اهواز؛

آغاز عملیات تثبیت کانون های ریزگرد در خوزستان

عملیات ضربتی تثبیت 40 هزار هکتار از کانون های بحرانی (داخلی) ریزگردها در استان خوزستان آغاز گردید.

آغاز عملیات تثبیت کانون های ریزگرد در خوزستانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اهواز، محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی و نماینده رئیس جمهوری در طرح مقابله با ریزگردهای خوزستان پس از بازدید میدانی از کانون های ریزگردها در جنوب اهواز در جلسه بررسی راه های مقابله با ریزگردها در استانداری خوزستان بیان داشت: این طرح با مشارکت بسیج، جهاد نصر، اداره کل منابع طبیعی استان و برخی دستگاه های اجرایی استان و با بسیج تجهیزات و امکانات فنی تا 1 ماه آینده به پایان خواهد رسید.
 
وی با بیان اینکه این طرح ضربتی به عنوان طرح کوتاه مطرح است افزود: در طرح دراز مدت و جامع مقابله با ریزگردها با منشا داخلی ، 800هزار هکتار از اراضی بیابانی از طریق بیولوژیک، کاشت گیاهان، درختان سازگار با محیط و در نقاطی به صورت مالچ پاشی و رهاسازی آب در مدت 4 تا 5 سال تثبیت خواهد شد.
 
حجتی در ادامه با بیان اینکه در طرح بعدی با کانون های ریزگردها با منشاء خارجی به صورت منطقه ای عمل خواهد شد اظهار کرد: مهار ریزگردها با نگاه ملی و با هدف بهبود شرایط زیست محیطی مردم خوزستان انجام می شود.
 
وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه ریزگردها در هشتم و بیست و ششم بهمن امسال در خوزستان یک پدیده بی سابقه بوده است اذعان داشت: کمبود بارندگی و خشکی کانون های ریزگردها و نشستن گرد و خاک بر شبکه ها و پست های برق و متعاقب آن نمناک بودن هوا باعث قطعی برق در بسیاری از نقاط استان شد.
 
وی با بیان اینکه معضل ریزگردها در استان خوزستان دل نگرانی دولت، رئیس جمهوری و عموم ملت ایران را به همراه داشته است بابت مشکلاتی که از ناحیه ریزگردها و قطعی گسترده و طولانی مدت برق، آب و تلفن از مردم استان خوزستان عذرخواهی کرد.
 
نماینده رئیس جمهوری در طرح مقابله با ریزگردها، طرح مقابله با ریزگردها در خوزستان را فوری و فوتی توصیف کرد و در ادامه با بیان اینکه مردم استان از ناحیه ریزگردها متحمل خسارات و صدمات زیادی شده اند گفت: دولت با همراهی مردم با همه توان و امکانات برای مقابله با ریزگردها وارد میدان می شود.
 
محمود حجتی خاطرنشان کرد:در طرح تثبیت کانون های ریزگردها بخصوص در مناطق شرقی و جنوب شرق اهواز مسایل فنی و علمی لحاظ می شود و در این راستا از موسسه های تحقیقاتی، دانشگاه ها، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری که تجربه خوبی در طرح های بیایان زدایی دارد استفاده خواهد شد.
 
وی از نیروهای بسیج استان خواست برای سرعت بخشیدن به طرح عملیاتی مقابله با ریزگردها در گام نخست وارد میدان شوند.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار