مشکلات بی توجهی به دریاچه ی نمک/تهدید قم بوسیله ی تولید سرب با باتری های کهنه

در طی نشستی نخبگان و حامیان محیط زیست با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست داشتند به مشکلات زیست محیطی قم از جمله دریاچه نمک و تولید سرب با باتری های کهنه پرداختند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ، نشست صمیمی معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با نخبگان و نهادهای مدنی حامی محیط زیست استان قم شامگاه سه‌شنبه در تالار امام رضا(ع) فرمانداری قم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه عاطفه موسوی رئیس شبکه گروه‌های زیست محیطی استان قم اظهار داشت: انجمن‌هایی در قم ایجاد شده‌اند تا دست به دست هم دهند تا مشکلات زیست محیطی را کاهش دهند و در این راستا تا کنون ۸ تشکل رسمی راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه موضوع تالاب‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: حقابه باید به این‌ها تعلق بگیرد و به قم نگاه ویژه شود.

رئیس شبکه گروه‌های زیست محیطی استان قم افزود: باید در برنامه‌ریزی‌ها به قم به عنوان یک استان کلان و فراملی نگاه شود نه به عنوان استانی کوچک و محدود.

وی به راه‌اندازی شبکه مرم نهاد پویش دریاچه نمک اشاره کرد و ابراز داشت: قم به عنوان یکی از بخش‌های فلات مرکزی ایران دچار گرد و خاک شده که ۹۰ درصد آن داخلی است و دریاچه نمک به عنوان یکی از کانون‌های القای ریزگرد در استان مطرح است.

مسئول پویش احیای دریاچه نمک قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مردم قم گرد و غبار را به خصوص در فصل تابستان به خوبی لمس می‌کنند، گفت: پویش دریاچه نمک توسط شبکه مردم نهاد و با شعار «قلب ایران تشنه است» راه‌اندازی شده است.

فرشته پورصادق، با بیان اینکه در حال حاضر ورودی آب‌های سطحی به دریاچه نمک به صفر رسیده، تصریح کرد: با راه‌اندازی این پویش سعی داریم مردم را از وضعیت کنونی دریاچه نمک مطلع کنیم و آن را یک موضوع فراملی مطرح نماییم.

این فعال زیست محیطی با این بیان که موضوع دریاچه نمک زندگی و سلامت ۲۶ درصد مردم کشور را تهدید می‌کند، گفت: ۸ استان به طور مستقیم و غیر مستقیم با گرد و غبار و پیامدهای این دریاچه درگیر هستند که باید به آن  پرداخته شود.


حجت الاسلام مهدی طباطبایی مدیر مؤسسه بحرالعلوم هم طی سخنانی افزود: یکی از مهمترین مباحث ما در مؤسسه در خصوص محیط زیست است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در مباحث خارج فقه به محیط زیست پرداخته شده، عنوان کرد: در زمینه پژوهشی محیط زیست آثاری منتشر شده است.

مدیر مؤسسه بحرالعلوم گفت: سرمایه گذاری فرهنگی برای ترویج و حفاظت محیط زیست به ویژه در کودکان، نوجوانان و جوانان باید صورت بگیرد.

غلامحسین اللهیاری رئیس خانه صنعت و معدن قم در این جلسه اظهار داشت: باید جلو انتشار آلاینده‌ها با روش‌های متناسب‌تر گرفته شود بدون اینکه آن واحدها تعطیل شوند که در غیر این صورت تعطیلی واحد موجب افزایش معضل بیکاری خواهد شد.


سعید رهایی از اساتید دانشگاه مفید هم گفت: حمایت از محیط زیست در منشور حقوق بشر آمده است و فرهنگ حفظ محیط زیست باید برای مردم تشریح شود؛ دانشگاه مفید سعی کرده در بین روحانیون و دانشجویان دغدغه حفاظت از محیط زیست و راهکارهای آن را آموزش دهد.

پریسا محمدی از دیگر فعالان زیست محیطی نیز با بیان اینکه بخش صنعتی برای بقا نیازمند تلاش در جبهه‌های مختلف است، گفت: مشکلات تنفسی در شهرک شکوهیه وجود دارد و باید جلوی واحدهای بازیافت باطری گرفته شود.

علی اصغر عبدالحسینی یکی دیگر از فعالان زیست محیطی و دبیر انجمن صنایع شیمیایی در این جلسه ابراز داشت: محیط زیست دارای جایگاه بالایی است که باید از همه لحاظ بودجه، نیروی انسانی و امکانات به آن اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه  انجمن‌ها بازوهای خوبی برای دولت محسوب می‌شوند، گفت: باید توجه بیشتری به این انجمن‌ها و تشکل‌ها شود.

عبدالحسینی جلوگیری از ورود باتری‌های کهنه که آلودگی بالایی دارد به کشور، دادن حق آبه دریاچه نمک و حوض سلطان، مشکل فاضلاب چرمشهر و ایجاد راهکار برای تغییر اقلیم را از برخی اقدامات جهت رفع آلودگی‌های زیست محیطی در قم دانست.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار