رویترز: روحانی در سفر به کویت و عمان، بدنبال بهبود روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس است

رویترز نوشت رئیس‌جمهور ایران در سفر یک‌روزه خود به عمان و کویت، بدنبال بهبود روابط با کشورهای عرب حوزه خیج‌فارس است.

رویترز: روحانی در سفر به کویت و عمان، بدنبال بهبود روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران، در سفر یک‌روزه خود به کشورهای به عمان و کویت، بدنبال بهبود روابط میان تهران و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس است. این نخستین سفر روحانی به کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس از زمان تصدی پست ریاست‌جمهوری در سال 2013 میلادی (1392 خورشیدی) است. 

در ادامه گزارش آمده است: روابط میان ایران و کشورهای عربی –بویژه عربستان- بدلیل اختلافات درخصوص بحران‌های سوریه و یمن همچنان تیره است. نگارنده مطلب در ادامه به نقل از روحانی نوشته است: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر روابط حسنه با کشورهای همسایه و حفظ امنیت خلیج‌فارس است. 

در ادامه گزارش به نقل از خبرگزاری دولتی عمان آمده است: «سلطان قابوس»، پادشاه عمان، از روحانی به‌طور رسمی استقبال کرد. هنگام ورود رئیس‌جمهور ایران به کاخ «العلم» در شهر «مسقط»، پایتخت این کشور، 21 گلوله توپ شلیک شد. رسانه‌های عمانی در حالی مراسم استقبال سلطان قابوس را از روحانی پخش کردند، که این دومین‌باری است که پادشاه عمان پس از بیماری سال گذشته خود در انظار عمومی ظاهر می‌شود. 

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عمان، روحانی و سلطان قابوس درخصوص گسترش همکاری‌های دوجانبه میان دو تهران و مسقط گفتگو کردند. با این وجود، جزئیات بیشتری درخصوص محتوای گفتگوهای میان دو طرف منتشر نشده است. 

در ادامه این گزارش بر نقش عمان در حصول توافق هسته‌ای تاریخی میان ایران و شش قدرت جهانی اشاره شده است. نگارنده مطلب سپس می‌افزاید: سلطان قابوس نخستین حاکم عربی بود که پس از آغاز دوران ریاست‌جمهوری روحانی در ایران، به این کشور سفر کرد.  دو کشور در سال 2013 میلادی ( خورشیدی1392)، قرارداد 60 میلیارد دلاری انتقال گاز ایران به عمان را امضا کردند. 

در پایان گزارش نیز به قطع روابط دیپلماتیک ایران با عربستان و بحرین پس از حمله به سفارت عربستان در تهران اشاره شده است. این در حالی است که به حادثه دلخراش منا و شهادت شمار زیادی از زوار ایرانی در مکه مکرمه کوچکترین اشاره‌‌ای نشده است. نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید: کشورهای کویت، قطر و امارات نیز به نشانه اعتراض به حمله به سفارت عربستان در تهران، سفرای خود را از ایران فراخواندند. با این وجود، عمان تنها به اظهار تأسف درخصوص این حادثه بسنده کرد که بیانگر روابط حسنه میان تهران و مسقط است. 

روحانی قرار است در ساعات پایانی روز چهارشنبه نیز راهی کویت شود و با  شیخ «صباح الاحمد الجابر الصباح»، امیر کویت، دیدار و گفتگو کند. پیش‌بینی می‌شود در این دیدار درخصوص کاهش تنش‌های میان ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس بحث و تبادل‌نظر صورت گیرد. وزیر امور خارجه کویت ماه گذشته میلادی، در سفر خود به تهران، خواستار برگزاری گفتگوهای صریح و بی‌پرده میان ایران و همسایگان عربش شد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار