در همایش سالانه تجارت ایران و عراق عنوان شد:

عراق به دنبال سرمایه گذاری بلندمدت است/ واردات یکطرفه اقتصاد کشور هدف را متضرر خواهد کرد

آل اسحاق گفت: به منظور احترام به منافع ملی کشور هدف برای دستیابی به خودکفایی، عراق پیشنهادی مبنی بر سرمایه گذاری بلندمدت آریه داده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در همایش بزرگ سالانه تجارت ایران و عراق عنوان کرد: روابط تجاری دو کشور در تمامی حوزه‌ها به ویژه اقتصادی بسیار مهم بوده لذا بهبود این روابط با توجه به اقتضائات زمانی و مکانی، ساماندهی دقیق و همه جانبه را می طلبد.

وی ادامه داد: علی رغم تلاطم  و ناامنی های اخیر در عراق، انسجام بسیار خوب و تاثیر گذار بین دو کشور به وجود آمده که این انسجام برای ایران بسیار امید بخش است.

آل اسحاق تصریح کرد: قرار بر این است که در اوایل سال آتی و  با مشارکت دانشگاه تهران سمیناری تشکیل شود و بدین ترتیب شاهد یک خروجی مناسب و عملیات کاربردی باشیم.

به گفته وی ایران توانسته تا کنون با سه کشور چین، امارات متحده و عراق روابط تجاری بسیار خوبی را داشته باشد.

وی در ادامه به سخنان وزیر صنعت عراق اشاره کرد و افزود: بنابر گفته این مقام مسئول عراق نیز به نوبه خود خواهان دستیابی به خودکفایی بوده لذا واردات یکطرفه ایران به این کشور اقتصاد عراق را متضرر خواهد کرد.

آل اسحاق در ادامه از سرمایه گذاری بلند مدت به عنوان مهم ترین پیشنهاد این کشور یاد کرد و افزود: تقاضا کشور هدف این است که سرمایه گذاری بلندمدت و اقدامات توسعه ای بین دو کشور برگزار شود.

وی تشریح کرد: با توجه به شرایط متلاطم عراق و تحولات اخیر و با توجه به خلا حضور برخی از رقبا، فضا برای ایران فراهم شده و می بایستی از فرصت موجود حداکثر استفاده به عمل آید.

آل اسحاق با بیان اینکه سیمان یکی از اقلام اساسی برای صادرات به عراق است، افزود: کارخانه ای در استان ایلام احداث شده که این امر می تواند صرفه اقتصادی بالایی برای کشور به همراه داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر فرانسه در حوزه سیمان در این بخش اقدام به سرمایه گذاری کرده است به همین منظور می بایستی برای حفظ بازار خود اقدام به سرمایه گذاری کنیم.

آل اسحاق ادامه داد: هم اکنون ۷۰ واحد صنعتی نیمه تمام در کشور موجود است که با توجه به وضعیت فعلی سیمان آمادگی مشارکت با عراق را دارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش  به رده بندی کشورهای جهان پرداخت و افزود: گروه اول کشورهایی هستند که از فناوری و شاخص های استاندارد بالا برخوردار هستند و گروه دوم کشورهایی که به دلیل وجود نیروی انسانی فراوان٬ شرایط برای جذب تکنولوژی را دارند و ایران در زمره این گروه قرار دارد و اما دسته آخر کشورهایی هستند که به دلیل شرایط ناامن داخلی توانایی جذب تکنولوژی را ندارند.

به گفته آل اسحاق به دلیل عدم رغبت گروه اول به سرمایه‌گذاری در کشورهای ناامن شرایط برای گروه دوم برای بهبود وضعیت اقتصادی خود و کشورهای آخر فراهم است.

وی در پایان بیان کرد: بسیاری از مسائل در بلند مدت حل می شود و به همین منظور از طریق سرمایه گذاری های بلند مدت می توان در راستای تحقق منافع اقتصادی دو کشور گام برداشت و علاوه بر این عراق همواره خواهان رفع برخی از مسائل و همکاری مشترک با ایران در زمینه حمل و نقل است که امید است این امر محقق شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار