متن و حاشيه آيين اختتاميه جشنواره فيلم فجر؛

سيمرغ‌ها پر كشيدند/ ماجرای نيمروز و فراری جوايز را درو كردند/ محمدجواد ظريف؛ مهمان ويژه اختتاميه

اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با تمام فراز و نشیب‌ها در برج ميلاد برگزار شد.

سیمرغ‌ها به پرواز درآمدند/به گزارش خبرنگار حوزه سینماگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بالاخره انتظار‌ها به سر رسید و اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با تمام فراز و نشیب‌ها، برگزار شد.

جشنواره فیلم فجر، در میان همه جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی همواره از اهمیت بیشتری چه در میان هنرمندان و چه در میان اصحاب رسانه و مردم برخوردار است. در مراسم پایانی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر که در مركز همایش‌های برج میلاد برگزار شد؛ «احسان کرمی» اجرای مراسم را بر عهده داشت.

جشنواره فيلم فجر امسال حاشيه‌های زيادی را پشت سر گذاشت. بايد ديد كه با تمام اين احوال كداميك از هنرمندان امشب جوايز جشنواره را با خود به خانه می‌برند.
 
گزارش لحظه به لحظه اختتامیه جشنواره فیلم فجر را در ادامه بخوانید:


******

18:21 مراسم هنوز به شكل رسمی آغاز نشده است. در حالی كه سالن همايش‌های برج ميلاد تهران ميزبان مدعوين اختتاميه جشنواره فيلم فجر است، قرار است اين برنامه، در مدت زمان 90 دقیقه و بدون سخنرانی‌های مرسوم به اجرا درآید و تنها دبیر جشنواره به مدعوین، خیرمقدم خواهد گفت.

18:33 طبق اخبار منتشره، مراسم اختتاميه سی و پنجمين جشنواره فيلم فجر از ساعت 19 در برج ميلاد آغاز می شود. اين رويداد فرهنگی از ساعت 21 از شبكه نمايش تلويزيون پخش می‌شود.

18:43 کمتر از 20 دقیقه دیگر در برج میلاد مراسم آغاز می‌شود. مهمانان و سینماگران در حال ورود به مرکز همایش‌های برج میلاد هستند.

18:50 در حالی كه دقايقی تا شروع رسمی مراسم باقی مانده، مسئولان برگزاری اختتاميه جشنواره خبرنگاران را به انتهای سالن هدايت كردند و گويا قرار است مثل افتتاحيه اين مراسم، جايگاه ويژه ای برای اصحاب رسانه در نظر گرفته نشود! طبق گزارش خبرنگار ما مسئولان برخورد نا مناسبی با خبرنگاران داشتند. به طوری كه جايگاه ويژه آنها را پس گرفته و اصحاب رسانه را به انتهای سالن رهنمون كردند.

آغاز اختتاميه سی و پنجمين جشنواره فيلم فجر تا دقايقی ديگر/ برخورد نامناسب ماموران برج ميلاد با خبرنگاران

18:55 طبق اعلام رسمی ستاد جشنواره فيلم فجر، محمد جواد ظريف مهمان ويژه اختتاميه اين رويداد فرهنگي است. او اكنون وارد كاخ جشنواره شده است.

18:59 هنرمندان يكی پس از ديگری خود را به آيين اختتاميه جشنواره فيلم فجر می رسانند. حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، محسن تنابنده، رامبد جوان، نويد محمدزاده، عبدالله اسكندری، سيروس الوند، سعيد روستايی، سعيد راد، رويا نونهالی، مرتضی رزاق كريمی، جهانگير كوثری، عليرضا داوودنژاد، رضا داوودنژاد، زهرا داوودنژاد، جهانبخش سلطانی، غلامرضا موسوی، مجيد مظفری، محمد حسين مهدويان، علی معلم، وحيد جليلوند، امير آقايی، فرشته طائرپور، منوچهر شهسواری، محسن كيايی، بابك حميديان، مينا ساداتی، جواد عزتی، پوران درخشنده، مهرداد صديقيان، غزل شاكری، مهتاب كرامتی، علی جلیلوند، محمودگبرلو و ... در سالن همایش‌های برج میلاد حضور دارند.

19:09 با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران مراسم پایانی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آغاز شد.

19:20 پس از اجرای يك نمايش صحنه‌ای، احسان کرمی، مجری اختتامیه به روی صحنه آمد و در ابتدای سخنانش به حاضران سالن و مسئولین کشوری خوشامد گفت و اظهار داشت: بياييد اولین قدم ما در اختتاميه جشنواره فيلم فجر، یادبود و گراميداشت نام کسانی باشد که دلمان می خواست امسال در این سالن کنارمان باشند. سپس کلیپی از درگذشتگان امسال سینمای ايران پخش شد.

19:26 سپس کرمی، محمد جواد ظریف را به عنوان مهمان ويژه مراسم معرفی کرد و از حجت الله ایوبی و رضا صالحی امیری به این دلیل که سخنرانی نخواهند کرد، تشکر کرد. بعد از دبیر جشنواره محمد حیدری خواست که به روی صحنه برود. اين شايد اولين باری باشد كه وزير ارشاد در مراسم اختتاميه اين رويداد مهم فرهنگی سخنرانی نمی كند!

19:27 محمد حيدری در مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر يادداشتی را به شرح زير قرائت كرد:

خوشحالیم در سینمای ایران دعوا بر سر انتخاب و داوری است. اینجا جدل فرهنگی است؛ بر عکس جدل های سیاسی دنیا. جدل های فرهنگی ذات انقلاب ماست. خوشحال هستیم که سینمای ما به مفاهیم شریف انقلاب می پردازد و سینمای ایران دست مردم را می‌فشارد. سینمای ایران برای فاصله ها پل می‌شود و هنرمندان سینما بر زخم‌ها بوسه می‌شوند و این افتخار ماست كه خادم سینمای ایران هستیم. این سینما مهمترین و مشکل‌ترین هنر بعد از انقلاب ماست. ببایید مهربان‌تر باشیم و افتخار کنیم که تولید آرمان‌هایمان برای مردم عزیزمان است. سرمایه مردمی‌مان را پاس بداریم و فاصله هایمان را بی فاصله کنیم.

19:32 سپس تصاويری از روزهای برگزاری سی و پنجمين جشنواره فيلم فجر پخش شد.

19:39 کرمی در بخش بعدی گفت: پاکت‌هایی که به دست من می‌رسند را تاکنون نخوانده‌ام و نمی‌دانم که سیمرغ ها بر شانه چه کسانی می نشينند. خودم هم هیجان دارد.

19:42 اولين بخش اهدای جوايز جشنواره آغاز شد. اهدای جايزه بهترين فيلم كوتاه جشنواره فيلم فجر دوره 35.

«روتوش» سيمرغ بهترين فيلم كوتاه فجر 35 را از آن خود كرد

19:45 مظاهری برنده سيمرغ نمادين فجر 35 در بخش فيلم كوتاه گفت: از انجمن فیلم کوتاه و انجمن سینمای جوان تشکر می کنم و از پویان شادمانفر و سونیا سنجری تدوینگر و بازیگر فیلمم تشکر می کنم. سیمرغم را به شش فیلمی تقدیم می کنم که در این شش سال می‌توانستند، صاحب سیمرغ شوند.

19:50 اعلام برگزيدگان بخش دوم؛ فيلم مستند جشنواره فجر 35

بخش مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برگزيدگان خود را شناخت

در اين بخش؛

سیمرغ بهترین دستاورد فنی و هنری در بخش مستند به سید وحید حسینی برای فعالیت پژوهشی در فیلم بزم رزم رسید.

در بخش بهترین کارگردانی فیلم مستند، سیمرغ بلورین بر شانه های یاسر خیر برای مستند آهستگی نشست.

در بخش بهترین فیلم مستند جشنواره هم جایزه به کارگردان متهمین دایره بیستم، حسام اسلامی رسید.

20:00 با آغاز اهدای جوایز بخش مسابقه سودای سیمرغ، کلیپی از نامزدهای جشنواره فیلم فجر در کنار کلاکت سی و پنجمین دوره این جشنواره پخش شد. در این گفتگو نامزدها از تمایلشان برای دریافت سیمرغ جشنواره گفتند.

برگزیدگان سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

20:08 سيمرغ بلورين بهترين عكس جشنواره فجر به اميرحسين شجاعي برای «رگ خواب» اهدا شد.

20:11 سيمرغ بلورين بهترين چهره پردازی جشنواره فجر به ايمان اميدواری برای فيلم «زير سقف دودی» اهدا شد. او بدون هيچ سخنی جايزه را دريافت و صحنه را ترك كرد.

20:13 سيمرغ بلورين بهترين جلوه های بصری جشنواره فجر به محمد قاسمی برای «ويلايی‌ها» اهدا شد. قاسمی در اين بخش گفت: برای دريافت اين جايزه زحمت زيادی كشيدم و از همه تشكر می كنم.

20:15 سيمرغ بلورين بهترين جلوه های ويژه ميدانی جشنواره فجر به آرش آقابيك برای فيلم «خفه گی»، «رگ خواب» اهدا شد. آقابيك در مراسم حضور نداشت و يكی از اقوام اين هنرمند، جايزه اش را دريافت كرد.

20:18 در بخش بهترین طراحی صحنه و لباس، سیمرغ بلورین به بهزاد جعفری طادی برای فیلم «ماجرای نیمروز» رسید. بهزاد جعفری طادی جایزه اش را به همه عوامل ماجرای نیمروز هدیه داد.

20:22 پرویز آبنار برای فیلم «فراری» سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را دریافت کرد و با حضور روی صحنه گفت: امشب جایی دعوت بودم که برای احترام به سینما خواستم، اینجا باشم، امشب مراسم ازدواج مانیا دختر اصغر شاهوردی است و من خوشحالم که این خبر خوب را اینجا اعلام می‌کنم.

20:24 سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به سیدعلیرضا علویان برای «بدون تاریخ، بدون امضاء» تعلق گرفت.

سيمرغ‌ها پر كشيدند/ ماجرای نيمروز و فراری جوايز را درو كردند/ محمدجواد ظريف؛ مهمان ويژه اختتاميه


20:28 سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مكمل مرد جشنواره فجر به نويد محمدزاده برای فيلم «بدون تاريخ بدون امضا» اهدا شد.

20:32 سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مكمل زن جشنواره فجر، به ثريا قاسمی برای فيلم «ويلايی‌ها» اهدا شد. قاسمی در سالن حضور نداشت!

20:35 سيمرغ بلورين بهترين موسيقی جشنواره فجر به كريستف رضاعی برای فيلم «نگار» اهدا شد.

20:38 سیمرغ بلورین بهترین تدوین به سهراب خسروی برای «تابستان داغ» تعلق گرفت.

20:42 سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به هومن بهمنش برای «تابستان داغ » رسید.

20:50 سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد تعلق گرفت به محسن تنابنده برای «فراری».

سيمرغ‌ها پر كشيدند/ ماجرای نيمروز و فراری جوايز را درو كردند/ محمدجواد ظريف؛ مهمان ويژه اختتاميه

محسن تنابنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم «فراری» را دریافت کرد و گفت: می‌خواستم حرف بزنم، اما نوید محمدزاده همه حرف‌ها را گفت. از همه تشکر می‌کنم، مخصوصا از آقای داوودنژاد و آقای کوثری که اجازه دادند در این فیلم بازی كنم.

20:53  در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن، نامه‌ای قرائت شد که هیئت داوران بازی همه زنان بازیگر را تحسین کردند و از همین رو دو سیمرغ بلورین برای زنان در نظر گرفتند.

سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول زن تعلق گرفت به : مریلا زارعی برای «زیر سقف دودی» و لیلا حاتمی برای «رگ خواب».

سيمرغ‌ها پر كشيدند/ ماجرای نيمروز و فراری جوايز را درو كردند/ محمدجواد ظريف؛ مهمان ويژه اختتاميه

حاتمی از همه تشکر کرد و زارعی گفت: اعتراف می‌کنم یکی از مهیج‌ترین و جذاب‌ترین جشنواره‌ها را تجربه کردم و خوشحالم که در کنار همکاران خودم هستم. به کسانی‌ که سیمرغ گرفتند، تبریک می‌گویم و خوشحالم در كنار يادگار علی حاتمی ايستادم. 

20:56 وزير ارشاد به دليل سفر به ساری، مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر را ترك كرد.

20:59 منیر قیدی سیمرغ بلورین  استعداد درخشان (بهترین فیلم اول)  جشنواره را برای فیلم «ویلایی‌ها» دریافت کرد.

21:01 سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه تعلق گرفت به کامبوزیا پرتوی برای «فراری». پرتوی در مراسم حضور نداشت.

21:03 سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران به علیرضا داودنژاد برای فیلم «فراری» تعلق گرفت.

سيمرغ‌ها پر كشيدند/ ماجرای نيمروز و فراری جوايز را درو كردند/ محمدجواد ظريف؛ مهمان ويژه اختتاميه

21:09 سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به وحید جلیلوند برای «بدون تاریخ ،بدون امضاء» تعلق گرفت.

21:14 سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره سی و پنجم، به سیدمحمود رضوی برای «ماجرای نیمروز» رسيد.

21:16 رضوی از عوامل فیلمش برای دریافت جایزه دعوت کرد و گفت: آقای ایوبی تدبیر کردید تا امید اینها ناامید نشود.

سيمرغ‌ها پر كشيدند/ ماجرای نيمروز و فراری جوايز را درو كردند/ محمدجواد ظريف؛ مهمان ويژه اختتاميه

21:25 محمد جواد ظریف، علی ربیعی، حسین فریدون، معصومه ابتکار، حجت‌الله ایوبی و محمد حیدری برای اهدای سیمرغ زرین از نگاه ملی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران روی صحنه آمدند.

محمد جواد ظریف، برای خواندن نام بهترین فیلم از نگاه ملی پشت میکروفون قرار گرفت، سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را سید محمود رضوی برای فیلم «ماجرای نیمروز» دریافت کرد.

21:29  منوچهر شاهسواری برای اعلام نام بهترین فیلم از نگاه تماشاگران روی صحنه آمد و گفت: فکر می‌کردم امشب باید نکته‌هایی را اعلام می‌کردم، اما جوان‌هایی که روی صحنه‌ آمدند، حرف زدند. از بزرگترها بخواهید برای سینمای ایران اسپند دود کنند؛ چون باید آرزوی چشم بد دور از سینمای کشورمان داشته باشیم.

وی تاکید کرد که تا ۶ صبح امروز جمع‌آوری آرای تماشاگران ادامه داشته و سه فیلم را در این بخش معرفی می‌کنند. دو فیلم تقدیر می‌شوند و یک فیلم سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت می‌کنند.

شاهسواری تاکید کرد: به عنوان امانت‌دار رای مردم در این رای‌گیری‌ها بودند و با اینکه انواع ناسزاها را در این مسیر شنیده‌اند، اما نه حرفی زده‌اند و نخواهند زد. همچنین از روز شنبه هر کدام از تهیه‌کننده‌ها که خواستند می‌توانند برای دریافت اطلاعات آرا حضور پیدا کنند.

21:32 فیلم «خوب، بد، جلف» به تهیه‌کنندگی محسن چگینی و عبدالله اسکندری و فیلم «آباجان» به تهیه‌کنندگی هاتف علیمردانی در این بخش شایسته تقدیر بودند.

21:34 سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به سیدمحمود رضوی برای فیلم ماجرای نیمروز تعلق گرفت.

سید محمود رضوی به همراه محمدحسین مهدویان کارگردان این اثر روی صحنه حاضر شد و سیمرغ بلورین را دریافت کردند. مهدویان با حضور روی صحنه گفت: خوشحالم که مردم فیلم را دوست داشتند و در این ۱۰ روز با حضورشان و تشویق‌هایی که در سالن می‌کردند، به ما هم انرژی می‌دادند. بدون شک مهم‌ترین جایزه امشب را ما گرفتیم.

21:41 با اهدای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم، مراسم اختتامیه سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر به پایان رسید.

در پايان اين گزارش قابل ذكر است؛ فيلم سينمايی «ماجرای نيمروز» با دريافت پنج سيمرغ بلورين جشنواره، ركورددار برگزيدگان اين دوره شد. فيلم «فراری» عليرضا داوودنژاد هم با دريافت چهار سيمرغ در رتبه دوم جای گرفت.

 
 
 انتهای پيام/



برگزیدگان سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر چه گفتند؟





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
فیلم عمار خیلی بهتر است . انقلابی تر و اسلامی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
نوید ایلامی دوست داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
این جشنواره کجا و جشنواره فیلم عمار کجا؟ فیلم عمار به معنای دقیق کلمه اسلامی و انقلابی است .پس چرا در ان جشنواره به آن آبرومندی و زیبایی از دولت کسی آنجا نبود؟ ولی در فیلم فجر 4 وزیر آمده بودند؟ تازه در برج میلاد هم برگزار نکردند؟ چرا دولت روحانی اینقدر دارای بغض و کینه ای است ؟ آقای ظریف به جای این کارها برو به آمریکا زنگ بزن بگو چرا کودک 5 ساله ایرانی دستگیر کرده بودید؟ برو دنبال فاجعه منا؟ 2 میلیارد دزدی آمریکا؟ خیلی مثل اینکه بیکاری نه؟
زنده باد فیلم عمار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
سه مسیول بیکار را شناختیم جای بسی تاسف است که باتوجه به سرایط سیاسی منطقه وجهان ورکود وبیکاری ومسایل زیست محیطی اقایان برای تبلیغات به این جشنواره می روند ووزیر مربوطه وزیر ارشاد جلسه را برای رسیدن به پرواز ترک می کند اینو بهش مملکت داری وبرنامه ریزی
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۲۲:۰۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
بدون شک جایزه بهترین نقش مکمل مرد و فیلمنامه حق ماجرای نیمروز بود که سرش را بریدند مثل اب خوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
چقدر خرج برداشته مراسم آنچنانی برج میلاد اینم بگید لطفاً
آخرین اخبار