کسب رتبه شانزدهم تولید علم در دنیا/ ماموریت گرایی و دیپلماسی علمی دو هدف اصلی وزارت علوم

وزیر علوم عنوان کرد: رتبه علمی کشور در دنیا 16 است و وزارت علوم 600 رشته را در سال‌های گذشته بازنگری کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم عصر امروز در مراسم افتتاح همزمان 72 پروژه عمرانی و شروع به آغاز فعالیت 2 شعبه خارج از کشور این دانشگاه همچنین رونمایی از سامانه ای ام اس در دانشگاه پیام نور با اشاره به اهمیت آموزش در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: بنا بر فرمایش امام (ره) دانشگاه باید سبب ایجاد خودباوری در بین جوانان شود و در حوزه تربیت نیروی انسانی که منابع اصلی توسعه هر کشور محسوب می‌شوند، توجه ویژه ای کند. 
 
وی بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب از نظر تعداد دانشجو و دانشگاه از رشد قابل توجهی به خصوص در مقاطع ارشد و دکتری و همچنین در گروه‌های پزشکی برخوردار بودیم که این امر ناشی از برکات نظام مقدس کشورمان در حوزه‌های مختلف آموزشی است و امروزه یک عدالت آموزشی برای جوانان در سراسر کشور اجرا شده است. 
 
فرهادی عنوان کرد: در دانشگاه پیام نور آموزش‌های مهارتی و کاربردی در حوزه‌های حضوری و غیر حضوری و مجازی انجام می‌شود و این دانشگاه در واحدهای داخل و خارج از کشور از کیفیت آموزشی خوبی برخوردار است. 
 
فرهادی ادامه داد: دانشگاه‌های کشور باید کار آفرین و ماموریت گرا باشند و رشته‌های تحصیلی‌شان باید مدرن و متناسب با نیاز جامعه به دانشجویان ارائه شود و رشته‌های پر تقاضا جایگزین رشته‌های قدیمی و کم کاربرد شوند. 
 
وی ادامه داد: در برنامه ریزی‌های آموزشی در وزارت علوم طی 2 سال گذشته رشته‌های بین رشته‌ای تاسیس و رشته‌های جدید راه اندازی شده‌اند و همچنین در این راستا برخی از محتواهای آموزشی تغییر پیدا کرده است. 
 
وزیر علوم با بیان اینکه در 2 سال گذشته بیش از 600 رشته بازنگری شده است، تصریح کرد: امسال رشته‌هایی که عمرشان بیش از پنج سال است محتوایشان بازنگری می‌شود و خوشبختانه در دانشگاه پیام نور که مسیر خود را در این زمینه پیدا کرده و با راه اندازی تکنولوژی آموزش اینترنتی و تلویزیونی گام‌های موثر و خوبی در راستای مدرن شدن و کار آفرینی برداشته است. 
 
وی ادامه داد: دانشگاه‌ها نباید محدود پذیرش دانشجو داشته باشند و دانشگاه پیام نور سامانه‌های مختلفی را در این راستا راه اندازی کرده است و در این مرکز آموزشی امکانات عملی کاربردی خوبی برقرار است که آزمایشگاه مجازی یک نمونه بارز محسوب می‌شود. 
 
فرهادی تاکید کرد: بنابر فرمایش رهبری سند چشم انداز در وزارت علوم ایجاد و دانشگاه‌های کشور باید از مرجعیت علمی برخوردار باشند که خوشبختانه تمامی مراکز عالی در کشور به این سمت در حال پیشروی هستند. 
 
وزیر علوم ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه‌های کشور از نظر علمی رتبه اول منطقه و در دنیا رتبه 16 را دارد و در زمینه تولید علم از رشد یک هشت دهم درصدی برخوردار است که سهم ما از مقالات قابل استناد 2.2 دهم و به طور کلی رتبه کشور در نوآوری و خلاقیت 87 است. 
 
وی عنوان کرد: دانشگاه‌های ما باید ماموریت گرا باشند و ما و وزارت علوم تاکید ویژه‌ای بر دیپلماسی علمی و همکاری‌های بین المللی با هدف پذیرش دانشجو خارجی دارد و به نظر باید دانشگاه کشور باید به سمت تولید محصول علمی برود. 
 
وی اضافه کرد: وزارت علوم به دنبال تولید روش‌های آموزشی و پژوهشی جدید است و این کار با مشارکت همه دانشگاه های کشور باید دنبال شود. 
 
گفتنی است؛ در مراسم امروز 2 واحد بین المللی دانشگاه پیام نور در اقلیم کردستان عراق و گرجستان با حضور سفرای ایران در 2 کشور رونمایی شد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار