پتانسیل بالایی در حوزه فضایی برای کسب و کار وجود دارد/ ایجاد 15 هزار فرصت شغلی جدید به واسطه فناوری فضایی

معاونت توسعه فناوری مرکز ملی فضایی گفت: فناوری فضایی سبب ایجاد کار آفرینی و خدمات بیشتر به مردم می‌شود به طوری که در سال گذشته 15 هزار شغل جدید در اتحادیه اروپا ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدجلال موسوی معاونت توسعه فناوری مرکز ملی فضایی عصر امروز در مراسم اولین رویداد کسب و کار در حوزه فناوری فضایی که در مجتمع شکوفایی صندوق نوآوری برگزار شد، با اشاره به هم افزایی شرکت‌های سرمایه گذاری یکی از راهبردهای معاونت علمی و مرکز ملی فضایی کشور اظهار داشت: در ایجاد توسعه ظرفیت‌ها و بسترهای نوآوری و کار آفرینی در حوزه بهره‌برداری عمومی از فضا این رویداد صورت گرفته است تا ظرفیت‌های فضایی در بحث کار آفرینی به خوبی نمایان شود.

وی بیان کرد: ویژگی‌های فضا منحصر به فرد است و نگاه ما از طریق آن سبب گسترش دید افراد و مشاهده کل سطح زمین می‌شود و همچنین استفاده از فضا، سرویس و خدمات در زمان کوتاهی قابل ارائه است و دسترسی نامحدود به کل جغرافیای کره زمین و استفاده از پتانسیل فضا برای انسان فراهم می‌شود.

موسوی ادامه داد:‌ دسترسی به هر نقطه از کره زمین در زمان کوتاهی صورت می‌گیرد و استفاده از فناوری فضایی امکان ارائه خدمات مختلف افزایش می‌یابد و فضا حداقل تاثیرپذیری از حوادث و رخدادهای طبیعی مثل سیل، زلزله و یا آتش فشان در سطح زمین دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های راهبردی و کاربردی وسیعی در فضا وجود دارد، افزود: مدیریت کشورها در ایجاد فرصت‌های شغلی، تاثیرگذاری سیاسی، منافع ملی در اثر کار کردن با فناوری فضایی و توسعه آن صورت می‌گیرد و در حوزه کار آفرینی و ایده پردازی استفاده از پتانسیل‌ فضا می‌تواند خدمات ارزشمندی به صورت وسیع‌تر و در زمان کوتاهی به مردم جامعه ارائه دهد.

موسوی عنوان کرد: اتحادیه اروپا داده‌های فضایی را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دهد و همین داده‌ها سبب شده 15 هزار شغل جدید در سطح اتحادیه ایجاد و مقوله کار آفرینی‌های خلاق انجام شود.

معاونت توسعه فناوری مرکز ملی فضایی تاکید کرد: توسعه فناوری فضایی، اکتساب فناوری فضایی، طراحی و ساخت ماهواره، توسعه فناوری‌های مرتبط با پایگاه پرتاب و پرتاب‌گر، ایجاد ایستگاه‌های مختلف پرواز در سطح زمین، ایجاد آزمایشگاه‌های مختلف مرتبط با این حوزه، تربیت متخصصان امر فضا و ایجاد سازمان، نهاد، پژوهشگاه و دستگاه‌های ذیربط متولی این امر و همچنین مشارکت شرکت‌های خصوصی از جمله اهداف برنامه 10 ساله دوم در حوزه فناوری‌های فضایی است.

وی تصریح کرد: در حوزه فضا پتانسیل خوبی برای ایجاد کسب و کار و اشتغال وجود دارد و بیشترین رقم ارزش افزوده مربوط به خدمات فضایی است که این حوزه می‌تواند موتور متحرکی برای توسعه فناوری‌های فضایی در کشور باشد.

موسوی ادامه داد:‌ جامعه هدف وسیعی دارد و در همین راستا نیازهای جدی به خدمات فضایی احساس می‌شود و کشور ما در یک منطقه‌ای قرار گرفته است که از گستردگی فراوانی با وجود حوادث و کم آبی رنج می‌برد.

وی گفت: فناوری فضایی می‌تواند مانع از تخریب جنگل‌ها، زمین‌ خواری شود و باعث گسترش شهر هوشمند و همچنین کاهش آلودگی زیست محیطی و گازهای آلاینده مرتبط با حمل و نقل و حتی کاهش تصادفات شود.  به طوری که دستبندهای الکترونیکی می‌تواند کمک حال سازمان بهزیستی و بیماران آلزایمری قرار بگیرد.

مشروعیت داشتن ثروت از طریق هم افزایی در دانش
در ادامه مراسم حاج مومنی مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق به صورت هیات امنایی اداره می‌شود که شخص رئیس جمهور ریاست آن را بر عهده دارد و مجتمع شکوفایی این فرهنگ را در بین ایرانیان ترویج می‌دهد که تولید ثروت از نوع نوآوری در کشور مشروعیت دارد.

وی بیان کرد:‌ ثروت افزایی از طریق دلالی با ایجاد چنین مجتمعی به سمت تولید نوآوری و خلاقیت می‌رود و امروزه در حال تبدیل شدن به یک نهاد فناوری در کل کشور است.

حاج مومنی ادامه داد: در عرض یک سال آینده مردم شاهد توسعه و ثمرات خوبی در زمنیه خلاقیت و نوآوری در کشور می‌شوند و بنا بر فرمایش رهبری کشور راهی جز توجه به شرکت‌های دانش بنیان ندارد زیرا با نفت، گاز و شعار دیگر نمی‌توان کشور را اداره کرد.

وی افزود: این مجتمع محلی برای ارائه خدمات بیشتر به شرکت‌‌های دانش بنیان و نوآور است و افراد جامعه ارزش این مجتمع را در یک سال آینده ملاحظه می‌کنند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار