مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خبر داد:

عرضه سهام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در بورس کالا/ قیمت کود برای سال آینده تغییری نمی کند

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: ماه آینده 100درصد سهام شرکت خدمات حمایتی از طریق تالار بورس به بخش خصوصی واگذار می شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان یزدان سیف مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در نشست خبری امروز که به مناسبت دهه فجربرگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی مهمترین برنامه کشور برای رسیدن به اهداف نظام است که با رسیدن به این امر اقتصادی درون زا و برون نگر داشته باشیم.

وی با اشاره به دستاوردهای شرکت در زمینه تولید نهادهای داخلی افزود: طی دو سال گذشته پروژه هایی در تأمین نهادهای داخلی و انواع کودهای کشاورزی تعریف و اجرا شد که خوشبختانه در این زمینه به دستاوردهای خوبی دست یافتیم.

سیف با اشاره به برنامه های سازمان در راستای سیاست های اقتصادی مقاومتی در راستا تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی درحوزه های تولید، لجستیک وبهبود هزینه های مبادله، بهره برداران و کشاورزان قدم های خوبی برداشته شده و همواره انتظار می رود که این امور با شدت بیشتر پیش بریم.

گفتنی است که در حوزه تولید کارگروهی متشکل ازشرکت های پتروشیمی واحدها برای افزایش تکلنولوژی و توانبخشی تولیدات داخل تشکیل داده ایم.

وی از افزایش سه نوع کود به سبد کودی کشور خبرداد و گفت: با همکاری پتروشیمی 3 نوع کود ازوته در حال اضافه شدن به سبد کودی کشور است که برای سال آینده برای مصرف به بازار عرضه خواهیم کرد.

وی در ادامه یاد آور شد: کود اوره با پوشش گوگردی که تا کنون نتوانسته ایم به ثبت کودی برسانیم اما طراحی آن به اتمام رسیده به طوری که پتروشیمی خراسان در راستا اهداف اقتصاد مقاومتی اجرای آن را پذیرفته است و به سبب آنکه از طریف فایننس و مشارکت با شرکت های دنیا صورت می گیرد انتظار می رود که به زودیبه بهره برداری برسد چرا که در حفظ تولید و جلوگیری نیتراتی شدن آبها تأثیر به سزایی دارند.

وی با بیان اینکه کود نیترات آمونیوم کلسیم در سبد کارگروه تولید قرار گرفته اظهار داشت: در راستا اقتصاد مقاومتی مذاکرات تولید این کود صورت گرفته که به زودی به سبد کودهای تولید داخل اضافه می شود.

به گفته وی راه اندازی و افزایش ظرفیت کارخانه های تولیدی از دیگر دستاوردهای اقتصاد مقاومتی است.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در ادامه افزود: امروز 200هزار تن ظرفیت تولید داخل فسفاته و پتاسه را جایگزین واردات کرده ایم این در حالی است که طی دو سال اخیر تقریبا 200هزار از 170هزار نیاز کشور از خارج تأمین می شد.

وی در ادامه علاوه بر افزایش کودهای فسفاته و پتاسه از فروش 30 درصدی پتروشیمی خبر داد و گفت: در راستای سیاست اقتصادی مقاومتی که از سال 95 میزان فروش پتروشیمی به حدود 30هزار تن رسیده ضمن آنکه طرح توسعه خط گلانوله به بهره برداری رسیده است.

سیف با بیان اینکه علی رغم رکود اقتصادی توانایی پاسخگویی به بخش را نداریم عنوان کرد: با توجه به رکود اقتصادی، اما با مازاد تقاضا در بخش کودهای سولفاته، آهن و سایر ریزمغذی ها مواجه هستیم.

این مقام مسئول ازآموزش و ارائه خدمات میوه به کشاورزان خبر داد و گفت: به حدود هزار و 200نفر کشاورز پیشرو بر سایر بهره برداران آموزشهایی در خصوص مصرف نهادها ارائه می دهد ضمن آنکه 20میلیون بروشور از انواع مختلف کودهای کشاورزی منتشر و در اختیار کشاورزان قرار گرفت تا بتوانند اطلاعات کافی از مصرف نهاده ها داشته باشند.

وی از راه اندازی باشگاه خبرنگاران و سامانه تلفنی 1559 در کشور خبر داد و گفت: باشگاه خبرنگاران در اردیبهشت ماه امسال در قزوین افتتاح شد و هم اکنون در 31 استان کشور فعال است به طوریکه کشاورزان از این طریق می توانند درخواست سنجش خاک و آب، خرید انواع نهاده های خود و مشاوره تلفنی در حوزه های کشاورزی مربوط به آخرین وضعیت آب و هوایی را داشته باشند که خدمات آزمایش آب و خاک به کشاورزان عضو باشگاه با 80 درصد تخفیف ارائه می شود.

وی با اشاره به آنکه کنترل کیفیت نهاده ها امری ضروری است بیان داشت: در این راستا قرار است ثبت کودی به عنوان یکی از استانداردسازی ها به اجرا درآید که به همین منظور تیم های کنترل کیفی در استان های مختلف شکل گرفته است.

سیف در ادامه افزود: طی 10 ماه اخیر حدود هزار و445 نمونه کود کشاورزی، 930 نمونه بذر و  230 نمونه سموم دفع آفات نباتی جهت ارتقا کیفیت محصول نمونه برداری و آزمایش شده است.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اضافه کرد: از تأمین یک میلیون و   750هزار تن انواع کود برای بخش کشاورزی پیشبینی می شود که این رقم به دو میلیون تن افزایش یابد که بیش از 500هزار تن آن مربوط به کودهای فسات و پتاسه است که 175هزارتن آن تولید داخلی است.

این مقام مسئول ادامه داد: امروز حدود 6میلیون تن کودهای ازوته تولید می کنیم که یک میلیون و 700هزار تن آن در داخل مورد استفاده قرار می گیرد و مابقی آن صادر می شود.

گفتنی است که درحوزهای کودهای فسفاته و پتاسه تنها ظرفیت تولید کودهای سوپر فسفات را داشتیم اما هم اکنون می توانیم سوپر فسفاته ترپیل را تولید نماییم.

سیف با اشاره به مزایای کویر لوت ، کویر خور و بیابانک افزود: با استفاده از ظرفیت کویر لوت، کویر خور و بیابانک که در فقیرترین و محروم ترین نقطه کشور قرار گرفته اند توانسته ایم با استحصال 60هزار تن KCL تولید و توزیع نماییم.

سهام شرکت خدمات حمایتی واگذار می شود

مدیر عامل خدمات حمایتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واگذاری سهام شرکت افزود: در حال حاضر جلساتی برای واگذاری این شرکت در حال برگزاری است به طوریکه طی ماه آینده 100درصد سهام در تابلوی بورس به صورت بلوکی عرضه خواهد شد به طوریکه 10درصد آن به صورت پیشپرداخت و مابقی اقساد 8ساله خواهد بود.

وی ادامه داد: دولت به دنبال فروش ساختمان و زمین نیست بلکه در پی فروش ماموریت به بخش خصوصی است.

این مقام مسئول با اشاره به خصوصی سازی این شرکت بر اساس اصل 44قانون اساسی بیان داشت: متاسفانه درک درستی از سیاست ها اصل 44 در مجموعه های مختلف وجود ندارد که این امر آسیب جدی ای به بخش وارد کرده است.

وی در ادامه افزود: امروز  46 شرکت با ما همکاری می کنند که می بایست شرایط به گونه ای فراهم شود که براساس ضوابط شرکت خدمات حمایتی عرضه تولیدات این شرکت به بخش خصوصی واگذار گردد.

سیف از تهاتر بدهی این شرکت به پتروشیمی ها خبر داد و گفت: بدهی ای که طی ده سال اخیر به پتروشیمی ها شکل گرفته رقمی معادل 425 میلیارد تومان آن تهاتر شده و در عین حال 600میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی وجود دارد که طبق تأیید حسابرسان هزار و 734 میلیارد تومان یارانه تا پایان سال 94 از دولت طلبکاریم که امیدواریم این امر به نتیجه برسد.

وی در خصوص تأمین بزور کالاهای اساسی افزود: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی امسال اقدامات خوبی در تأمین بذر گندم، جو، کلزا و دانه های روغنی به عنوان کالاهای اساسی صورت گرفته به طوریکه 25درصد این بزور توسط شرکت خدمات حمایتی و 75درصد از طریق بخش خصوصی تأمین می شود.

قیمت کود برای سال آینده تغییر نمی کند

وی با اشاره به آنکه تأمین کود و بزور از جمله دغدغه های اصلی کشاورزان است بیان داشت: از این رو برای افزایش قیمت کود برای سال زراعی آینده برنامه ای نداریم.

سیف با اشاره به قیمت انواع کودهای اصلی گفت: قیمت کود DAP کیسه 50کیلویی سال گذشته در محل روستا 109هزار تومان به کشاورزان تحویل می شد که این رقم هم اکنون به 100هزار تومان رسیده است.

مدیر عامل شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی تصریح کرد: کود کلورو پتاسیم کیسه 50کیلویی در روستا 35هزار تومان، اوره کیسه 50کیلویی 38هزار و 500تومان، سولفات پتاسیم کیسه 50کیلویی 75هزار تومان، کود سوپرفسفات ترپیل 50کیلویی 55هزار تومان ، کود دی آمونیوم فسفات 50کیلویی 100هزار تومان و همچنین سوپر فسفات ساده 50کیلویی 22هزار تومان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار