اولویت‌بندی طرح‌های کلان در مصوبه شورای «عتف»

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اولویت‌بندی طرح‌های کلان کشور گفت: دستگاه‌های کشور ملزم به اختصاص یک درصد از اعتبارات خود در جهت صرف مسائل پژوهشی شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم عصر امروز در حاشیه صد و پنجاه و دومین جلسه شورای عتف در وزارت علوم با اشاره به جلسه شورای عالی در خصوص طرحهای کلان اظهار داشت: در این جلسه شورای عتف، گزارش شورای عالی در خصوص طرحهای کلان مطرح شده بررسی شد که در آن از مجموع 47 مصوبه شورا 22 طرح در اولویت اول قرار گرفت که با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قرار شد حمایت مالی از درسهای اقتصاد مقاومتی و موضوعات مربوطه صورت گیرد و از محل اعتبارات بودجه‌ای برای آنها پرداخت شود.

وی ادامه داد: در گروه دوم اولویت 12 پروژه وجود دارد که تصمیم بر آن شد در یک بازنگری نظر مشترک دبیرخانه شورا و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درباره پروژه‌های این گروه انجام شود و اولویت دوم نیازمند بررسی بیشتر بوده و شورا تاکید ویژه‌ای بر آن دارد که با تشکیل جلسات مشترک دبیرخانه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تکلیف 13 حوزه این گروه مشخص شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: پروژه‌های اولویت سه طرحهایی هستند که هیچ ارگان یا سازمانی از نظر مالی آنها را حمایت نکرده و طبق مصوبه شورا این 12 طرح به عنوان پروژه‌های خاتمه یافته اعلام شده است و این طرحها به دلیل نداشتن حامیان مالی از دبیرخانه نیز پولی دریافت نکرده‌اند.

احمدی عنوان کرد: از تصمیمات دیگر این جلسه ابلاغ مصوبه هزینه کرد اعتبارات دستگاه‌ها و سازمانهای مختلف در بحث پژوهش است که علی‌رغم تاخیر در ابلاغ مصوبه شورا، این مصوبه امروز امضا و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد و در همین راستا دبیرخانه شورا و کمیسیون تاکید ویژه‌ای بر بررسی طرحها و ابلاغ آنها کرد تا در بازه زمانی دستگاهاه دچار مشکلاتی نشوند واعتبارات یک درصد  صرف پژوهش شود .

وی بیان کرد: در جلسه شورای عالی و کمیسیون های عتف قانون انتخاب نمایندگان انجمن علمی بررسی شده است و تصمیم بر آن شد که کارگروهی با محوریت قانون و با همکاری کمیسیون‌های انجمن علنی وزارت علوم و بهداشت با هدف تایید فرآیند انتخابات نمایندگان انجمن علمی بررسی شود.

احمدی ادامه داد: فرآیند انتخاب نمایندگان به این صورت است که نمایندگان به وسیله انجمن‌ها معرفی و نامزدهای معرفی شده به وسیله انجمن‌ها انتخاب می‌شوند به طوری که نمایندگان انجمن معرفی و کاندیدا برای رای به ما معرفی می‌شوند و شورای عالی‌ و کمیسیون عتف نامزدهای انجمن‌ها کاندیداتوری انجمن‌های علمی انتخاب می‌شوند و این افراد می‌توانند از دبیرخانه کمیسیون و افراد حقیقی معرفی شوند و در آخر نمایندگان انجمن ها می‌توانند به کاندیداها رای دهند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه سیاستها و اولویتهای پژوهشی و فناوری در شورای عالی و کمیسیون دائمی بیش از 20 سال بررسی شده است، افزود: این سیاستها پس از ارجاع از شورای عالی انقلاب فرهنگیان به کمیسیون دائمی ارسال شده که در آن اولویتها و سیاستهای پژوهشی در بازه زمانی سالهای 1396 تا 1400 مطرح شده است و در این جلسه سیاستها دسته بندی شده است.

وی تاکید کرد: تحقیق و توسعه،‌ خلق ایجاد بازارهای جدید،‌ ایجاد نوآوری مصوبه‌های جدید، تغییر سازمانهای مورد نیاز، شبکه سازی،‌ خلق نهادهای حمایتی، موانع نوآوری، ایجاد دانش، تامین منابع مالی نوآوری و خدمات مشاوره‌ای از جمله محورهای سیاست‌ها و اولویت‌های بازه زمانی پنج ساله است.

احمدی با بیان اینکه در شورای عالی تهدید جدی با اسناد بالا دستی و برنامه ششم هم‌راستا شده است، ‌تصریح کرد: طبق نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستها و اولویتها باید کمتر شود و برنامه جاری دستگاه‌ها به عنوان اولویت لزوم بیان شود که این موارد بالا به وسیله شورای عالی انقلاب فرهنگی به کمیسیون دائمی ارجاع شد و امروز مجددا مورد بررسی قرار گرفت که در صورت تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده می‌شود. 

وی اضافه کرد: همه دستگاه‌ها تمایل زیادی به استفاده کردن محورها و اولویت‌ها داشتند ولی مصوبه امروز کمیسیون تلفیق بررسی اولویت و محورها و کاهش حتی‌الامکان آنها است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم یادآور شد: در سال گذشته 500 محور در اولویتها وجود داشت که امسال این میزان به 200 عدد رسیده است. به طور کلی باید بگوییم تعداد این محورها در کمیسیون های مختلف در گذشته بیش از 2 هزار محور بوده است.

وی با بیان اینکه کلیات محورها و اولویت‌ها در جلسه شورا تایید شده است، تصریح کرد: اولویت مبنای تخصیصی اعتبارات طوری است که دستگاه‌ها ملزم به پرداخت هزینه‌های پژوهشی هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.