حدادعادل در مراسم بزرگداشت مرحوم حسن حبیبی:

حبیبی، قدم اصلی برای ایران را نجات از چنگ استبداد می‌دانست

چهارمین سالروز درگذشت شادروان دکتر حسن حبیبی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

حبیبی، قدم اصلی برای ایران را نجات چنگ استبداد می‌دانست
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهارمین سالروز درگذشت شادروان دکتر حسن حبیبی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حضور دکتر حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،  جمعی از مسئولان و خانواده دکتر حبیبی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران،  دکتر ترکی در وصف دکتر حبیبی شعری قرائت کرد.
 
حداد عادل ضمن بزرگداشت شهدای آتش نشان گفت: ما می بایست در مراسم شهدای آتش‌نشان بودیم ولی این برنامه از قبل برنامه ریزی شده بود. امروز مراسم رونمايی کتاب «یادنامه دکتر حبیبی» برگزار می‌شود. تصمیم تالیف چنین کتابی در اولین جلسه فرهنگستان پس از درگذشت دکتر حبیبی با نظر به علاقه و احترام و دینی که به دکتر حبیبی داشتند، گرفته شد. دکتر دبیر مقدم معاون علمی فرهنگستان زحمت این کار را بر عهده داشتند و با جدیت این کار را انجام دادند. دکتر حبیبی همانطور که در ایران فعالیت های سیاسی وجود داشت، در اروپا به عنوان دانشجوی فعال سیاسی بود. یکی از مبارزان دانشجویی در خارج از کشور مرحوم دکتر حبیبی بود و دیگری شهید چمران بود. 

وی درباره آشنایی با مرحوم حبیبی گفت: آشنایی من با دکتر حبیبی بعد از 12 بهمن بود که وی اسناد مربوط به قانون اساسی را به همراه داشت. وی همراه با حقوقدانان دیگر  برای تدوین قانون اساسی تلاش کردند. من دو مقاله در باب شخصیت او نوشتم. در این مجلس به چند خصوصیت دکتر حبیبی اشاره می کنم؛ اول کمال ایمان او به خدا بود. کسانی که با او سرکار داشتند به این آراستگی معنوی پی می‌بردند. توجه به مرگ داشتند و آمادگی برای سفر آخرت. خصوصیت بارز دیگر او عشق به ایران بود و اعتقاد داشت، قدم اصلی برای ایران نجات از چنگ استبداد است.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی افزود: مرحوم حبیبی همه وجودش را در اختیار انقلاب گذاشت. سربلندی و رفاه مردم ایران را می‌خواست و از رنج مردم رنج می‌برد. فرق او با بقیه عشق به فرهنگ ایران بود. علاقه به ادبیات و زبان فارسی داشت و جلوه این امر تلاش او برای تاسیس فرهنگستان‌ها بود. اگر دانش و شخصیت و اخلاق و توان سیاسی و مدیریتی دکتر حبیبی نبود، این فرهنگستان ها شکل نمی گرفت.
 
حداد عادل در ادامه به برخی از خدمات فرهنگی مرحوم حبیبی اشاره کرد و گفت: تالیف کتاب ایران که حدود 15 سال طول کشید، تاسیس بنیاد ایران شناسی، تاسیس فرهنگستان ها، تاسیس موزه امیرکبیر همه و همه از فعالیت های این بزرگوار بود.

در این مراسم همچنین حجت الاسلام و المسلمین دعایی درباره مرحوم حبیبی گفت: دکتر حبیبی شخصی صمیمی و بی ادعا بود و بر عکس کسانی که در ایام انقلاب در تکاپو بودند که خودی نشان بدهند، او کمترین حضور در مجالس را داشت و از دوربین ها و تجمعات گریزان بود. در عین حال تدوین و پیش نویس قانون اساسی را که امام با توجه به توانایی و دانش و احاطه حقوقی به او سپرده بودند، به خوبی با مدیریت انجام داد.

وی افزود: انتشارات موسسه اطلاعات افتخار این را دارد که با اثری از دکتر حبیبی کار خود را آغاز کرد و تا به الان نزدیک به 800 عنوان کتاب چاپ کرد. دکتر حبیبی هر اثر تالیف و ترجمه شان را به موسسه اطلاعات می‌سپردند.

حجت الاسلام و المسلمین دعایی با بیان خاطرات مشترکش با دکتر حبیبی گفت: من او را در زندگی خودم به عنوان سرمشق می دانم. وی عنصری قابل اعتماد برای بزرگانی چون امام (ره) بود و مسئولیت‌های بالایی در اختیار داشت. در اواخر عمر با اینکه شرایط سختی داشت ولی خم به ابرو نیاورد و در تلاش و تحقیق بود و در همان حالت دو کتاب تدوین کرد.
 
حبیبی در اواخر عمر به من گفت: نمی خوام بگم خسته ام ولی شرمنده اطرافیانم بخصوص همسرم هستم و همیشه اذعان داشت که بخش عمده ای از موفقیتشان ناشی حضور یک همسر فهمیده و با کمال بود.

حجت الاسلام و المسلمین دعایی در پایان سخنانش، شعری از دکتر حبیبی را که روی سنگ مزار او حک شده است، خواند:
 
دوست ما را خواست و گامی پیش برد/ دست ما بگرفت و نزد خویش برد

در این مراسم کتاب «یادنامه دکتر حبیبی» با حضور دکتر حداد عادل و همسر دکتر حبیبی رونمايي شد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار