تحلیل اقتصاد پس از انقلاب اسلامی؛

توجه به مستضعفین، نقطه اوج انقلاب/ضرورت حرکت اقتصاد کشور به سمت مردمی شدن

تحلیل گر مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه توجه به مستضعفین نقطه اوج انقلاب است گفت:حرکت به سمت رفاه طلبی ، پایه و اساس فقر است.

توجه به مستضعفین، نقطه اوج انقلاب/ضرورت حرکت اقتصاد کشور به سمت مردمی شدنبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، توکلی تحلیل گر مسائل اقتصادی در برنامه تیترامشب گفت: در ابتدای انقلاب به دلیل وقوع جنگ تولید ملی رشد منفی داشت اما به دلیل تقسیم ثروت بین احاد ملت شرایط اقتصادی دستخوش تغییرات نشد و عملا شرایط زندگی بهتر هم شد.

وی افزود: در دوره ریاست جمهوری هاشمی، سیاست تثبیت در پیش گرفته شد و عملا نرخ تورم مدیریت شد، در دوره بعد رشد اقتصادی منفی شد و در دوره احمدی نژاد دوره رکود را شاهد بودیم.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: توجه به مستضعفین نقطه اوج انقلاب است اما به دلیل رکودهای اخیر وضع اقتصادی مردم بسیار بد است، در زمان انقلاب مسئولین ساده زیست بودند ولی بعد از جنگ زندگی مسئولین تغییر کرد و به سمت رفاه طلبی حرکت کردند که پایه و اساس فقر امروز جامعه است.

وی افزود: در طی 9 سال گذشته مقام معظم رهبری بر روی اقتصاد مقاومتی تاکید دارد که معنای آن ریاضت اقتصادی نیست بلکه به این معناست که اقتصاد کشور نباید شکننده باشد تا تحت تاثیر تحریم ها کمر خم کند.

توکلی تصریح کرد:اقتصاد کشور در حال حاضر اقتصاد مقاومتی نیست زیرا تکیه اصلی اقتصاد کشور به فروش نفت خام است.

وی گفت: به دلیل تغییر تمایلات در کشور، فساد اقتصادی در کشور سیستماتیک شده، در حال حاضر سیستم فاسد نیست اگرچه فساد در داخل آن رسوخ کرده اما همین سیستم به خوبی از خود دفاع نمی کند، فساد جهت گیری های اقتصادی را با مشکل روبرو می کند، تولید را کاهش می دهد و عملا باعث ایجاد فقر در کشور می شود.

وی تاکید کرد:رمز ماندگاری انقلاب، رهبری پاک و مردم همیشه در صحنه هستند.

علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیگر مهمان برنامه در خصوص اقتصاد پس از انقلاب گفت: از دهه اول انقلاب، اقتصاد روی قشرهای خاص متمرکز شده بود.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی در دوران قبل از انقلاب افزود: تفاوت حقوقی بین اقشار جامعه زیاد بود و سطح زندگی روستائیان و شهرنشینان اصلا" قابل مقایسه نبود، اقتصاد روستائیان چنان ضعیف بود که بعد از انقلاب کمیته امداد مسئول ساماندهی به زندگی روستائیان شد.

آقا محمدی افزود: قبل از انقلاب، در برخی زمینه ها مثل پزشکی موفقیت چندانی نداشتیم و به پزشکانی از هند و پاکستان وابسته بودیم و بیشتر بیماران را به اروپا اعزام می کردیم . در حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی هم بسیار وابسته به خارج بودیم .

وی ادامه داد: درزمینه نفت و پتروشیمی هم بسیار وابسته بودیم اما در مورد معادن و فلزات و در زمینه های دانش بنیان پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتیم . در مورد کشاورزی هم بیشتر خودکفا هستیم در تولیدات مصرفی و صنایع غذایی هم وابسته نیستیم .

آقا محمدی گفت: در اقتصاد ایران ضعفی وجود دارد که اقتصاد یکباره دولتی شد و این ادامه یافت تا زمانیکه اصل 44 اجرا شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اقتصاد دولتی نتوانست تمام جنبه های اقتصاد را باهم پیش ببرد، اقتصاد داخلی و خارجی به یک اندازه پیشرفت نداشتند و ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تامین نمی شد و هماهنگی های لازم برای تولیدات وجود نداشت.

وی تاکید کرد: اگر دولت تنها تولید کننده باشد، به سرانجام نمی رسد، پس باید سیاست مردمی کردن مورد نظر باشد. باید تولیدات درون زا باشد و همه مواد اولیه اش در داخل تولید شود و برای صادرات حالت رقابت داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۲۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
راه رشد و پیشرفت اقتصادی، مبارزه با فساد است. فساد مثل موریانه، بنیان های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را از بین می برد. رسانه ها مهمترین نقش را در مبارزه با فساد برعهده دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
كه امروزه بكلي فراموش شده اند
آخرین اخبار