معاون وزیر کشاورزی در گفت و گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

بی‌مهری به دامداران تا کی ادامه دارد؟/ یکی از دغدغه‌های دولت، تأمین غذای مردم است

رکنی گفت: علی رغم افزایش قیمت محصولات لبنی، کارخانه ها نسبت به اجرای نرخ مصوب شیر خام از دامداران تن ندادند که بدین منظور طرح اختصاص یارانه صادراتی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی ماه های اخیر التهاباتی در بازار گوشت ایجاد شد که هر یک از مسئولان دلایل خاصی را برای این افزایش قیمت مطرح کردند.

براین اساس، وزارتخانه در راستای تعادل بخشی بازار طرح توزیع گوشت گرم را ارائه کرد که درنهایت این  امر موجب شد  تا حدی تنش بازار فروکش کند.

همچنین طی سال های اخیر بی مهری های فروانی به دامداران از سوی کارخانه های لبنی صورت گرفت چرا که علی رغم بارها افزایش قیمت محصولات لبنی، کارخانه ها نسبت به اجرای نرخ مصوب شیر خام از دامداران تن ندادند که بدین منظور طرح اختصاص یارانه صادراتی مطرح شد.

سال ها موضوع مشوق صادراتی به لبنیات و کارخانه های لبنی برای افزایش قدرت خرید و رقابت در بازار مطرح شد، اما تا کنون علی رغم گذشت چندین ماه از اجرای این مصوبه، در اختیار کارخانه ها قرار نگرفته تا بتواند بخشی از زیان دامداران را جبران کند.

در همین راستا با حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی گفتگویی بدین شرح ترتیب داده ایم:

باشگاه خبرنگاران؛ درخصوص وضعیت عرضه دام در بازار توضیح دهید. 

رکنی : با وجود آنکه در بسیاری از محصولات دامی نظیر شیر، لبنیات، تخم مرغ و عسل از جمله کشورهای صادرکننده هستیم اما در گوشت قرمز به سبب تامین نیاز داخل وارد کننده هستیم.

باشگاه خبرنگاران؛ آیا محدودیت خاصی در واردات گوشت قرمز از کشورها وجود دارد؟

معاون وزیر جهاد کشاورزی : سالانه حدود 820 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود  که جوابگوی کشش و تقاضای بازار نیست  از این رو سازمان دامپزشکی بدون هیچ محدودیتی از کشورهایی که پروتکل بهداشتی دارند اقدام به واردات می نمایند.

باشگاه خبرنگاران؛ چه عواملی کاهش التهابات گوشت در بازار را رقم زده است؟

رکنی: طی یک ماه اخیر به سبب جولان واسطه ها و دلالان تنش هایی را در بازار شاهد بودیم که با دستور وزیر جهاد کشاورزی شرکت پشتیبانی امور دام و بازرگانان فعال در این عرصه از مجموعه پتانسیل های خود در بخش استفاده کردند و اقدام به عرضه گوشت گرم گوسفندی در بازار نمودند که درنهایت این امر موجب فروکش کردن قیمت در بازار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص تمهیدات وزارتخانه در ایام پایانی سال جهت تامین گوشت مورد نیاز توضیح دهید.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی: یکی از دغدغه های دولت تامین غذای مردم است که به هر شکل اقدامات توزیع گوشت گرم باید از سوی شرکت پشتیبانی استمرار یابد تا شرایط تعادلی بر بازار حاکم شود.

باشگاه خبرنگاران؛ درباره روند صادرات دام توضیح دهید.

رکنی: با توجه به آنکه معتقدیم در صادرات دام نباید تزلزلی ایجاد شود اما به دنبال استمرار روند شرایط تعادلی در بازار امر صادرات متوقف شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیا تمهیداتی جهت کنترل نرخ کره در بازار به کار گرفته شده است؟

رکنی :با توجه به افزایش دوبرابری نرخ جهانی کره و همچنین افزایش بی رویه قیمت از سوی برخی واحد های تولیدی اقدام به تخصیص ارز مبادله ای برای واردات این محصول کرده ایم چرا که بخش اعظم کره مصرفی از طریق واردات تامین می شود که با این وجود دیگر دغدغه خاطری برای مصرف کنندگان وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص کاهش 4 درصدی نرخ خرید شیر خام بنا بر گفته رئیس اتحادیه دامداران و وضعیت اسفبار تولیدکنندگان توضیح دهید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی : طی چند ماه اخیر مصوبه مشوق صادراتی در جهت حمایت از تولیدات داخل ، ایجاد تعادل قیمت دربازار و همچنین تشویق بازرگانان به کار گرفته شد که انتظار می رود هر چه سریع تر به کارخانه های لبنی اختصاص یابد چرا که تاثیر بسزایی در جلوگیری از کاهش قیمت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ در صورت کاهش میزان خرید شیر خام از دامداران چه اقداماتی انجام می شود؟
رکنی : سازمان تعاون روستایی در جهت حمایت از دامداران اقدام به خرید شیر مازاد دامداران می نماید ،تا با این وجود از ضرر و زیان تولیدکنندگان جلوگیری شود.

گفتنی است که تا یک ماه اخیر میزان واردات گوشت چندان قابل توجه نبوده واین درحالی است که طی یک ماه اخیر واردات گوشت قرمز از کشورهای همسایه در مقطع زمانی کمتر از 48 ساعت به بازارصورت گرفت .

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی ترکمان
۱۹:۵۳ ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
با سلام .من یک جوان 33 سال هستم که اقدام به تأسیس دامداری بره پرواری 300 راسی نموده ام و بعداز خرید زمین مورد نیاز وکسب مجوزهای لازم جهت دریافت پروانه تأسیس از جهاد کشاورزی و هزینه 150 میلیون تومانی.به جهاد کشاورزی مراجعه کردم جهت دریافت تسهیلات ساخت. که به بنده گفتن به علت اینکه دامداری اشباع شده هیچ تسهیلاتی پرداخت نمیکنی. لازم به ذکر است من برای دریافت پروانه تاسیس حداقل 7 ماه دوندگی و150 میلیون هزینه کرده ام که با این تفاصیل همه به هدر رفته .و در این پروژ ه حداقل 4 نفر مشغول به کار می شدن.لذا از شما اصحاب رسانه خواهشمندم مشکلات مارا به گوش مسئولین محترم که برای کاهش قیمت گوشت و اشتغال تلاش می کنند برسانید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
خیالم راحت شد!
آخرین اخبار