معاون وزیر جهاد کشاورزی:

برخی از آفات پرهزینه از طریق قاچاق محصولات کشاورزی وارد کشور شده‌اند/بازار میوه در منطقه متعلق به ایران است

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نگرانی در رابطه با قاچاق کالای کشاورزی ورود عوامل خسارت‌زایی ست که در داخل وجود ندارد و برخی از آفات که هزینه‌های زیادی برای کشاورزان ایجاد کرده از طریق قاچاق وارد کشور شده‌اند.

برخی از آفات پرهزینه از طریق قاچاق محصولات کشاورزی وارد کشور شده‌اند/بازار میوه در منطقه متعلق به ایران استبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس کشاورز پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح طرحهای کشاورزی استان کرمانشاه اظهار داشت: نه تنها برای محصولات کشاورزی بلکه برای تمامی محصولات راه قاچاق باید بسته شود زیرا تولید کالا و محصولات در داخل کارآفرینی و درآمد ایجاد می‌کند.

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قاچاق کالا فرصتهای اقتصادی را در داخل از بین خواهد برد بیان کرد: نباید با قاچاق به‌ویژه قاچاق محصولات کشاورزی مماشات کرد که قوانین مقابله با قاچاق برای رفع مشکلات این بخش در حال اصلاح است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشت گلخانه‌ای برای وزارت جهاد کشاورزی اهمیت بسیاری دارد تا جهت صرفه‌جویی در مصرف آب تمامی محصولاتی که توانایی تولید در گلخانه را دارند در این فضا تولید شوند و این هدف از تولید سبزی و صیفی آغاز شده و برای محصولات جالیزی همچون هندوانه و خربزه نیز در گلخانه‌ها محدودیتی وجود ندارد.

کشاورز هدف دیگر وزارت جهاد کشاورزی از توسعه گلخانه‌ها را تولید نشائی محصولات کشاورزی بیان کرد و افزود: دومین هدف از توسعه گلخانه‌ها تولید نشائی محصولات کشاورزی است که به‌جز گندم، جو و سیب‌زمینی در مدت پنج تا هشت سال آینده تمامی محصولاتی که امکان کشت در گلخانه‌ها را ندارند از طریق نشائی بکاریم.

وی کشت محصولات از طریق نشائی را سبب کاهش 30 تا 40درصدی در مصرف آب دانست و بیان کرد: در کشت نشائی انجام عملیات مکانیزه و یکنواخت است و هر کشتی که با نشائی در زمین اصلی اجرا شود حداقل 25 درصد افزایش عملکرد را به‌همراه دارد زیرا گیاهان آماده برای کشت به زمین برده می‌شوند.

کشاورز صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش تولید و افزایش درآمد کشاورزان را از فواید کشت نشائی بیان کرد و افزود: پیچیدگی این روش در تعیین مناسب‌ترین محیط و زمان انتقال نشا و دیگری ماشینهای مناسب کاشت است که مرحله نخست در سه سال گذشته انجام شده است و در رابطه با ماشین‌آلات با سازندگان داخلی و خارجی در حال مذاکره هستیم.

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تولیدات گلخانه‌ای نیازمند پایداری صادرات است چون نرخ تمام شده آن بالا است و برای رغبت کشاورزان به این نوع کشت باید بازارهای مطمئنی وجود داشته باشد و امیدواریم با بهتر شدن شرایط و انجام مذاکرات صادرات صیفی به کشورهای اروپایی رونق بگیرد.

واردات 8 محصول اساسی کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد واردات محصولات کشاورزی گفت: در واردات محصولات کشاورزی تنها هشت محصول اساسی همچون گندم، جو، روغن، ذرت، برنج، شکر، کنجاله و حبوبات و پنبه واردات داریم که این محصولات 95درصد واردات را به خود اختصاص می‌دهند.

کشاورز خاطرنشان کرد: در بقیه محصولات کشاورزی نه تنها واردکننده نیستیم که صادرکننده انواع میوه و صیفی مثل خرما، پسته، کشمش، کیوی، سیب درختی، گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن، سیب‌زمینی، پیاز، خیار و غیره بوده و می‌توان گفت بازار میوه در منطقه در دست ایران است.

وی با بیان اینکه بسته‌بندی، نگهداری و توان سرمایه‌گذاری اولویتهای صادرات محصولات کشاورزی است بیان کرد: برای محصولات کشاورزی به‌دنبال گسترش زنجیره ارزش افزوده هستیم تا از تمامی تولیدات این بخش، فرآورده بسازیم و برای تدوام حضور در بازارها از صادرات خام یا فله‌ای محصولات عبور کنیم.

وی از نبود نگرانی برای تأمین میوه شب عید خبرداد و گفت: برای کشوری که صادرکننده میوه است تأمین نیاز داخلی میوه شب عید جای نگرانی ندارد و دیگر اینکه هیچ بذر تجاری تراریخته‌ای در زراعت کشور وجود ندارد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار