اشتغال‌زایی جوانان با استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی کشور/ سازمان غذا و دارو تاكنون به هزار فرآورده طب سنتى مجوز داده است

معاون اجتماعى وزارت بهداشت با بيان اينكه توانايى تبديل شدن به يكى از بزرگترين كشورهاى توليد كننده گياهى در جهان را داريم، كفت: با وجود ظرفيت هاى موجود در كشور در طب سنتى خوب عمل نكرديم.

ايران قابلیت تبديل شدن به بزرگترين توليد كننده داروهاى گياهى را دارد/ سازمان غذا و دارو تاكنون به هزار فرآورده طب سنتى مجوز داده استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت در پنجمین همایش طلای سبز که در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی که صبح امروز برگزار شد، با بیان اینکه طب سنتی و گیاهان دارویی ریشه اساسی در فرهنگ کشور ما دارند،  گفت: در تاریخ ملی ما طب سنتی جایگاه ویژه‌ای داشته و ما پیشینه خوبی در این زمینه داریم اما این موضوع که چقدر توانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: موضوع گیاهان دارویی و فواید آن نقش مهمی در اشتغالزایی ، اقتصاد مقاومتی و تغییر سبک زندگی مردم دارد، وقتی از اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی جوانان صحبت می‌کنیم باید به حوزه‌هایی مانند طب سنتی که با وجود اقلیم و تنوع گیاهی در کشور ظرفیت‌های بالایی  دارند بیشتر اهمیت دهیم.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه، با وجود مزیت‌های گیاهان دارویی داروهای گیاهی و فرآورده‌های طب سنتی در کشور نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان داروهای گیاهی در کشور عصاره‌های داروهای گیاهی را از خارج از کشور وارد می‌کنند در صورتی که با توسعه طب سنتی و گیاهان دارویی در مناطق مختلف کشور می‌توانیم از این موارد بی نیاز شویم.

ایازی عنوان کرد: برگزاری همایش‌هایی مانند طلای سبز به حمایت از تولیدکنندگان گیاهان دارویی کمک زیادی کرده و تأثیر زیادی در توسعه طب سنتی و گیاهان دارویی و توجه جدی به این حوزه دارد.

وی با اشاره به توجه به دمنوش‌های گیاهی در کشور بیان کرد: بهتر است دمنوش‌های گیاهی  جایگزین نسکا‌فه و چای شود، افزون بر این سایر محصولات طب سنتی باید در سبد غذایی مردم قرار گرفته تا با تولید محصولات گیاهی به اقتصاد مقاومتی کشور کمک شود.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت اظهار داشت: با حمایت از تولیدکنندگان با وجود اقلیم گسترده کشور ایران می‌تواند به یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده داروهای گیاهی در جهان تبدیل شود.

وی عنوان کرد: در چند دهه اخیر روی آوردن به داروهای شیمیایی بیشتر مورد توجه قرار گرفت، بسیاری از این داروهای شیمیایی تسکین دهنده دردهای مردم بوده و تأثیر‌گذاری جدی داشتند اما در یک دهه اخیر مردم به طور جدی به سمت استفاده از گیاهان دارویی و داروهایی از این نوع روی آورده‌اند. 

معاون اجتماعی وزارت بهداشت تصریح کرد: در بسیاری موارد دیده شده که علاقه مردم به مصرف میوه‌های ارگانیک به دلیل استفاده از کود‌های شیمیایی در دیگر میوه ها افزایش چشمگیری داشته که ما باید از این شوق و علاقه مردم برای استفاده از گیاهان دارویی و فرآورده‌های دارویی بهره ببریم و از آن در جهت رشد و توسعه طب سنتی استفاده کنیم.

ایازی گفت: با وجود فرهنگ دیرینه ایران در حوزه طب سنتی در بحث ثبت گیاهان دارویی، داروهای گیاهی  در جهان خوب عمل نکردیم وباید صادرات را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: سازمان غذا و دارو تاکنون به 1000 فرآورده گیاهی مجوز داده است اما قابلیت‌های کشور در تولید فرآورده‌ها بیش از این میزان است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی نقش مهمی در این حوزه داشته و با اصلاح سبک زندگی مردم می‌توان آنها را به سمت استفاده از محصولات گیاهی سوق دهیم.

ایازی یادآور شد: ما نفی کننده داروهای شیمیایی نیستیم، اما توصیه ما گیاهان دارویی و داروهای گیاهی است زیرا این محصولات حداقل آسیب به بدن را وارد می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار