تبدیل روغن پخت و پز به ماده ای 200 برابر سخت تر از فولاد!

محققان موفق شدند روغن ارزان قیمت پخت و پز را به گرافن تبدیل کنند؛ این ماده 200 برابر سخت تر از فولاد است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روش جدید که توسط محققان استرالیایی ابداع شده است، هزینه ساخت گرافن را تا 10 برابر کاهش می دهد.
 
گرافن ورقه ای از اتم های کربن است که خصیصه های باورنکردنی دارد. این ماده 200 برابر سخت تر از فولاد، از الماس مستحکم تر و فوق العاده انعطاف پذیر است.  
 
گرافن را تحت شرایط خاص می توان به یک ابررسانا تبدیل کرد که جریان الکتریسیته را با مقاومت صفر منتقل می کند.
 
به عبارت دیگر، گرافن پتانسیل ساخت ابزارهای الکترونیکی بهتر و پیل های خورشیدی موثرتر را دارد و حتی می تواند در پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
 
با این حال، گرافن معمولا باید در شرایط خلا و تحت حرارت شدید و با استفاده از مواد خالص ساخته شود که این موضوع تولید آن را گران قیمت می سازد.
 
اما اکنون محققان استرالیایی موفق شدند آن را در شرایط هوای عادی و با استفاده از روغن ارزان قیمت حاصل از دانه سویا تولید کنند.
 
ژائو ژوئن هان یکی از این محققان موسسه مشترک المنافع تحقیقات علمی و صنعتی استرالیا (CSIRO )، رویه ابداعی تولید گرافن در هوای آزاد را سریع، ساده، بی خطر، بالقوه مقیاس پذیر و سازگار با محیط زیست عنوان کرد.
 
وی افزود: انتظار می رود که با این فناوری هزینه تولید گرافن کاهش یابد و کاربردهای تازه ای پیدا کند.  
 
محققان این روش جدید را فناوری 'GraphAir' نامیدند؛ در این روش روغن دانه سویا در یک کوره لوله ای برای حدود 30 دقیقه حرارت می بیند که باعث می شود به بلوک های سازنده کربن تجزیه شود.
 
این کربن سپس به سرعت در یک فویل از جنس نیکل ، خنک می شود و در آنجا به ورقی مستطیل شکل از گرافن به ضخامت تنها 1 نانومتر ( حدود 80 هزار برابر نازک تر از یک تار موی انسان) تبدیل می شود.
 
این روش در قیاس با سایر روش ها نه تنها ارزان قیمت تر و ساده تر است بلکه از روش تولید گرافن در شرایط خلا نیز که چند ساعت طول می کشد، بسیار سریعتر است.
 
این تحقیق در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

منبع:ایرنا
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار