبق آیات قرآن کریم امت اسلام بهترین امت‌ها در جامعه بوده و به فرمایش قرآن کریم کل امت اسلامی باید امر به معروف و نهی از منکر کنند.
 
وی با اشاره به اینکه رسالت شورای امر به معروف و نهی از منکر و ترویج این فریضه مهم در محیط کار است، ادامه داد: همه اعضای یک محیط شغلی باید اهل امر به معروف و نهی از منکر باشند.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: ایجاد حساسیت در تک تک همکاران بسیار مهم بوده و باید کاری کرد که معروف منتشر شده و منکر برچیده شود.  
 
فیض با اشاره به مفاهیم امر به معروف و نهی از منکر گفت: باید در زمینه امر به معروف در جامعه زمینه سازی‌های لازم شود و موظفیم موانع پیش روی را از بین ببریم و این امر نیازمند یک حرکت ایجابی و یک حرکت سلبی در جامعه است.
 
وی تصریح کرد: در مقوله کلان امر به معروف 4 عامل حرکت ایجابی و سلبی برای معروف و ایجابی و سلبی برای کاهش منکر وجود دارد و امر به معروف و نهی از منکر نیازمند «تدبیر و عقلانیت» است.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: برای اشاعه و توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر باید از منابع اصلی آن مانند آثار شهید مطهری و در قالب‌های مختلف استفاده کنیم.

تهیه دستورالعمل «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر دانش‌آموزی» در مدارس کشور

در ادامه این مراسم محمدرضا مسیب‌زاده دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در راستای ترویج این فریضه دینی اظهار داشت: همه فعالیت‌های آموزش و پرورش، معروف است.

وی ادامه داد: یکسری فعالیت‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که وجود دارد و اینکه آموزش و پرورش با 40 میلیون مخاطب شامل دانش‌آموزان،‌ فرهنگیان و والدین آنها روبرو است، برنامه‌ریزی شده است.

مسیب‌زاده افزود: در آموزش و پرورش نزدیک به 107 هزار مدرسه وجود دارد که موضوع فعالیت ما مدرسه و دانش‌آموز است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر وزارت آموزش و پرورش با برشمردن اهمیت توسعه مشارکت در آموزش و پرورش گفت: اگر مشارکت دیگر دستگاه‌ها وجود نداشته باشد، آموزش و پرورش به تنهایی توانایی انجام امور را ندارد.

وی با اشاره به جزئیات برنامه‌های امر به معروف و نهی از منکر در آموزش و پرورش یادآور شد: در این حوزه چند بحث ویژه را دنبال می‌کنیم؛ یکی بحث امام‌شناسی که در این خصوص طرح مصباح‌الهدی تهیه شده است و در آن پرسش‌هایی از زندگی ائمه اطهار(ع) مطرح و انتخاب شده و به عنوان بهترین الگوی عملی سبک زندگی مطرح می‌شود که در این خصوص 14 عنوان کتاب در دوره متوسطه اول و دوم و سه عنوان کتاب ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی تهیه شده است.

مسیب‌زاده بحث دیگر در بخش عترت را اجرای برنامه احلی من العسل عنوان کرد و افزود: در این برنامه گرامیداشت حضرت قاسم‌بن الحسن(ع) است که در روز ششم ماه محرم به عنوان روز ویژه جوانان برگزار می‌شود و در آن 32 هزار هیأت دانش‌آموزی ثبت شده در کشور در قالب هیأت‌های عزاداری در مصلی‌ها، حسینیه‌های مراکز شهرهای کشور تجمع می‌کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه گفتمان‌های دینی در مدارس برگزار می‌شود، تصریح کرد: این گفتمان‌ها با کمک سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد مهدویت و ستاد اقامه نماز در مدارس کشور راه‌اندازی شده است که یکی از بحث‌های اساسی آن امر به معروف و نهی از منکر است.

وی تأکید کرد: طبق قانون، حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در وزارتخانه در سه رده دیده شده است اما در این قانون از مدارس نام برده نشده است که دستورالعملی را برای مدارس تهیه کرده‌ایم و وظایف آن را مشخص کرده‌ تا بتوانیم با حضور دانش‌آموزان این کار را دنبال کنیم.

مسیب‌زاده عنوان کرد: از 107 هزار مدرسه در کشور 123 مدرسه دارای یک دانش‌آموز، حدود 5 هزار مدرسه زیر 5 دانش‌آموز و حدود 10 هزار مدرسه نیز با زیر 10 دانش‌آموز فعالیت می‌کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری نماز جماعت در مدارس کشور متذکر شد: 65 هزار نماز جماعت در مدارس کشور برگزار می‌شود و بقیه مدارس یا جزء مدارسی هستند که جمعیت دانش‌آموزی کمی دارد یا زمان تشکیل آنها در زمان برگزاری نماز جماعت نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار