رتبه 3 ایران در تربیت مهندس در دنیا/ کمبود جدی نیروی مهارتی در بازار کار ایران موج می‌زند

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به رتبه 3 ایران در تربیت مهندس در دنیا گفت: کمبود جدی نیروی مهارتی در بازار کار ایران موج می زند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه، فعالان ششمین جشنواره ملی رویش و چهارمین جشنواره درون دانشگاهی حرکت که امروز در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد، محمدحسین امید رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: خوشبختانه دانشگاه جامع علمی کاربردی در جشنواره پژوهش جزو 12 دانشگاه برتر کشور بوده است.

وی با بیان اینکه ما باید سعی کنیم این دانشگاه را به مردم بشناسانیم، ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی باید به عنوان دانشگاه نسل سوم کارآفرین باشد و بتواند جایگاه خودش را ارتقا دهد. حال که 25 سال از تاسیس دانشگاه علمی کاربردی می‌گذرد، امید است بتوانیم در این دوره موجبات رشد و ترقی علمی این دانشگاه را فراهم کنیم. 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: سه تا چهار رکن مهم در دانشگاه وجود دارد که یکی از آن‌ها دانشجو است. دانشگاه علمی کاربردی نقش مهمی در تربیت دانشجویان آموزش دیده در زمینه مهارتی و حرفه‌ای دارد و تأسیس این دانشگاه فقط برای پژوهش نبوده و آموزش و پژوهش هر 2 در کنار هم سبب شکل‌گیری این دانشگاه شده است، زیرا آموزش بدون پژوهش محقق نمی‌شود.

امید تأکید کرد: اکنون 30 تا 40 هزار مدرس و استاد ماهر و باتجربه در این دانشگاه‌ها مشغول به تدریس هستند که تفاوت مدرسین این دانشگاه‌ها با سایر دانشگاه‌های روزانه کشور این است که این مدرسان اهل مهارت، کار عملی و حرفه‌ای هستند.

وی تصریح کرد: بازنگری و تعریف دوره و رشته‌های جدید در دانشگاه علمی کاربردی از سرعت بیشتری نسبت به دانشگاه‌های دولتی کشور برخوردار است، بنابراین به روز شدن محتوا و برنامه‌های آموزشی این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور شتاب بیشتری دارد که خوشبختانه سند بالادستی این بازنگری به تصویب و تأیید رسیده و انتظار این است که با تلاش مسئولین رشته‌های جدید برای این دانشگاه معرفی شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی مدیران را رکن چهارم در این دانشگاه عنوان کرد و گفت: مدیران دانشگاه را اداره می‌کنند و در تضمین کیفیت دانشگاه نقش موثری دارند.

امید عنوان کرد: ما انتظار داریم که دانشجویان این دانشگاه خواسته‌های خود را از ما مطالبه کنند و سبب شوند که این دانشگاه بتواند کیفیت خود را ارتقا بخشد و بهترین دانشجویان را تربیت کند حتی دانشجویان روزانه نیز اکنون برای گذراندن دوره‌های مهارتی در این دانشگاه ثبت نام می‌کنند.

وی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه و در طول این برنامه ما در کل کشور 15 درصد کاهش جمعیت دانشجو داشته‌ایم، ولی در دانشگاه علمی کاربردی که دانشگاهی در زمینه تربیت دانشجویان مهارتی محسوب می‌شود، باید سعی کنیم افزایش دانشجو داشته باشیم. قرار بود در این برنامه تعداد دانشجویان از 20 درصد به 30 درصد افزایش پیدا کند، ولی اکنون ما ۴۰۰ هزار دانشجو در این دانشگاه داریم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: دانشجویان جامع علمی کاربردی باید دو سوم از کل دانشجویان کشور را اختصاص دهند که اکنون 400 هزار نفر در دانشگاه علمی کاربردی مشغول به تحصیل هستند که در ابتدا انتظار می‌رفت این رقم حدود 90 هزار نفر باشد. ما در تربیت مهندس در دنیا رتبه سه یا چهار را داریم. از طرفی تعداد دانشجویان کشور ایران با کشور پرجمعیتی مانند چین برابری می‌کند.

امید با اشاره به اینکه ما انسجام دانشجو را در مراکز مختلف این دانشگاه نداریم، عنوان کرد: اکنون این دانشگاه حدود 800 تا 900 انجمن علمی دارد و باید در حوزه مهارتی و حداقل در زیر نظام‌های خود (دانشگاه‌های دارای شهریه) سرآمد باشد.

وی با بیان اینکه در سال آینده در نیمه اول سال یک نمایشگاه خواهیم داشت، اضافه کرد: از این گذشته، شوراهای تعامل و تبادل نظر دانشجو و دانشگاه به منظور ترفیع کیفیت علمی دانشگاه شکل گرفته است.

در ادامه این مراسم بهرامی نسب معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: خوشبختانه اکنون برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و دانشجویی این دانشگاه افزایش چشمگیری پیدا کرده است به طوری که ما جزو سه دانشگاه برتر کشور در تعداد شهدای مدافع حرم به شمار می‌رویم. از طرفی یکی از مهمترین‌ برنامه‌های ما تشویق دانشجویان به شرکت در انجمن‌های علمی و دانشجویی، تدوین کتاب، خلاقیت، نوآوری، ابتکار و کارآفرینی است.

وی تصریح کرد: در سال 94 دو نفر از برترین‌های کشور متعلق به دانشگاه جامع علمی کاربردی بودند و دانشگاه کرمان که در این دوره (چهارم) میزبان جشنواره حرکت بود، رتبه برتر را به خود اختصاص داد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: از اردیبهشت ماه طبق آیین نامه و دستورالعمل ها، 53 نفر از دانشجویان در فراخوان شرکت کردند که از این تعداد 14 دانشجو ممتاز و 44 برگزیده در انجمن‌های علمی دانشجویی داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار