تأسیس 354 موسسه غیر دولتی به صورت غیر هدفمند

مدیر کل سابق دفتر آموزش عالی غیر انتفاعی وزارت علوم عنوان کرد: از فعالیت‌های موسسات غیر دولتی مغایر با سطح کیفی استاندارد جلوگیری شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارن ابری‌نیا مدیر کل سابق دفتر آموزش عالی وزارت علوم عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل دفتر آموزشی عالی و غیر انتفاعی وزارت علوم در ساختمان مرکزی این وزارتخانه اظهار داشت: سیاست‌های اجرایی کارها خوشبختانه طوری است که از ابتدای این دولت امید در جامعه ایجاد شده و نابسامانی‌های مدیریت و به هم ریختگی از بین رفته است.

وی بیان کرد: با امید به این مسئله من در سال 92 علی رغم مشغله‌های زیاد کاری این مسئولیت را قبول کردم تا با آمدنم در این صحنه بتوانم مسائل مختلف آموزش عالی غیر دولتی را ساماندهی کنم.

ابری‌نیا با بیان اینکه وزارت علوم طی مدت گذشته وزیران متعددی را عوض کرده است، افزود: سیاست وزارت علوم در قبال بخش غیر دولتی همیشه یکسان بوده و حتی این مسئله کیفیتش بهبود پیدا کرده و در این راستا آموزش عالی غیر دولتی همیشه مورد حمایت بوده است.

وی تأکید کرد: بودجه دولتی در کشور محدود است و به همین خاطر بخش‌های دولتی باید بودجه را درست و هدفمند مصرف کنند و این مسئله همیشه مورد تأکید رهبر معظم و رئیس جمهور است که کارها باید بر اساس توسعه پایدار برنامه‌ریزی شود تا منابع دولتی درست مدیریت شود.

ابری‌نیا ادامه داد: ما باید اجازه دهیم تا بخش غیر دولتی رشد کند و منصب‌ها را به دست گیرد، زیرا در کشور با توجه به وجود مشکلات، بخش غیر دولتی توانسته است موفقیت‌های خوبی را به دست آورد.

وی با بیان اینکه موسسات غیر دولتی تبدیل به دانشگاه های بزرگ شدند و این مسئله باید حمایت شود، تصریح کرد: در اولین رویکرد ما باید فرصتی را برای ادامه و توسعه فعالیت بخش دولتی فراهم کنیم، زیرا در سالیان گذشته موسسات غیر دولتی زیادی به صورت غیر هدفمند تاسیس شده به طوری که در سال 92 کشور دارای 354 موسسه دولتی بود که این مسئله نیازمند ساماندهی و بازنگری در این بخش است.

ابری‌نیا ادامه داد: در رویکرد دیگر از فعالیت موسساتی که مغایر با ارتقای کیفیت است جلوگیری و اصلاح باید شود که در همین راستا 50 موسسه غیر دولتی تعطیل شدند.

وی تصریح کرد: موسسات غیر دولتی در پنج سطح تقسیم بندی شده است که توسعه آنها منوط به قرارگیری در سطح‌شان است و در همین راستا موسساتی ارتقا پیدا کرده‌اند.

ابری‌نیا اضافه کرد: موسسات غیر دولتی خدمات آموزشی خوبی به جامعه داده‌اند که نیازمند حمایت هستند و همه فعالیت‌هایشان در راستای اهداف اساسنامه‌شان است و همچنین انجمن صنفی اتحادیه دانشگاه های غیر دولتی در راستای ساماندهی تشکیل شده است.

آموزش؛ بستر توسعه کشور
در ادامه مراسم فاطمه داداشیان مدیر کل دفتر آموزش عالی وزارت علوم عنوان کرد: موسسات غیر دولتی نقشی مهمی در ایجاد سیستم‌ها و توسعه پایدار داشته‌اند که در راستای کاهش تصدی‌گری دولت و تحقق توسعه پایدار قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته‌اند.

وی بیان کرد: در حال حاضر دوران تصدی کارها به وسیله دولت که همه جا حاضر باشد، تمام شده و این مسئله به منزله از دست دادن قدرت نیست، بلکه به معنای رفع کمبودها در جهت کاهش کارهای بخش دولتی است.

داداشیان با بیان اینکه دولت‌های مقتدر مردم را در انجام کارها مشارکت می‌دهند، تصریح کرد: در وزارت علوم این مشارکت با حضور بخش خصوصی برای کمک به سیستم دولتی طراحی شده و کم و کاستی‌های موجود در آن بخاطر این است که در این زمینه تمرین مناسبی انجام نشده است.

وی تاکید کرد: باید از مشارکت بخش خصوصی در انجام کارها استفاده کرد و این مسئله آسیبی به کیفیت آموزش عالی وارد نمی‌کند و سبب کاهش بهره‌وری در انجام کارها و طرح‌ها نمی‌شود.

داداشیان با اشاره به اینکه آموزش بستر توسعه است، افزود: موسسات غیر دولتی نقشی اساسی در آموزش داشته و ما باید به مسئله کیفیت بیشتر بپردازیم و با خرد جمعی برنامه‌های خوبی را در راستای حمایت از بخش غیر دولتی و توسعه پایدار تدوین کنیم.

وی یادآور شد: اگر اجراکنندگان به برنامه‌های تدوینی اعتقاد کامل نداشته باشند، با ابلاغ بهترین بخش‌نامه‌ها کارها به درستی اجرا نمی‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار