شهرکرد؛

مصرف غیر استاندارد متادون خطری برای بیماران مبتلا به اعتیاد

مصرف خودسرانه و بیش از حد متادون برای مهار و درمان اعتیاد، در برخی موارد باعث فوت یا مشکلات دیگر برای بیماران مبتلا به اعتیاد شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ متادون یک داروی مخدر صنعتی قوی می‌باشد که به عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار و درمان اعتیاد به هروئین و مواد مخدر نیز به کار می‌رود. 
 
مصرف غیر استاندارد متادون خطری برای بیماران مبتلا به اعتیاد 
 
اما مصرف خودسرانه و بیش از حد آن در برخی موارد باعث فوت یا مشکلات دیگر برای بیماران مبتلا به اعتیاد شده است که ضروری است با اقدامات فرهنگی و آموزشی از گسترش مصرف این ماده و مشکلات بعدی آن در جامعه جلوگیری شود.
 
سید قدیر مرتضوی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: در ۹ ماهه نخست امسال ۱۳ هزار معتاد در استان در چرخه درمان قرار گرفتند که ۷ هزار نفر از آن‌ها اقدام به ترک اعتیاد با متادون کرده اند.
 
مصرف غیر استاندارد متادون خطری برای بیماران مبتلا به اعتیاد
 
وی با بیان اینکه در حوزه درمان اعتیاد ۲ فرآیند وجود دارد افزود: معتادان می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی و با استفاده موقت از داروی نگهدارنده و جایگزین اقدام به ترک مواد مخدر کنند.

مرتضوی ادامه داد: به دلیل تفاوت قیمت متادون در مراکز ترک اعتیاد و بازار که به صورت قاچاق به فروش می‌رسد، برخی افراد سودجو در خارج از چرخه قانونی، اقدام به فروش این دارو می‌کنند.

وی اضافه کرد: کیفی سازی و تحلیل و بررسی آمار مرگ و میر ناشی از سوء مصرف از جمله اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر می باشد.

متادون، دارویی برای ترک اعتیاد
 
منصور فیروز بخت مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری گفت: در ۹ ماهه نخست امسال ۳۴ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر به ویژه متادون در استان جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت سال قبل با افزایش ۳۶ درصدی همراه بود.

وی افزود: ۵ نفر از جان باختگان زن و بچه بودند.

فرانک جزایری پزشک عمومی و درمانگر اعتیاد هم گفت: درمان نگهدارنده با متادون یک درمان واقعی و اثر بخش است که با جایگزینی این ماده به جای ماده اصلی شروع می‌شود.
 
مصرف غیر استاندارد متادون خطری برای بیماران مبتلا به اعتیاد
 
وی افزود: متادون اثرات ناشی از مصرف مواد مخدر بر بدن فرد را از بین می‌برد.

جزایری با بیان اینکه ترک اعتیاد به وسیله متادون زمان مشخصی ندارد ادامه داد: یک ماه برای برطرف کردن علایم خماری، ۲ ماه برای تثبیت درمان و برای برگرداندن فرد و به اجتماع و عدم مصرف هر گونه مواد به چند ماه زمان نیاز است.
 
علی دانشمند دیگر پزشک عمومی و درمانگر اعتیاد گفت: مصرف متادون برای کسانی که زیر نظر پزشک این دارو را استفاده می‌کنند ضرری ندارد.
 
متادون، دارویی برای ترک اعتیاد

وی با بیان اینکه متادون یک داروی شیمیایی است افزود: مصرف خودسرانه و بیش از حد متادون باعث بروز بیماری‌های جسمی و مشکلات روحی می‌شود.

دانشمند ادامه داد: سوء مصرف متادون، عوارض کبدی، گوارشی به دنبال دارد و حتی در بسیاری از موارد باعث کما، تشنج و مرگ بیماران هم می‌گردد.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا همه بیماران مبتلا به اعتیاد می‌توانند از متادون برای ترک استفاده کنند؟

متادون، دارویی برای ترک اعتیاد
 
شهرام مقدس معاون توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه متادون برای کاهش عوارض و آسیب‌های اعتیاد بسیار مفید است گفت: مصرف این دارو باید در قالب سیستم درمانی توزیع و مصرف شود.

وی ادامه داد: مصرف متادون باید روند کاهشی داشته باشد و در صورت وابستگی بیماران به دارو، بیمار را به مصارف سنگین‌تر و خطرناک‌تر سوق می‌دهد.

مقدس افزود: همه بیماران مبتلا به اعتیاد نباید برای ترک به سمت درمان با متادون بروند.

متادون، دارویی برای ترک اعتیاد
 
وی اضافه کرد: تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد معتادان مشکل ساز و دارای مصرف خطرناک می‌توانند از متادون برای ترک اعتیاد استفاده کنند و مابقی باید به شیوه‌های سم زدایی، روان درمانی و بازتوانی اقدام به ترک نمایند.

مقدس با بیان نظارت اداره کل بهزیستی استان بر فعالیت مراکز اقامتی ترک اعتیاد گفت: در حال حاضر ۱۵ مرکز اقامتی ترک اعتیاد در چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کند که در آینده‌ای نزدیک این تعداد به ۲۲ مرکز خواهد رسید.

وی افزود: ۵ مرکز درمان با متادون و یک مرکز درمان چندوجهی معتادان در شهرکرد هم زیر نظر بهزیستی استان در حال فعالیت می‌باشد.


متادون، دارویی برای ترک اعتیاد
 
در حال حاضر ۵۲ مرکز درمان اعتیاد با دارو در استان چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کند.
 
انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار