بیگی در شورای عالی استان‌ها خبر داد؛

شهروندان استان ایلام به دلیل نامناسب بودن مکان بیمارستان، جان خود را از دست می‌دهند

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها گفت: بسیاری از شهروندان ایلامی در مراجعه به بیمارستان‌ این شهر به دلیل نامناسب بودن مکان آن جان خود را از دست می‌دهند.

شهروندان استان ایلام به دلیل نامناسب بودن مکان بیمارستان جان خود را از دست می‌دهندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمدالله بیگی نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات و معضلات این استان اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین مشکلات این استان بحث آب‌شرب است. 

وی با تأکید بر اینکه استان ایلام چندین سد از جمله کرخه، چمگردلان و غیره دارد، افزود: با همه این تفاسیر مردم استان ایلام تشنه آب‌شرب هستند و کشاورزان نیز برای کشاورزی با مشکل کمبود آب مواجهند، چراکه بسیاری از آب‌های این استان به کشورهای همسایه سرازیر می‌شوند.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه استان ایلام تنها شهرستانی است که به صورت صد در صدی از نعمت آب‌شرب محروم است، گفت: مردم شهرستان ملک‌شاهی از مسئولان گله‌مند هستند که چرا با داشتن رودخانه فصلی گل‌گل و سد چمگردلان ، ملک‌شاهی 97 درصد آب شرب مرکز استان را تأمین نمی‌کند و از لحاظ موقعیت جغرافیای در حوزه استحفاظی این استان واقع است.

بیگی با اشاره به اینکه فاصله شهرستان ملک‌شاهی تا شهرستان‌های دیگر 10 کیلومتر است، تأکید کرد: مردم این دیار از نعمت آب‌شرب محروم هستند و برای تأمین آب به چشمه‌ها مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه جاده‌های صعب‌العبور کوهستانی و خاکی محل ترافیک مردم و در صف قرار گرفتن آن‌ها در چشمه هران مایه تأسف است ، افزود: طرح انتقال آبرسانی از سد به سمت شهرستان بیش از 8 سال به طول انجامید، به همین دلیل از وزیر نیرو در خواست داریم که زمان عملیاتی شدن این پروژه را اعلام کند.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: از وزیر نیرو درخواست دارم برای اجرایی نمودن انتقال آب سد چمگردلان ملک‌شاهی از طریق کارشناسان زبده و تغییر نام سد چمگردلان به نام شهدای ملک‌شاهی دستور دهد، چراکه این خواسته مربوط به آحاد مردم است.

بیگی با تأکید براینکه مسئولان راه‌و‌شهرسازی تذکرات نمایندگان را در خصوص مشکل راه این استان نمی‌شنود، گفت:‌ آن‌ها یا خوابند یا خود را به خواب زده‌اند، چراکه ایلام  هم اکنون دروازه عتبات  است و تمام مردم ایران برای زیارت از این مسیر می‌گذرند و این به گونه‌ای است  که ما در بحث راه‌و‌شهرسازی با مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه دو مسیر اصلی ایلام‌_‌صالح‌آباد تا مهران و مسیر اصلی‌تر ایلام‌_‌ملک‌شاهی‌_‌مهران به سمت کربلا است، افزود: این مسافت کمتر از 80 کیلومتر بوده که از اوایل انقلاب تاکنون جاده آن فرعی و با عرض کمتر از 6 متر ساخته شده است.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در هنگام سفر خود به این استان در هنگام رفتن به مراسم اربعین حسینی به مردم استان قول داد که اعتبار ویژه‌ای را برای این دو مسیر در نظر بگیرد، گفت: لاریجانی قول داد که در کمیسیون عمران بیشتر این دومسیر را مورد توجه قرار دهند و در کمیسیون برنامه‌و‌بودجه نیز اعتبار ویژه‌ای برای بهبود وضعیت راه این استان تا کربلا لحاظ نمایند.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها گفت:‌ از وزیر راه و شهرسازی تقاضا دارم که با مأمور کردن کارشناسانی خبره و بازدید از مسیر ایلام‌_‌ملک‌شاهی، ترشاوه_‌مهران و طراحی نقشه راه مناسب کویرکوه  واقع در ضلع شمالی شهر دلگشا معروف به گاماخل دیدن فرمایند تا ضمن بررسی دقیق برای احداث تونلی برای این مسیر اقدامات لازم را انجام دهند، چراکه با این امر مسیر ایلام تا ملک‌شاهی کمتر از 10 دقیقه خواهد شد.

وی با بیان اینکه راه صعب‌العبور شهرستان‌های آبدانان –مهران و حتی دهلران به سمت ایلام، کرمانشاه و تهران با احداث این پروژه به مسیر امن و آرام تبدیل خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه تنها شهرستان فاقد تونل در کشور ایلام  است، باید نسبت به کلنگ‌زنی تونل بالاتر از شهر دلگشا و تسریع در پروژه مسیر زائران و جاده ترشاوه اقدامات لازم صورت گیرد.

بیگی با تاکید بر اینکه نبود امکانات بهداشتی مناسب و بیمارستان یکی از اساسی ‌ترین مشکلات استان ایلام به شمار می‌آید، گفت: این مشکل امروزه گریبان‌گیر کل استان ایلام شده، به همین دلیل در خواست داریم که در خصوص رفع این مشکل نیز اقدامات اساسی صورت گیرد.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها  گفت: بیمارستان ایلام در مکانی احداث شده که اگر بیمار وخیمی به آن اعزام شود تا به بیمارستان برسد، جان خود را از دست خواهد داد، چراکه این بیمارستان در شلوغ‌ترین مسیر و در وسط شهر بنا شده که دسترسی به آن غیر ممکن است.

وی گفت: از وزیر بهداشت و درمان درخواست دارم تا این مشکل حاد و معضل اساسی را ساماندهی کند، چراکه ما همچنان یک بیمارستان مناسب در استان خود نداریم.

بیگی افزود: از وزیر بهداشت و درمان درخواست دارم تا دستور عاجلی به دانشگاه علوم پزشکی ایلام در راستای عملیاتی نمودن پروژه بیمارستان ملک‌شاهی که قول آن به مردم داده شده بود و تاکنون هیچ اقدامی در خصوص آن صورت نگرفته را صادر کنیم.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها گفت: از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست دارم تا شهرک‌های صنعتی این استان را که مرکز آشیانه و لانه گنجشکان شده را ساماندهی کند، چراکه در شهرستان ملک‌شاهی تنها تابلویی به نام شهرک صنعتی است و بر اساس اصل 44 قانون استان‌های محروم جوابگوی موضوع خصوصی‌سازی نیست.

وی یاد آور شد: از رئیس جمهور در خواست دارم تدبیری بیاندیشد تا در این شهرستان‌ها و در شهرک‌های صنعتی جهت اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه سرمایه گذاری‌هایی انجام شود.

بیگی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی در استان ایلام مشکل ساز شده است، گفت:‌ کشاورزانی که بیش از 400 سال بر روی املاک پدری خود کشاورزی کرده‌اند، هم‌اکنون منابع طبیعی از ادامه کار آن‌ها جلوگیری می‌کند که این موضوع مسأله بیکاری را در استان ایلام دو چندان کرده است.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه گاوداران، دامداران و کشاورزان با وضعیت موجود قادر به ادامه فعالیت نیستند ، تصریح کرد: از وزیر جهاد کشاورزی در خواست دارم که جهت برون رفت از وضعیت کنونی اصلاحیه زمینه‌های کشاورزی و منابع طبیعی با مأمور کردن کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به تفکیک آن بر اساس اصلاحات اراضی که در دست مردم است را اقدام کنند و همچنین با پرداخت سود تسهیلات به کشاورزان و تمدید چند ساله به آنان مرهمی بر دل زخم خورده آنان شود.

وی با تاکید بر اینکه بدون شک دولت تدبیر و امید در زمینه حوزه سلامت موفق‌ترین دولت بوده و در مهار تورم نمره قابل قبولی دارد، افزود:‌ از طرفی در حوزه‌های شهری و  روستایی،‌ مبلمان شهری و زیرساخت‌ها  علی‌الخصوص به شهرداری‌های کوچک عنایت ویژه‌ای داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

بیگی با بیان اینکه دولت در کشور اقدامات ویژه‌ای انجام داده است، یاد آور شد:‌ اکنون کسانی که از دولت تدبیر و امید انتقاد می‌کنند خود 8 سال سکان دار قوه مجریه بودند و آن زمان مردم به لحاظ اقتصادی یا بدهکار و یا بیکار بودند. 

وی ادامه داد : اجرای نادرست طرح هدفمندسازی یارانه‌ها طوری طراحی شده بود که نه هدف مردم و نه هدف قانون‌گذار را برآورده می‌کند ، به همین دلیل به جای آوردن پول نقد مجبور بودند مابه‌التفاوت کالاهایی که به سرعت در حال افزایش بودند و روزانه مردم با آن‌ها سر و کار داشتند را پرداخت کنند.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه امروزه آمار بیکاران در شهرستان ملک‌شاهی یکی از مهمترین معضلات این استان محسوب می‌شود، گفت:‌ نبود کارخانجات و صنایع تولیدی باعث شده پدیده بیکاری و مهاجرت از این شهرستان به سرعت رشد داشته باشد ، به همین دلیل از روحانی رئیس جمهور کشور درخواست دارم که به مردم سیل ‍زده و جنگ زده ایلام کمک کند.

وی ادامه داد : سیل سال گذشته خسارات کمتر از زمان جنگ به مرکز استان و شهرستان ملک‌شاهی وارد کرد به گونه‌ای که یک هزار و 200 میلیارد تومان خسارت باقی ماند اما مقدار وامی که به مردم داده شد ،2 میلیون تومان بود که به دلیل سختگیری بانک‌ها و مشکلات ضامن از گرفتن آن منصرف شدند.

بیگی با تاکید بر اینکه برای مردم استان ایلام و خوزستان فرقی ندارد که مهمان آن‌ها ریزگرد باشد یا گردوغبار گفت‌: مردم این استان‌ها سهمشان از منابع زیرزمینی تنها ریزگرد شده  و فریادهای خاک خورده آن‌ها به گوش مسئولان نمی‌رسد، به همین دلیل درخواست دارم که در راستای رفع آن اقدامات اساسی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: 70 درصد مردم ایلام و خوزستان به آسم مبتلا شدند که این موضوع بسیار دردناک است.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها گفت: از سخنگوی دولت در خواست دارم تا در هنگام توزیع سبد کالا عدالت را رعایت کنند، چراکه به افرادی که منبع درآمد آن‌ها صفر است، این سبد کالا تعلق نگرفت و موجب نارضایتی آن‌ها شد.

وی تاکید کرد: از وزیر آموزش و پرورش در خواست دارم تا فکری به حال معیشت معلمان این استان کند، چراکه برای تأمین هزینه ها به مسافرکشی روی آورده‌اند.

بیگی ادامه داد: همچنین از وزیر آموزش و پرورش درخواست دارم به سرانه‌‌ی فضای آموزشی که هم اکنون به عدد صفر نزدیک شده است  نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی گفت : از وزیر ورزش و جوانان  درخواست دارم تا سرانه فضای ورزشی که در این استان به درستی تقسیم نشده را ساماندهی کند، چرا که با کمبود فضای ورزشی بانوان مواجه هستیم.

بیگی تاکید کرد: از وزیر کشور درخواست دارم با توجه به بالا بودن جمعیت و استعداد بالقوه شهر دلگشا و نزدیکی آن به روستاهای سیرانه، بوستانه، باولگ و قلعه جوق مقدماتی ر افراهم کنند تا در تقسیمات کشوری و استانداری این موارد مد نظر گرفته شوند.

انتهای پیام/
برچسب ها: شورا ، استانها ، بیگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار