مضرات پارازیت‌ها به اثبات نرسیده است/ تاکنون هیچ مورد فوتی درباره آنفلوآنزای پرندگان مشاهده نشده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به مهار فقر آهن در کشور گفت: مضرات پارازیت ها به اثبات نرسیده و تاکنون هیچ مورد فوتی درباره آنفلوآنزای پرندگان مشاهده نشده است.

مضرات پارازیت‌ها به اثبات نرسیده/ مهار فقر آهن در کشور/ تاکنون هیچ مورد فوتی درباره آنفلوآنزای پرندگان مشاهده نشدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری دستاوردهای به مناسبت دهه مبارک فجر که در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای معاونت بهداشتی اظهار داشت: بر طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امید به زندگی در کشور افزایش و مرگ مادران، شیوع بیماری‌های واگیردار و بیماری های عفونی کنترل شده که مواردی مانند دسترسی به آب آشامیدنی و بهبود تغذیه از ارتقای کیفیت برخوردار شده است.

وی ادامه داد: امید به زندگی در زنان 76.6 و در مردان 74.5 سال است که از متوسط جهانی 74.1 سال بالاتر است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت عنوان کرد:‌ در بخش پیشگیری از مرگ نابهنگام مردم، همچنین کودکان و مادران باردار به موفقیت‌های خوبی رسیده‌ایم اما در مورد مرگ نابهنگام افراد بین 6 تا 70 سال دچار مشکل هستیم. طبق برنامه جهانی باید تا سال 2025، 25 درصد از مرگ‌های ناگهانی گروه سنی میانسال کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: در کشور ما در سال به ازای هر هزار تولد، 10 نوزاد فوت می‌کنند که به ازای هر هزار تولد زنده 13.8 نوزاد زیر یک سال و 15.6 کودک زیر پنج سال فوت می‌کنند و این در حالی است که در سال 60 به ازای هر هزار تولد 10 کودک زیر یک سال و 140 کودک زیر پنج سال فوت می‌کردند، با توجه به اینکه متوسط مرگ جهان 15 است، این رقم در کشورهای توسعه یافته 3 و در بدترین حالت 46 مورد فوت نوزاد است.

سیاری با بیان اینکه مرگ کودک زیر یک سال در متوسط جهانی 32 است، افزود: در کشورهای توسعه یافته مرگ کودک زیر یک سال 5 و در بدترین حالت 96 است که متوسط فوت کودکان زیر پنج سال 43 و در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته 6 و در بدترین حالت 157 است. 

وی اظهار داشت: مرگ مادران باردار به ازای هر 100 هزار زایمان که انجام شده در قبل از انقلاب 245 که اکنون این رقم 20 نفر است و ما تلاش می‌کنیم تا مرگ مادران و کودکان را کاهش دهیم که بیماری‌های سرطان، مزمن تنفسی، دیابت حوادث ترافیکی و قلبی و عروقی در مرگ و میر مردم تأثیر منفی دارد که در همین راستا برنامه ملی پیشگیری کنترل بیماری واگیر در کشور طراحی شده و این طرح در چهار شهرستان به صورت پایلوت شده و در سراسر کشور اجرا می‌شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: برای ایجاد ساختارهای جدید برنامه ریزی‌های خوبی صورت گرفته تا دسترسی به خدمات در شهرها کامل شود که در همین راستا 50 درصد میزان سوء‌تغذیه در کشور کاهش پیدا کرده و کم خونی ناشی از فقر آهن کم شده است.

سیاری افزود: کم خونی مادران در کشور 14 درصد و در آمریکا 17 درصد و در فرانسه 25 درصد و در ترکیه 30 درصد است که ما برای جبران کم‌خونی به دختران دبیرستانی و زنان باردار قرص‌های مکمل رایگان آهن توزیع کرده ایم و از سال 76 آرد را به اسیدفولیک و آهن اضافه کردیم، همچنین ویتامین D را که در مدت 10 سال در بین مردم 6 برابر اضافه شده بود.

وی بیان کرد: ویتامین D به میزان 50 هزار به مدت 9 ماه در بین مردم توزیع شد و ماهی یک عدد به نوزادان بین سه تا پنج ماه به صورت رایگان توزیع شده است که یک مکمل جدید در سه سال گذشته به آن اضافه شده است. 

معاون بهداشتی وزیر بهداشت عنوان کرد: در بخش وضعیت تغذیه مصرف بیش از حد نمک با برنامه ریزی های صورت گرفته کاهش یافته که و میزان استاندارد نمک موجود در آرد از 2.3 به یک رسیده که در این زمینه نان سنگک بهترین نان و لواش بدترین نان شناخته شده است. 

وی افزود: کیفیت روغن ها با اسید ترانس بهبود پیدا کرده که میزان قند موجود در نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی بر طبق استانداردهای بین‌المللی برای سلامت مردم کم شده است.

سیاری با بیان اینکه در هفت استان کشور ناامنی غذایی وجود داشت، تصریح کرد: ‌یک سند ملی تنظیم شده بود تا به وسیله آن با شناسایی توانمندی خانواده‌ها درصد سلامت مردم ارتقا یابد.

وی ادامه داد: در بخش واکسیناسیون در زمان انقلاب پوشش واکسیناسیون در کشور 30 درصد بود و الان 10 واکسن را به صورت 100 درصد در سراسر کشور پوشش می‌دهیم و ایران جزء بهترین کشورها از نظر پوشش واکسیناسیون است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت اظهار داشت: سالیانه 120 هزار کودک زیر 5 سال بر اثر بیماری سرخک فوت می‌کردند که خوشبختانه امروز گزارشی مبنی بر فوت کودکان ناشی از بیماری سرخک وجود ندارد، همچنین سالانه 100 هزار نوزاد بر اساس بیماری کزاز فوت می‌کردند که دیگر هیچ گزارش فوتی ناشی از این بیماری به ما اعلام نمی شود. 

وی ادامه داد: 198 هزار کودک در اثر بیماری سیاه سرفه فوت می‌کردند که هیچ گزارش فوتی ناشی از بیماری سیاه سرفه وجود ندارد و ما در زمینه واکسیناسیون این بیماران به پوشش 90 درصدی رسیده‌ایم و از این بابت بالاتر متوسط جهانی قرار داریم. 

سیاری عنوان کرد: 26 میلیون نفر در کشور واکسیناسیون شده‌اند و این مسئله سبب شده تا شیوع هپاتیت ب یک درصد کاهش یابد و خوشبختانه در سال 93 هیچ موردی از وبا اتفاق نیفتاد و اما در سال 94 در استان خوزستان یک نفر به بیماری وبا مبتلا شد و این در حالی است که در کشور عراق وبا در حال صدمه رساندن به مردم است. 

وی تصریح کرد: ‌بیماری مالاریا در سال 88، 6 هزار و 500 نفر را به آن مبتلا شدند و این در حالی است که در سال 94 تعداد مبتلایان به این بیماری به 150 نفر رسیده است و ما سعی داریم که این عارضه را به طور کلی ریشه‌کن کنیم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت اظهار داشت: کشور ما با استفاده از سوخت گاز یکی از پاک‌ترین کشورها از نظر آلودگی هوای داخل خانه است و ما برنامه‌ریزی‌های خوبی در جهت تغییر ساختار و ارتقای رتبه کشورمان در حوزه سلامت داریم.

وی گفت: سالانه هزار نوزاد مبتلا به بیماری تالاسمی می‌شدند که هزینه زیادی به حوزه سلامت کشور وارد می کرد که خوشبختانه امروز تعداد آنها به هزار و 200 مورد رسیده است.

سیاری با بیان اینکه با شناسایی بیماران ژنتیک و سندرم داون از بسیاری از بیماری ها پیشگیری شده، تصریح کرد: 3 میلیون نفر تحت سفیر سلامت آموزش دیده‌اند که از بین آنها 2 میلیون سفیر سلامت خانواده و 700 هزار سفیر سلامت دانش‌آموز هستند که کمیته‌های آموزشی برای ارتقای کیفی سلامت و مراقبت‌های فردی و پیشگیری از بیماری‌ها نیز تشکیل شده است.

وی ادامه داد: امروز علاوه بر بیماری‌های غیرواگیر ما شاهد بیماری‌های آسیب‌های اجتماعی هستیم که در مورد بیماری‌های غیرواگیر باید بگوییم چهار رفتار مصرف دخانیات، مواد مخدر، الکل، کم تحرکی و غذای ناسالم و بیماری‌های بیولوژیکی مانند فشار خون، ‌قند و چربی خون و چاقی و استرس تأثیرگذار است که به طور کلی منجر به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان افسردگی می‌شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت بیان کرد: 15 هزار نفر مراقب سلامت کارشناس به نظام سلامت کشور اضافه شده، همچنین 720 کارشناس تغذیه و هزار و 200 کارشناس روان همراه با سفیران سلامت به کار بهبود وضعیت و سلامتی مردم می‌پردازند که در این راستا بسیاری از هزینه‌ها کنترل و 25 درصد مرگ مادران و کودکان کم شده است. 

وی افزود: در حاشیه شهرها دسترسی به خدمات درمانی، مسکن، بهداشت محیط بسیار کم شده است و از این جهت آسیب‌پذیری‌شان در ابتلا به بیماری غیرواگیر زیاد است و از سال 93 اولویت اول وزارت بهداشت حاشیه شهرها بود و این برنامه در 700 سکونت‌گاه غیررسمی در حاشیه شهرهای کشور انجام داده‌ایم.

سیاری اعلام کرد: به ازای هر 2 هزار و 500 نفر یک کارشناس مراقب سلامت و به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت و به ازای هر 25 هزار نفر یک مرکز جامع سلامت راه‌اندازی شده است و 55 میلیون  نفر برای پرونده الکترونیکی سلامت ثبت نام و تا 23 میلیون نفر در سامانه سیپ و 6 میلیون نفر در سامانه‌های دیگری خدمات دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 500 نفر آموزش در قالب ایجاد پرونده‌های الکترونیکی سلامت آموزش دیده‌اند، تصریح کرد: برنامه خطرسنجی برای گروه 30 سال به بالا در 4 شهرستان پایلوت شده انجام شده است که بر طبق این برنامه 5 درصد کارت قرمز دریافت کردند که تا 10 سال آینده خطر ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی در آنها زیاد است و برای آنها برنامه‌های دارویی پزشکی و مراقبتی تنظیم کرده‌ایم و همچنین 90 درصد کارت سبز و 5 درصد کارت نارنجی و زرد دریافت کرده‌اند که برای این افراد آموزش و مراقبت برنامه‌ریزی شده است. 

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: هزار و 188 پزشک خانواده در روستاها مشغول فعالیت هستند و 3 هزار و 186 مسکن بهداشت و 7 میلیون دانش‌آموز را شناسایی کردیم.

وی تأکید کرد: هزار نیروی سیار دندانپزشکی برای روستاهای کشور وجود دارد که خدمات دندانپزشکی را ارائه می‌دهند که میزان خدمات آن از یک میلیون و 200 هزار به یک میلیون و 700 هزار رسیده است.

سیاری با اشاره به اینکه 18 درصد پول مردم بابت خدمات دندانپزشکی پرداخت می‌شود، تصریح کرد: خدمات پیشگیری برای مادران باردار به صورت رایگان انجام می‌شود که بودجه طرح تحول سلامت 450 میلیارد تومان در سال 93، 2 هزار و 200 میلیارد تومان در سال 94 و 3 هزار میلیارد تومان از محل ارزش افزوده خدمات بهداشتی به روستاییان است و 350 پروژه در حوزه بهداشت به بهره‌برداری رسیده که هزینه آن مبلغی در حدود 131 میلیارد تومان است.
 
وی ادامه داد: 300 تا 400 سندروم دام وجود دارد که این سبب ایجاد عقب ماندگی ذهنی در افراد می‌شود و در مورد آنفلوآنزای پرندگان 14 استان کشور با آن درگیر هستند و تا به امروز هیچ فوتی در این بیماری به گزارش نشده است. 
 
معاون بهداشتی وزیر بهداشت عنوان کرد: بیماری‌ زا بودن پارازیت‌ها به ما ثابت نشده که وزارت بهداشت برای کودکان و سالمندان یک برنامه منظم رفاهی و سلامت در نظر دارد زیرا مراقبت از سالمندان مربوط به وزارت بهداشت است و در همین راستا سندی در شورای عالی سلامت به تصویب و به ابلاغ می‌رسد که در جهت بهبود سلامت کودکان و نوزادان تا 8 سالگی برنامه‌ریزی های خوبی صورت می‌پذیرد. 
 
وی ادامه داد: 80 درصد سلامتی و رشد مغزی کودکان در 4 سال اول است که این میزان در سال‌های بعدی به میزان 10 درصد کاهش پیدا می کند که در کشورهای توسعه یافته سرمایه گذاری خوبی در مغز کودکان انجام می‌دهند و در این راستا ما آموزش‌های خوبی به این گروه سنی می‌دهیم. 
 
سیاری گفت: سه سال اول زندگی کودکان بر عهده وزارت بهداشت و سال‌های بعدی برعهده سازمان بهزیستی است که وزارت آموزش و پرورش وظیفه آموزش و فرهنگ سازی را بر عهده دارد که برنامه‌های بالا به تدوین و به تصویب رسیده است. 
 
وی افزود: در برنامه ششم توسعه درآمد دولت از محل دریافت مالیات سیگار تا 6 درصد کاهش یافته است و این مساله سلامت مردم را به شدت کاهش می‌دهد که خوشبختانه این قانون را شورای نگهبان به مجلس ارجاع داده است. 
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار