رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده خبر داد:

گرانی گوشت در سایه کمبود نظارت/ آخرین وضعیت تامین گوشت قرمز شب عید

پوریان گفت: با توجه به عرضه انبوه دام گرانی های اخیر تنها در سایه کمبود نظارت و حلقه های توزیع رخ داده است.

گرانی گوشت در سایه کمبود نظارت/ آخرین وضعیت تامین گوشت قرمز شب عیدبه گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  منصور پوریان  رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده در نشست خبری امروز با اشاره به آخرین وضعیت صادرات دام زنده اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افزایش تقاضا برای گوشت قرمز، صادرات دام کاهش یافته است.

وی با اشاره به روند صادرات دام زنده طی سال های اخیر افزود: در سال 93 یک میلیون 452 هزار راس دام سبک به ارزش 380 میلیون دلار 94 یک میلیون و 232 هزار راس به ارزش 425 میلیون دلار و در 9 ماهه نخست سال جاری یک میلیون و 262 هزار راس به ارزش 175 میلیون دلار به کشورهای کویت، عمان، قطر، امارات و غیرمستقیم به بحرین و عربستان صادر شده است.

پوریان  با اشاره به وضعیت صادرات دام سنگین (گوساله و شتر) گفت: در سال 93، 25 هزار راس گوساله و 380 نفر شتر 94، 6 هزار راس گوساله و 200 نفر شتر و 95، 4 هزار راس گوساله و 400 نفر شتر به ارزش 73 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده است.

رئیس مجمع ملی صادر کنندگان دام زنده با اشاره به روند صادرات دام در سال آینده بیان کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در نظر داریم که یک میلیون و 300 هزار راس دام سبک و ده هزار راس دام سنگین به بازارهای صادر کنیم.

وی ادامه داد: علی رغم خشکسالی های سال های اخیر اما روند صادرات و ارزآوری برای کشور قابل توجه بوده چرا که تولید دام در وضعیت مناسبی قرار دارد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده با بیان اینکه صادرات دام خلائی در بازار داخل ایجاد نمی کند گفت: با وجود جمعیت 70 میلیون راس دام در کشور تنها 2 درصد آن به صادرات اختصاص داده می شود که این رقم نسبت به تولید چندان نیست که بتواند خلائی دربازار داخل ایجاد نماید و ازطرفی صادرات با برنامه ریزی وزارتخانه صورت می گیرد.

وی با اشاره به وضعیت بازار دام و گوشت شب عید گفت: با توجه به آنکه ستاد تنظیم بازار، معاونت امور دام وزارت جهاد و پشتیبانی امور دام وارد میدان شدند و ذخیره سازی مازاد بر نیاز داخل صورت گرفته لذا برای تامین دام و گوشت مورد نیاز شب عید مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به آنکه 21 میلیون راس دام سبک و 2.5 میلیون راس دام سنگین مورد نیاز است گفت: بر این اساس سالانه حدود 27 میلیون راس به جمعیت دامی اضافه می شود ضمن آنکه بخشی از گوشت مورد نیاز کشور ازطریق واردات تامین می شود که با این وجود مشکلی در تامین گوشت مورد نیاز کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به عواملی گرانی گوشت اظهار داشت: اتحادیه گوشت گوسفندی اظهاراتی مبنی بر عرضه گوشت از استان کردستان به بازار تهران دارد و همین امر را به سبب هزینه های بالای حمل و نقل عامل گرانی می داند این در حالی است که چنین موضوعی صحت ندارد چرا که گوشت مورد نیاز استان از حاشیه تهران تامین می شود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده قیمت منطقی هر کیلو شقه بدون دنبه را 31 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به عرضه انبوه و کاهش صادرات قیمت تمام شده هر کیلو گوسفند درب دامداری 13 الی 14 هزار تومان است که با احتساب هزینه های جابجایی کشتار و نگهداری هر کیلو شقه با نرخ 31 هزار و 500 تومان باید به فروش برسد.

وی ادامه داد: نبود نظارت بر اتحادیه گوشت گوسفند و قصابی ها منجر به فروش گوشت شقه بدون دنبه با نرخ های متفاوت به مصرف کنندگان شده است.

پوریان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر تاثیر مصوبه اخیر هیئت دولت بر کاهش تعرفه واردات اظهار داشت: کاهش تعرفه واردات گوشت از 26 به 5 درصد تاثیر بسزایی در قیمت خواهد داشت اما این که خرده فروشان با چه نرخی گوشت را به فروش می رسانند بحثی جداگانه است.

وی ادامه داد: طی روزهای اخیر با توزیع گوشت گرم گوسفندی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام شاهد فروکش شدن 4 الی 5 هزار تومانی قیمت ها بوده ایم.

رئیس شورای صادرکنندگان دام زنده با اشاره به اینکه قاچاق دام صحت ندارد افزود: با توجه به شرایط مساعد صادرات مزیتی بر قاچاق دام نیست و تنها برخی افراد با جوسازی و شایعات این چنینی قصد برهم زدن تعادل بازار را دارند.

وی با بیان اینکه درجه بندی گوشت عاملی برای گران کردن گوشت از سوی اتحادیه مطرح شد تصریح کرد: چندی پیش اتحادیه برای کاهش تنش بازار به دنبال درجه بندی گوشت بر حسب کیفیت بود که شورا با این طرح مخالف بود چرا که این امر فرار رو به جلو برای گرانی ها است.

پوریان در ادامه بیان کرد: پروژه گرانی گوشت از ابتدای سال با اهدافی استارت خورد در حالی که با توجه به کاهش مصرف گوشت در شش ماهه نخست سال و عرضه مناسب دام این گرانی ها توجیه منطقی نداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار