ولایتی در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

حکام جدید آمریکا اگر عقل داشته باشند کار احمقانه‌ای نمی‌کنند/ دولت در ایجاد اشتغال تا وضعیت مطلوب فاصله دارد/ ترامپ زحمت‌ها را کم کرد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک پیرامون مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی نقطه نظرات خود را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر ولایتی پزشکی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی 16 سال سکاندار وزارت امور خارجه بود. وی متخصص اطفال و کودکان و از سیاستمدارانی است که در بزنگاه‌های سیاسی کشور نقش موثری ایفا کرده است.

ردپای ولایتی در قطعنامه 598 که یکی از اتفاقات مهم، پس از انقلاب اسلامی بوده است، دیده می‌شود. وی در انتخابات سال 92 شرکت کرده و البته توفیقی بدست نیاورده است.

ولایتی ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیأت نظارت بر اجرای برجام را نیز برعهده دارد از این رو دیدگاه‌های وی در مسائل داخلی و بین المللی حائز اهمیت است که در این باب گفت‌وگویی با وی انجام دادیم.

ایران کشوری نیست که آمریکا بتوانند حمله نظامی علیه‌مان انجام دهند/آمریکا با حمله نظامی به ایران مصون نمی‌ماند/حکام جدید آمریکا عقل داشته باشند کار احمقانه‌ای نمی‌کنند/حرف‌های روسای جمهور آمریکا تفاوت جوهری ندارد/گام های دولت یازدهم در مسیر ایجاد شغل تا وضعیت مطلوب فاصله دارد

**تفاوتی میان ترامپ و اوباما وجود ندارد**

**تهدید نظامی و تحریم‌های جدید که توسط آمریکا بعد از روی کار آمدن ترامپ علیه ایران مطرح شده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ترامپ حرف‌های تازه‌ای زده است اما با حرف‌های دیگر رؤسای جمهور آمریکا در طول سال‌های پس از انقلاب تفاوت جوهری ندارد، فقط بعضی‌ها مانند ترامپ صریح و بعضی در لفافه صحبت می‌کنند. در رابطه با ایران تفاوت زیادی میان ترامپ و اوباما وجود ندارد چرا که هر دو آنها با ایران مخالف هستند چرا که ایران هم با سیاست های جهانی و منطقه ای آنان مخالف است.

ایران تکیه‌گاه کشورهای اسلامی و مسلمان، به ویژه در منطقه است و کشورهایی که نمی‌خواهند زیر سلطه آمریکا باشند به جمهوری اسلامی ایران امیدوار هستند و کاملا قابل پیش‌بینی است تا زمانی که آمریکا مدعی است که باید بر دنیا آقایی کند و البته هیچ گاه به این آرزویش نرسیده و نخواهد رسید طبیعی است که هر مانعی که بر سر راهش وجود داشته باشد با آن خواهد جنگید که یکی از موانع ایران است.

جمهوری اسلامی ایران بی تردید به عنوان مستقل ترین کشور جهان با اتکاء به سیاست های اصولی خود، حمایت و پشتیبانی مردم بزرگ ایران و رهبری داهیانه و دقیق مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جهت تامین صلح و ثبات منطقه ای و جهانی، مبارزه با هرگونه مظاهر تروریستی و جریانات افراطی و تکفیری، جلوگیری از اجرای نقشه های شوم دشمنان در جهت تضعیف امت اسلامی و تجزیه کشورهای اسلامی گام برخواهد داشت و شاهد هستیم پیروزی های ارزشمندی هم در منطقه ایجاد شده که نوید بخش آینده ای بهتر و روشن تر برای مسلمانان خواهد داشت.

 این ها همگی برای کشورهایی که خواهان برهم زدن معادلات منطقه ای و اجرای توطئه های مختلف هستند قابل تحمل نبوده و نیست که حتما چیز جدیدی هم نیست و در گذشته بارها شاهد تهدیدات مختلفی به ویژه از سوی آمریکا بوده‌ایم و البته مسیر روشن و دقیق خود را به پیش خواهیم برد.

ایران کشوری نیست که آمریکا بتوانند حمله نظامی علیه‌مان انجام دهند/آمریکا با حمله نظامی به ایران مصون نمی‌ماند/حکام جدید آمریکا عقل داشته باشند کار احمقانه‌ای نمی‌کنند/حرف‌های روسای جمهور آمریکا تفاوت جوهری ندارد/گام های دولت یازدهم در مسیر ایجاد شغل تا وضعیت مطلوب فاصله دارد

**سال‌های طولانی گزینه نظامی آمریکایی‌ها روی میز است**

**با توجه به لفاظی‌های اخیر ترامپ علیه ایران آیا امکان حمله نظامی آمریکا به کشور وجود دارد؟

سال‌های طولانی است که آمریکا‌یی‌ها می‌گویند گزینه نظامی روی میز است اما اگر حکام جدید آمریکا عقل داشته باشند هیچ‌گاه دست به کار احمقانه‌ای از این قبیل نمی‌زنند زیرا آنها باید از تجربه‌های گذشته درس بگیرند؛ آنها در کشورهای اسلامی اعم از افغانستان، عراق و سوریه حضور داشته‌اند اما با خفت از آنجا رانده شدند و ایران با توجه به اینکه تکیه‌گاه کشورهای دوست در منطقه است از هر کدام از این کشورها قدرت بیشتری دارد بنابراین اگر عقل داشته باشند فقط همین تهدیدهای توخالی و بی‌پشتوانه را انجام می‌دهند که بیشتر کاربرد تبلیغاتی دارد و نه عملی.

**قدرت ایران از تمامی کشورهای منطقه بیشتر است**

ایران کشوری نیست که آنها بتوانند حمله نظامی علیه‌ آن انجام دهند و از آسیب آن مصون باشند، بدون تردید اگر دست به این کار احمقانه بزنند آنجا نقطه سقوط آمریکا است.

**اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر ایجاد اخلال در روند اجرایی شدن برجام و سکوت اروپا را در قبال این موضوع چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اروپایی‌ها نیز از سیستم جدید آمریکا ناراحت هستند چرا که ترامپ با ناتو، اتحادیه اروپا و تجارت آزاد در صحنه بین‌المللی مخالفت کرده و گفته است بدترین دشمنان ما در صحنه اقتصادی ژاپن و آلمان هستند با وجود اینکه سیاست خارجی این دو کشور تقریبا منطبق با سیاست خارجی آمریکا است اما وی معتقد است که آنها بدترین دشمنان هستند.

**دنیا در مقابل جریان ترامپ مقاومت می‌کند**

ترامپ با چین مقابله می‌کند و کشورهای اروپایی را تشویق می‌کند که از اتحادیه اروپا خارج شوند و همچنین به سازمان ملل انتقاد می‌کند و برای منافع آمریکا مضر می‌داند این یعنی قصد دارد ساختارهای موجود بین‌المللی، منطقه‌ای، اقتصادی و سیاسی را به هم بریزد و قطعا دنیا در مقابل این جریان مقاومت می‌کند.

**ادعاهای مقامات سعودی مبنی بر کمک های تسلیحاتی ایران به یمن و سخنان سخیف مقامات سعودی علیه کشورمان را چگونه ارزیابی می کنید؟ 

این گونه ادعاها در واقع پوشش و بهانه ای است برای توجیه شکست های پیاپی در کشوری که مردم آن کمترین امکانات را داشته اند اما در این مدت طولانی در برابر زیاده خواهی ها ایستادگی کرده اند و در برابر تجاوزات انجام شده هنوز مقاوم و مستحکم ایستاده اند و جان خود را در راه دفاع از کشور و آرمان های خود فدا کرده اند.

**ادعاهای مقامات سعودی بهانه‌ای برای شکست‌های پیاپی آنهاست**

این ادعاها چیز جدیدی نیست و هر بار در برابر شکست هایی که برای آنان ایجاد شده برای انحراف افکار عمومی چنین موضوعاتی را مطرح می کنند.


**به نظر شما ترامپ در موضوع برجام در آینده چگونه برخورد خواهد کرد؟

**ترامپ زحمت تبیین رفتار واقعی آمریکا برای جهانیان را کم کرده**

برای جمهوری اسلامی ایران تفاوتی در این ارتباط و رویکردهای مختلفی که اتخاذ می کنند، ندارد و به اتکاء سیاست‌های مستقل خود مسیر روشن رشد، توسعه و اقتدار را دنبال خواهد کرد بنابراین به این که رئیس جمهور امریکا بنا دارد چه تئوری و نقشی را برای خود تعریف کند اهمیتی ندارد.

البته به تعبیر مقام معظم رهبری ترامپ زحمت تبیین رفتار واقعی آمریکا برای جهانیان را کم کرده و در این مدت کوتاه نحوه تعامل و نگاه دولتمردان این کشور را که در روش بیان متفاوت بود اما یک منشاء واحد که همانا دشمنی و تلاش برای تسلط بر همگان بوده است را بیش از گذشته نمایان و آشکار کرد.

**شما آینده سوریه را با توجه به روی کار آمدن ترامپ چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

**زحمت سوری‌ها با حضور ترامپ زیاد شده است**

آینده سوریه روشن است اما زحمت سوری‌ها زیاد شده البته بشار اسد و مردم سوریه پیروز نهایی هستند. آمریکایی ها ، غربی و برخی کشورهای حامی افراط گرایی و تکفیر در منطقه به امید دستیابی به اهداف شوم خود میلیاردها دلار هزینه  کردند و هزینه های چندین برابری را بر ملت مظلوم منطقه و دولت های قانونی این کشورها تحمیل و زیرساخت ها را نابود کردند اما نتیجه ای جزء شکست به دست نیاوردند و شاهد هستیم شر گروه های تروریستی امروز دامن حامیان آنان را گرفته است و صلح و ثبات منطقه ای و جهانی را به مخاطره انداخته اند و این همان پیش بینی است که ایران از ابتدای بحران بارها و بارها یادآوری کرد و خواستار قطع حمایت ها از تروریست ها و این جریانات شده بود.

اما به هر شکل پیروز نهایی ملت و دولت سوریه و ملت های مظلوم منطقه بوده اند و سوریه امروز بسیار مقتدر تر از روزهای ابتدایی بحران است و این روند تا پیروزی نهایی ادامه خواهد یافت.

**نشست آستانه و ژنو را در آینده سوریه چگونه ارزیابی می کنید؟

بدون تردید جمهوری اسلامی ایران از هرگونه راهکاری که براساس عقلانیت، توازن و عدالت باشد و حق مردم و دولت قانونی سوریه را به رسمیت بشناسد حمایت می‌کند و باید در چارچوب حفظ تمامیت ارضی سوریه و تاکید بر شناسایی قانونی و مشروع بودن دولت سوریه اقدامات طراحی شود و قطع ید اجانب و آن هایی که بدون کسب اجازه از دولت قانونی سوریه نیروهای خود را به داخل خاک این کشور گسیل دادند، انجام گیرد.

ایران کشوری نیست که آمریکا بتوانند حمله نظامی علیه‌مان انجام دهند/آمریکا با حمله نظامی به ایران مصون نمی‌ماند/حکام جدید آمریکا عقل داشته باشند کار احمقانه‌ای نمی‌کنند/حرف‌های روسای جمهور آمریکا تفاوت جوهری ندارد/گام های دولت یازدهم در مسیر ایجاد شغل تا وضعیت مطلوب فاصله دارد

**ارزیابی‌تان از انتخابات 96 چیست و به نظر شما دولت آینده باید به چه موضوعاتی توجه کند؟

انتخاباتی که در پیش رو داریم مهم است زیرا در موقعیت حساسی در داخل کشور،‌ منطقه و صحنه بین‌الملل قرار داریم. در داخل کشور خیلی از کارها مانده که باید انجام شود که ایجاد اشتغال یکی از مهم‌ترین کارهایی است که علی رغم همه تلاش های انجام شده باید به طور جدی تر دنبال شود.

رونق اقتصادی یکی دیگر از کارهایی است که دولت آینده باید انجام دهد چرا که با رونق اقتصادی شغل حاصل می شود ضمن آنکه باید تولید را تقویت کرد چرا که باز هم در گرو تقویت تولید، شغل ایجاد می‌شود و بسیاری از اتفاقات مثبت مورد نظر نیز محقق خواهد شد و از بسیاری از مفاسد جلوگیری می‌شود و در واقع آرامش مناسبی در سطح اجتماعی ایجاد خواهد شد.

**تولید و اشتغال در دولت آینده باید تقویت شود**

در طی این سال‌ها هیچگاه مشکل ایجاد شغل برطرف نشده است. هر دولتی بیاید تمام همت خود را برای این مهم به کار گیرد و نهایت تلاش خود را در این زمینه انجام دهد. دولت یازدهم در مسیر ایجاد شغل گام‌هایی را برداشته است اما تا وضعیت مطلوب و ایده آل فاصله دارد البته باید دانست که تحقق این مهم کار آسانی نیست و دولت‌ها باید نسبت به حمایت از تولید متعهد باشند و زمینه ایجاد شغل محقق شود  و پس از آن عملا بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم حل خواهد شد.
   
در طول سال های پس از انقلاب و به تناسب در همه دولت ها در این زمینه گام های جدی برداشته شده هر چند که اقدامات انجام شده با نیاز فراوان جامعه فاصله دارد و همین موضوع که تاثیرات جدی در جامعه ایجاد می کند، اقتضا توجه بیشتر و حداکثری را خاطر نشان می کند.

** دیدگاه شما در مورد آرایش انتخاباتی دور آینده چیست و پیش بینی شما از این انتخابات چگونه است.؟

نکته مهم فارغ از موضوعات مرتبط با گرایش ها و دسته بندی ها که همواره مورد تاکید قرار گرفته حضور حداکثری مردم در انتخابات است و فارغ از همه دیدگاه ها و جناح بندی ها ، آنچه که همه بر آن اتفاق دارند تامین این مهم در راستای اهداف و حفظ دستاوردهای کشور و نظام است و بنابراین باید برای این مهم تلاش و منافع ملی کشور را تامین کرد و امیدوارم همه افرادی که وارد عرصه انتخابات می شوند این موضوع را مورد توجه و تاکید قرار دهند .

ایران کشوری نیست که آمریکا بتوانند حمله نظامی علیه‌مان انجام دهند/آمریکا با حمله نظامی به ایران مصون نمی‌ماند/حکام جدید آمریکا عقل داشته باشند کار احمقانه‌ای نمی‌کنند/حرف‌های روسای جمهور آمریکا تفاوت جوهری ندارد/گام های دولت یازدهم در مسیر ایجاد شغل تا وضعیت مطلوب فاصله دارد

**دولت یازدهم حل مشکلات اقتصادی کشور را در حل مسائل سیاست خارجی می‌دانست. به نظر شما با توجه به این موضوع طی این یک سال چه تأثیراتی در اقتصاد کشور ایجاد شده است؟

بی تردید اقتصاد امر پیچیده‌ای است که تحت تأثیر یک عامل نبوده و خیلی از عوامل باید دست به دست هم بدهند تا مشکلات در این زمینه مرتفع شود البته مشکلات سیاسی و تحریم‌ها موانع بزرگی برای رونق اقتصادی در کشورهستند. موضوع سیاست خارجی ، کاهش تنش ها ، همگرایی منطقه ای، افزایش تعامل با کشورهایی که خواهان روابط متقابل با حفظ اصول و قواعد تعیین شده هستند می تواند در این زمینه نقش داشته باشد و رفت و آمدهای مقامات در سطوح مختلف و با زمینه های متنوع سیاسی، علمی، اقتصادی، فرهنگی و ... به شرط تحقق حداکثری توافقات و تعاملات می تواند در این زمینه بسیار نقش آفرین باشد.

در نهایت حمایت از تولید داخلی، توجه به رشد اقتصادی با اتکاء به توان نیروی داخلی که بی تردید پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از حوزه ها محقق شده، حمایت از انطباق و تعامل درست علم با صنعت، توسعه فناوری های نوین، خودکفایی به ویژه در حوزه های راهبردی و استراتژیک و ... برای رشد و توسعه کشور نقش اساسی و مهم را به خود اختصاص خواهد داد.

**جبهه مردمی نیروهای انقلاب به تازگی تشکیل شده نقش این جبهه را در انتخابات آینده چگونه می‌بینید؟

اصولگرایان این جبهه را تشکیل دادند تا تشریک مساعی و همفکری انجام شود و از میان این مشاهیر کسی و یا کسانی برای انتخابات آینده انتخاب شوند. از جناح‌های مختلف از جمله جریان اصولگرایی، کاندیداهایی باید حضور داشته باشند که انتخابات رونق گیرد تا در مجموع شور انتخاباتی ایجاد کنند و این کار جدیدی است که امیدوارم موفق شوند.

گفت‌وگو از سمانه عیوضی



انتهای پیام/ 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار