کرمانشاه؛

اهداف اصلی جهاد دانشگاهی در بحث پژوهش و فناوری

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: ازاهداف اصلی جهاد دانشگاهی این است که با تجمیع منابع و امکانات خود بتواند در پروژه‌های بزرگ در حوزه پژوهش و فناوری ورود پیدا کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: با توجه به اینکه اکثر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری جنبه کاربردی و توسعه ای داشته و بیشتر به دنبال حل معضلات است، لذا تعریفی که جهاد دانشگاهی از قطب‌های فناوری دارد متفاوت از تعریف وزارت علوم در این زمینه است.

پورعابدی در ادامه با اشاره به وجود دو پارک علم و فناوری و نیز 21 مرکز رشد در مجموعه جهاد دانشگاهی سراسر کشور، گفت: در مجموع این دو پارک در حال حاضر 470 واحد فناور در قالب شرکت‌ها و هسته های فناور در حال فعالیتند که از این تعداد 95 مورد آنها دانش بنیان هستند.

وی افزود: همچنین در مجموعه جهاد دانشگاهی سه پژوهشگاه و 17 پژوهشکده فعال بوده و 137 گروه پژوهشی و 114 مرکز خدمات تخصصی در زمینه های ایجاد توسعه و ایجاد فناوری فعالیت می‌کنند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بیش از 80 درصد اعتبارات جهاد دانشگاهی باید از محل درآمدهایش تامین شود، گفت: بیش از 86 درصد درآمد حوزه پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی از طریق طرح‌های کارفرمایی تامین می‌شود، یعنی سفارشی به جهاد دانشگاهی داده می‌شود که برای حل موضوعات از طریق پژوهش، راه حل فناورانه ارائه دهد.

پورعابدی افزود: به طور کلی نوع پژوهش و فناوری های جهاد دانشگاهی کاربردی و تقاضا محور است که مشتری خود را نیز آماده دارد و در حال حاضر برخی از این فناوری‌ها در حوزه پزشکی و فنی مهندسی نیز به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از هدف گذاری‌های ما در برنامه ششم توسعه این است که پنج درصد از قطب‌های فناوری که در آینده درجهاد دانشگاهی تشکیل می‌شود، وجهه  بین المللی داشته و بتوانند فعالیت‌های بین المللی انجام دهند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز که یکی از دو پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کشور است توانسته خدمات شایان توجهی در بحث فناوری، تجاری سازی فناوری و کمک به اشتغال دانش بنیان در سطح استان داشته باشد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار