گرامیداشت "روز ملّی شهید" از سوی سفارت الجزایر در تهران

سفارت الجزیره در تهران به مناسبت فرا رسیدن روز ملی شهید که هر ساله در روز هجدهم فوریه در الجزایز برگزار می‌شود پیامی را منتشر کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، متن پیام سفارت الجزیره در تهران به مناسبت فرارسیدن روز ملی شهید به شرح زیر است:

کشور الجزایر هر ساله روز 18 فوریه را به عنوان "روز ملّی شهید" جشن می­ گیرد، تا ضمن پاس­داشت فداکاری­ های چشمگیر شهیدان در راه آزادسازی میهن خود از چنگال استعمار فرانسه، یادآور میلیون­ ها شهید در راه آزادی الجزایر باشد.

هدف از زنده نگه داشتن این مناسبت؛ تحکیم روابط میان نسل­ ها و یادآوری فداکاری­ های گذشتگان برای جوانان است تا از ایشان عبرت گرفته و در مسیر آنان گام بردارند. همچنین به ایشان یادآور شویم که الجزایر برای رسیدن به استقلال خود بهای سنگینی پرداخته است. چنان که از ابتدای اشغال الجزایر در سال 1830 و در طول جنگ الجزایر و قیام ­ها و انقلاب­ های حماسی که «امیر عبدالقادر»، «مقرانی»، «شیخ بوعمامه»، «فاطمه انسومر»، «سیدی شیخ» و دیگر مقاومان آن را رهبری کردند، میلیون­ ها شهید داده است.

تا اینکه زمان انقلابِ بزرگِ رهایی­ بخش در یکم نوامبر 1954 فرا رسید. همان انقلابی که طی آن همة ملّت الجزایر در صف جبهة آزادی ملّی و بخش نظامی آن یعنی ارتش جنگ درآمدند و در جریان آن الجزایر میلیون­ها شهید داد و در قهرمانی و مبارزه شگفتی آفرید. چنین بود که در 5 ژوئیه حاکمیت و استقلال خود را بازپس­گرفت و ملّت بزرگ­منش الجزایر نیز آزادی و کرامت خود را بازیافت.

بزرگ­داشت این روز به عنوان "روز ملی شهید" نشانه مباهات مردم الجزایر نسبت به آن مبارزه نفس­‌گیر و نیز کاروان شهیدانی است که در جریان مقاومت­های ملّی و تا روز پیروزی فدا کرد. این روز مردم الجزایر را نسبت به تاریخ خود بیدار نموده و ایشان را وا می­دارد تا با یادآوری خیل شهیدانی که الجزایر در قربانگاه آزادی فدا کرد، مفهوم میهن­پرستی، مبارزه، اسلام، جهاد و عشق به وطن را در تاریخ خود بازخواند.

روز 18 فوریه همچون نمادی زنده و مفهومی ارزشمند در یاد و خاطر نسل­ های آینده باقی خواهد ماند. نیز گواهی خواهد بود بر زشتی جنایت­ های استعمارگرانة فرانسه، و سیاست زمینِ سوخته، و تبعید و شکنجه و کشتارهای عمومی که در حق مردم الجزایر روا داشت. همچنین کشتار مردم شهرهای «خراطه» و «قالمه» و «سطیف» که در روز هشتم مای 1945 به دست نظامیان فرانسه صورت گرفت، واین زمانی بود که مردم الجزایر روانه خیابان­ ها شدند تا در جشن پیروزی متّفقین بر نازی­ ها، دیگر ملّت­ های جهان را همراهی کنند و استقلال کشورشان را فریاد بزنند. این مناسبت همچون آموزگاری خواهد بود که شهدای انقلاب را به همة نسل­ ها یادآوری می­ کند، آنان که به عهد خود با خدا وفا کردند و با رسیدن به شهادت همة آرزوهاشان را محقق ساختند.

برنامه ­های جشن یادبود این روز که از سوی مؤسسه فرزندان شاهد صورت می­‌گیرد، عبارت­ند از: برگزاری تظاهرات­های فرهنگی و تاریخی به هدف تجلیل از این مناسبت ارزشمندِ الجزایر، برپایی مراسم فاتحه خوانی برای ارواح شهدای انقلاب آزادی­‌بخش، برپایی نمایشگاه عکس با محوریت انقلاب آزادی و نامگذاری برخی از خیابان­ ها و نهادهای دولتی با نام شهداء، پخش فیلم ­ها و نوارهای مستند پیرامون انقلاب مسلّحانه و تکریم برخی از خانواده­های شهداء، به­ همراه اعطای هدیه به برندگان مسابقات فرهنگی و علمی که در این راستا برگزار شده­ اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار