پوراحمدنژاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

«قاچاق» بیشترین خسارت را به اقتصاد می‌زند/ کالاهایی که نمونه تولید داخلی دارند باید امحا شوند

عضوستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: پدیده قاچاق بیشترین خسارت را در اقتصاد و بویژه اقتصاد مقاومتی به همراه دارد.

بماند/////همگام با اقتصاد مقاومتی و همسو با مبارزه با قاچاقبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اهمیت دادن به تولید داخلی از طریق ایجاد بازار مصرف مناسب و حمایت از تولیدکننده مهم ترین ابزار توسعه اقتصادی است که بستر لازم را برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی فراهم می نماید. از طرف دیگر بستن مبادی قاچاق و حمایت از طریق تعرفه گمرک باید بصورت کاملا یکسان و منسجم پیش رود تا شرایط برای ایجاد فضای رقابتی سالم فراهم شود.

در همین راستا با علی‌اکبر پوراحمدنژاد دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران و عضوستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز  گفتگویی انجام دادیم.

باشگاه خبرنگاران: وضعیت قاچاق کالا را چگونه ارزیابی می کنید؟


پوراحمدنژاد: سال 95 برای مبارزه با قاچاق یک سال طلایی است شاید بتوان گفت که همتی که در دستگاه ها رویت شد و به وقوع پیوست مثال زدنی نیست چرا که ساختار قانون برای مبارزه با قاچاق قانون را تعریف نکرده بلکه از آن ستاد تعریف شده است و ستاد مشتمل است از چندین دستگاه که باید بصورت حلقه‌هایی منظم باهم به فعالیت بپردازند و با هم در تعامل باشند تا خروجی مطلوبی را داشته باشند.

در سال 95 با تأکیدات مقام معظم رهبری و پیگیری های دولت این موضوع رخ داد و شاهد انسجام درخصوص فساد بزرگ اقتصادی تحت عنوان قاچاق بودیم. در سال 95 علاوه بر اینکه در کلیت مبارزه با قاچاق درکشور آمار بسیار چشمگیر بود، در استان تهران نیز تعداد کشفیات 5/3 برابر افزایش داشته است و در کنار آن تلاش بر این بوده تا میزان کشفیات در حوزه مصادیق کلان قاچاق معطوف شود نه در حوزه خردآن.

با وجود اینکه 5/3 برابر افزایش داشتیم اما در آمارپرونده هایمان حدوداً رقم معادل 2.7 رشد را نشان می‌دهد یعنی معادل 27 درصد که به یک برابر هم نمی‌رسد این نشان می‌دهدکه در حوزه‌های قاچاق، دستگاههای عمل کننده ما شامل نیروری انتظامی، ساختار های صنعت، تعزیرات حکومتی و ساختار های اطلاعاتی امنیتی بفعالیت مشغولند. قطعاً این مقوله معطوف  به یک سازمان نیست و باید به طور مستمر پیگیری شود تا روند کاهشی آمار قاچاق حفظ شودو در نهایت به حذف این پدیده اقتصادی بینجامد. هرچند که این پدیده در کل دنیا کار غیرممکنی است و تمام دنیا درگیر این مقوله هستند اما  هدف ما این است که از خسارتی که از این حوزه به کشور وارد می شود جلوگیری نماییم .

باشگاه خبرنگاران: درخصوص قاچاقی که در بوشهر کشف شد یا کالاهای قاچاقی که باید امحا شود و این اتفاق نمی افتد چه مسائلی دخیل بوده‌اند؟


پوراحمدنژاد: در بحث قاچاق تا قبل از این روند جاری قانون عملاً با برگشت این کالا به چرخه عرضه در سطح کشور چالشهایی را ایجاد کرده بود و نیاز به قانونی داشتیم که تا تعیین تکلیف نهایی کالای قاچاق راابلاغ کند. نهایتاً با بیانات مقام معظم رهبری و پیگیری که در قانون انجام شد در اواسط سال 95 روند برخورد با کالای قاچاق در آیین نامه ماده 55 و 56 قانون ابلاغ شد در این آیین نامه سه تصمیم در مورد سرنوشت کالای قاچاق برای دستگاه‌ها تکلیف شد:

1-    کالاهاییکه نمونه تولید داخلی دارند قطعاً امحا شوند. بطور مثال در استان تهران در سال 95 در اولین بار  545 تن کالای قاچاق که نمونه تولید داخلی داشت و عمدتاً در حوزه کالاهای خوراکی و پوشاکی و سلامت محور بود را شامل می‌شد.

2-    کالایی باشد که جزء کالای سرمایه‌ای است و شرایط صادرات برای آنها مهیا هست به شرط کسب ضمانت‌های لازم شرایط را برای صادراتش مهیا کرد.

3-    اگر کالای قاچاق مشمول کالای اساسی و نیاز مبرم کشور باشد مانند برنج، آرد، گندم با اذن مراجع مربوطه و عالی ترین مقام تصمیم‌گیری در دولت و همچنین تأییدیه های وزارت بهداشت درخصوص سلامت ان کالا می تواند آن کالا در جهت تأمین نیاز بخشی از کشور مورد استفاده قرار گیرد.

درخصوص بند 2 که مربوط به صادرات است قانونگزار ابلاغ کرده که حتی اگر شرایط صادرات مهیا نباشد سرنوشتش به سرنوشت گروه بند اول دچار خواهد شد.

آنچه که تاکنون باعث شده تا کالاها در انبار ها انباشته شوند بعضاً مقاومتی است که درخصوص امحای آن دسته از کالاها دارد انجام می‌شود و این مقاومت شرایطی را فراهم کرده که در اجرای قوانین قضایی برای کالاهای با دوام که بعضاً شرایط صادرات را هم نتوانسته اند کسب کنند عقب بیفتیم و وارد فضای انتقادی گسترده ای شویم که نیازمند تنویر افکار عمومی در این خصوص است.

باشگاه خبرنگاران: آیا نهادهایی که با پدیده قاچاق مبارزه می‌کنند به خوبی با هم تعامل دارند و فعالیت می‌کنند؟

پوراحمدنژاد: در این خصوص به اواخر سال 94 و سال 95 و سنوات گذشته را تفکیکی قرار می دهم اتفاقی که در ستاد و کل کشور رخ داده نشان از تلاش همه جانبه برای برخورد با این پدیده اقتصادی است که مثال زدنی نیست اما لازم است تا این همدلی و وحدت ادامه پیدا کند تا این بلیه بزرگ اقتصادی به کلی محو شود بنابراین با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری لازم است تا دستگاهها تا زمان ریشه کن کردن این موضوع پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران: مبارزه با قاچاق چقدر در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی مؤثر بوده است؟


پوراحمدنژاد: فلسفه تأکید در سال 95 بر مبارزه با قاچاق به عنوان اصلی‌ترین اهرم‌های اقتصاد مقاومتی بود که این چارچوب مهیا شد در همان ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی از بندهای مهم که دقیق و کارشناسی در این خصوص نظر داده شده بحث قاچاق است که به نوعی در کمال نا‌آشنا بودن و مبهم بودن بیشترین خسارت را در اقتصاد و بویژه اقتصاد مقاومتی به همراه دارد و نمی توان بین این دو مقوله فاصله‌ای ایجاد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار