کدام چهره ضد انقلاب با مشاور امنیت ملی ترامپ همکاری می‌کند؟

روابط نزدیک اطلاعاتی میان دولت ترامپ و اردوغان مایکل فلین (Michael Flynn)، به‌دقت از سوی لابی‌های قدرتمند در واشنگتن زیر نظر است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روابط نزدیک اطلاعاتی میان دولت ترامپ و اردوغانمایکل فلین (Michael Flynn)، گزینه استراتژیک دونالد ترامپ برای مشاور امنیت ملی، به‌دقت از سوی لابی‌های قدرتمند در واشنگتن زیر نظر است. نمایندگان جوامع یونانی و ارمنی در ایالات‌متحده، به‌خصوص مؤسسه ارمنی آمریکایی‌ها (AHI) و کمیته ملی آمریکایی ارمنی‌ها (ANCA) و کمیته اقدام سیاسی ارمنی آمریکایی‌ها (AAPAC) در مورد نزدیکی مایک فلین به «دولت نفوذ» (Deep State) ترکیه، اظهار نگرانی کرده‌اند. البته همین موضوع در مورد گروه‌های حامی اکراد نیز صدق می‌کند، هرچند که نفوذ کمتری نسبت به ترک‌ها در واشنگتن دارند.

فلین، زمانی که یک مشاور خصوصی بود برای شرکت اینوو (Inovo) کار می‌کرد که یک شرکت هلندی متعلق به کامل حکیم آلپتکین (Kamil Ekim Alptekin)، رئیس ترکیه‌ای شورای تجاری ترکیه، بود.

آلپتکین یکی از مشاوران نزدیک رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان است. آلپتکین ارتباط بسیار نزدیک و خوبی با تشکیلات امنیتی دولت ترکیه دارد. وی ریاست هیئت‌مدیره شرکت صنایع دفاعی و امنیتی ای‌تی‌اپ (ATH Defence and Security Solutions CO) را بر عهده دارد. این شرکت ادوات رصدی و اطلاعاتی را به فروش می‌رساند. بنابر اخبار منابع ما ATH ادوات مورد نیاز MIT و واحدهای اطلاعاتی نیروی پلیس ترکیه را تأمین می‌کند.

آلپتکین که همچنین ریاست شرکت صنایع دفاعی و امنیتی اتریک (ETRIC Defence and Security Solutions) را بر عهده دارد، به تاجری به نام سیهان کامر (Cihan Kamer) نزدیک است. کامر ریاست شرکت آتاسای (Atasay) را بر عهده دارد و از دوستان نزدیک پسر اردوغان، بلال اردوغان، است.

در ایالات‌متحده، در اوایل دهه 2000 آلپتکین مشاور خاورمیانه ریاست کمیسیون روابط بین‌المللی مجلس نمایندگان، یعنی تام لانتوس (Tom Lantos)، نماینده دموکرات، بود.

در 8 نوامبر، روز انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده، فلین مقاله‌ای را در روزنامه سیاسی آمریکایی هیل (The Hill) با عنوان «ترکیه، متحد ما، در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و نیازمند پشتیبانی ما است» را به نگارش درآورد. در این مقاله فلین خواستار استرداد دشمن اردوغان به ترکیه شد و درواقع اشاره داشت به فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای که در تبعید به سر می‌برد و در پنسیلوانیا ساکن است. اردوغان مطمئن است که گولن متصدی و طراح اصلی کودتای نافرجام ترکیه در ماه جولای سال جاری بوده و اینکه هواداران گولن در ساختار دولت ترکیه رخنه کرده‌اند و از آن زمان به بعد تصفیه گسترده اردوغان در بدنه دولت آغاز شده است.

** نخستین گام‌های سیاست خارجی ترامپ مقابل ایران

مراکز اطلاعاتی مدعی شده‌اند که گام‌های سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران در 100 روز نخست حضور ترامپ در کاخ سفید می‌تواند این‌گونه باشد:

1. انجام یک بررسی جامع از ایران با استفاده از متخصصان دولتی و غیردولتی؛ اتخاذ بهترین استراتژی که ایران را نسبت به تعهدات بین‌المللی ملزم کند و تنش‌های موجود با همسایگانش را کاهش دهد.

2. عدم تعلیق یا لغو توافق هسته‌ای در 100 روز اول و تلاش برای کسب اطمینان از وفادار ماندن ایران نسبت به توافق؛ این کار می‌تواند با همکاری با دیگر امضاکنندگان توافق حاصل شود.

3. ایجاد و توسعه سیاست‌های جدید در جهت توجه به نقش ایران در سوریه و عراق؛ تعیین اینکه آیا روند دیپلماتیک به رهبری روسیه در سوریه منافع اصلی آمریکا را تأمین خواهد کرد و همچنین تقویت تعامل با دولت عراق برای جلوگیری از نفوذ ایران.

4. حفظ همکاری‌های امنیتی با شرکای کلیدی منطقه؛ شرکایی همچون اسرائیل، اردن و کشورهای خلیج‌فارس.

5. کنترل برنامه موشک‌های بالستیک ایران؛ همکاری با دیگر کشورها برای محدود کردن دسترسی ایران به اجزای حیاتی و تقویت دفاع موشکی کشورهای همسایه.

6. ایجاد کانال‌های ارتباطی برای تعامل میان جامعه مدنی آمریکا و ایران با یکدیگر؛ حمایت از مبادلات فرهنگی و آموزشی در جهت بهبود تصویر ایرانیان از آمریکا.


کدام چهره ضد انقلاب با مشاور امنیت ملی ترامپ همکاری می‌کند؟/ روابط نزدیک اطلاعاتی میان دولت ترامپ و اردوغان

** چالشی به نام جانشینی ملک سلمان

به اعتقاد برخی از منابع امنیتی غربی، با توجه به اینکه سلمان بن عبدالعزیز مانند پادشاهان قبلی عربستان از محبوبیت و مقبولیت برخوردار نیست، جانشینی او می‌تواند به معضلی جدی برای عربستان تبدیل شود. معضلی که گریبان منطقه و جهان را هم خواهد گرفت. از شواهد امر چنین به نظر می‌رسد که ملک سلمان آن‌قدر قدرت ندارد که بتواند پادشاهی پسرش محمد را به‌عنوان پادشاه آینده عربستان تضمین کند زیرا وی از جانب بزرگان قوم حمایت نمی‌شود و احتمالاً این پروژه با شکست مواجه خواهد شد. ازاین‌رو، محمد بن نایف همچنان محتمل‌ترین گزینه برای پادشاهی عربستان است زیرا در درون خاندان سلطنتی از حمایت بسیاری برخوردار بوده و اینکه خود وی نیز پسری ندارد که این مسئله، ریسک انتقال قدرت به فرزندش در آینده را به حداقل می‌رساند. ضمن اینکه، ملک سلمان با تفویض اختیارات فراوان در حوزه‌های مختلف همچون اقتصاد، نفت و وزارت دفاع به پسرش در بلندمدت، جایگاه وی را تضعیف کرده است.

وجهه اجتماعی محمد به طور اخص پس از دخالت نظامی در یمن مخدوش شده و در درون خاندان سلطنتی نیز از احترام اندکی برخوردار است. این در حالی است که هر روز بر تعداد منتقدان جنگ یمن در عربستان افزوده می‌شود تا آنجا که اعضای خاندان سلطنتی و توده مردم معتقدند، پول آن‌ها در جنگی بی‌پایان بیهوده تلف می‌شود، حال‌آنکه آل سعود هم‌زمان به دولت مصر نیز کمک کرده و حتی از اعزام نیروی نظامی به سوریه سخن می‌راند.

** همکاری فلین با بیژن آر. کیان مشهورترین چهره مخالف جمهوری اسلامی ایران

کدام چهره ضد انقلاب با مشاور امنیت ملی ترامپ همکاری می‌کند؟/ روابط نزدیک اطلاعاتی میان دولت ترامپ و اردوغانمایکل فلین (Michael Flynn)، مهم‌ترین مقام امنیتی در مبارزاتی انتخابات دونالد ترامپ بود. این ژنرال سه ستاره بازنشسته پس از پیروزی ترامپ به‌عنوان مشاور امنیت ملی وی برگزیده شد.

اکنون فلین نزدیک‌ترین مقام امنیتی به رئیس‌جمهور آینده آمریکا در موقعیت منحصربه‌فردی قرارگرفته که باید ترامپ بی‌تجربه در امور مرتبط با امنیت ملی را راهنمایی کند.

فلین تا سال ۲۰۱۴ ریاست "سازمان اطلاعات دفاع" آمریکا را بر عهده داشت. وی در این سال از سمت خود استعفا کرد. نزدیک‌ترین فرد ایرانی به مایکل فلین، بیژن آر. کیان (Bijan R. Kian) از چهره‌های شناخته‌شده در جامعه ایرانی ـ آمریکایی‌هاست که مخالف جمهوری اسلامی است.

کیان یکی از چهره‌های اصلی کمیسیون نوروز مستقر در واشنگتن است. این کمیسیون با نام جشن سال نوی ایرانی‌ها و ترک‌ها نام‌گذاری شده است و بیشتر چهره‌های مهم مستقر در واشنگتن را که از اهالی آن بخش از دنیا هستند، در خود جای می‌دهد.

اولین جشن نوروز در کاخ سفید، در سال 2008 در حضور جرج دبلیو. بوش برگزار شد. کیان، یکی از اعضای پیشین هیئت‌مدیره اکسپورت ایمپورت (اکسیم بنک) - (Exim Bank) است و هم‌زمان در هیئت‌مدیره شرکت گرین‌زون سیستمز (GreenZone Systems)، تولیدکننده میکروچیپ‌های ایمن، نیز عضویت دارد. کیان همچنین در شرکت ابرداده‌های لویکس (Levyx) که همکاری نزدیکی با برخی شرکت‌های فلین دارد، مشاوره می‌دهد.

منبع:مشرق

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار