در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پای بازرسان تامین اجتماعی تنِ دارهای قالی را لرزاند/ پیگیری طرح بیمه قالیبافان در مجلس

با اجرایی شدن طرح پایش بیمه شدگان قالیبافی برخی از بافندگان فرش که مشمول ومستحق دریافت بیمه بودند،حذف شدند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  فرش دست باف ایرانی یکی  از مهمترین  محصولات صادراتی  کشور از  چند قرن گذشته بوده است و به  جرأت  می توان گفت که در  هرجای جهان، فرش  دست باف  را با برند ایران  می شناسند، این  هنر صنعت ناب  ایرانی  نتیجه  نقش  زدن  انگشتان  پینه بسته افرادیست  که  با ذوق وخلاقیت  ذاتی  خود بر  بافته هایشان نقش می زنند.

در  18 آبان ماه سال 1388 قانون  بیمه تامین  اجتماعی  قالیبافان ،بافندگان فرش  وشاغلان  صنایع  دستی در مجلس  شورای اسلامی  به تصویب رسید  واجرای  آن  از تاریخ  بیست  ودوم آذرماه  همان  سال آغاز شد و این اتفاق موجب  رونق  دارهای  خاموشی شد که سال ها بود صدایی از آنها  به  گوش نمی رسید و امید تازه ای به  قالیبافانی داد که بیشترشان از اقشار  محروم وآسیب پذیر اجتماع بودند.

اما اتفاقی  که  این  روزها  قالیبافان  با آن  روبرو  هستند، باطل  شدن  بیمه ها بدون  استرداد  حق  بیمه ای  است  که  تا   به حال پرداخت  کرده اند، بیمه  تعدادی  از  بافندگان  قالی  با دلایل مختلفی همچون  کم کاری  در بافت و تاخیر در پرداخت حق  بیمه ملغی  شد.

مسئولان امر دلایل  اصلی  این  حذف ها  را جا زدن  برخی  افراد سودجو به  عنوان قالیباف و دریافت حق بیمه قالیبافی  عنوان  می کنند  هرچند که  با کمی  پرس وجو  در بین افرادی  که  از  لیست بیمه  تامین  اجتماعی  حذف شده اند می  توان فهمید  که  برخی  از آنها  قالیبافان  فعال بوده  وبعضی  نیز  به دلیل رکود بازار ونبود  مشتری  به طور موقت  دار قالی را  تعطیل  کرده اند.

در  این  میان  برخی  کارشناسان  اقتصادی و متولیان تشکل های  فرش  در کشور  معتقدند دلیل  اصلی  این  موضوع  کمبود  منابع  سازمان تامین اجتماعی  بوده که حالا  آتش آن  دامن  قالیبافان  را  گرفته است.

در راستای  روشن  تر شدن  زوایای این  موضوع باحمید کارگر رییس مرکز ملی فرش ایران به گفتگو نشسته ایم؛

باشگاه خبرنگاران جوان: از چه زمان، با چه هدف و توسط  چه  ار گان‌هایی  طرح  پالایش  بیمه شدگان  قالیبافی  آغاز  شد؟
 
حمید کارگر:در دوسال گذشته  که پوشش  بیمه ای  برای  قالیبافان  به  علت کمبود  اعتبار  دچار  مشکل شد، سیستم پایش، بازرسی و نظارت بر اساس دستورالعمل مشخصی وبا همکاری مرکز ملی فرش  ایران،سازمان صنعت،معدن و تجارت استان ها، سازمان تامین اجتماعی  و تشکل های فرش  آغاز به  کار کرد و به طور مرتب این بازرسی ها برای پالایش  بیمه شدگان  وحذف قالیبافانی که از این خدمات بهره مند می شدند در حال انجام است و تا به الان به نتایج خوبی هم رسیده است.


باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تا به حال قالیبافان واقعی که مشمول دریافت بیمه بوده اند نیز در این  طرح  حذف شده اند؟

حمید کارگر:بله، در برخی  نظارت ها  در  بعضی استان های کشور، افراد سازمان تامین اجتماعی  بدون  نظارت تشکل های فرش  اقدام  به حذف قالیبافانی  کردند که از نظر ما مشمول و مستحق دریافت بیمه  قالیبافی بودند.
 
باشگاه خبرنگاران جوان: چطور  بسیاری  از افرادی  که  بافنده  نبودند، توانستند  در سال های  گذشته  بیمه  قالیبافی  دریافت کنند؟
 
 
حمید کارگر: برخی از اتحادیه های فرش دستباف که مجوز صدور کارت شناسایی قالیبافی را دارند، دقت لازم را نداشتند و برخی از آنها اقدام به فروش این کارت کرده اند که موجب انحراف در اجرای بیمه قالیبافی شده است.
 
سازمان سنجش آموزش فنی و حرفه ای نیز تعامل و همکاری لازم را با متولی فرش کشور نداشته و گاهی بدون اطلاع مرکز ملی فرش، به عقد قراردادهای آموزشی و ابلاغ قوانین درون سازمانی در حوزه فرش اقدام کرده که این هم بخشی از انحرافات بیمه قالیبافان را موجب  شده  است.
 
 
باشگاه خبرنگاران  جوان: چه دلایلی موجب شده تا برخی افراد سودجو در قالب نام  قالیباف از بیمه  قالیبافی استفاده کنند؟
 
حمید  کارگر: تعرفه پایین حق بیمه و برخورداری از خدمات درمان رایگان تامین اجتماعی، باعث شد بیشتر بانوانی که در رشته های دیگری چون آرایشگری و خیاطی مهارت دارند و مشغول کار هستند با تهیه گواهی مهارت در زمینه قالیبافی از آموزشگاه های فنی و حرفه ای و اجاره دار های قالی نمایشی با چند «رج» بافته شده که هنگام مراجعه بازرس آن را نشان می دادند،تحت پوشش بیمه قالیبافی قرار گیرند.
 
 
باشگاه  خبرنگاران جوان: مهمترین سیاست های شما در موضوع  بیمه  قالیبافان  کدام  است؟
 
حمید کارگر: اجرای این قانون منوط به تامین اعتبار در بودجه سالانه کشور است لذا مرکزملی فرش ایران پیگیر پیش بینی اعتبار لازم برای  اجرای کامل این طرح و پایش و بازنگری در بین بیمه شدگان فعلی است.

 باشگاه خبرنگاران جوان: آیا برای تامین اعتبارات مورد نیاز قالیبافان، اقدامی صورت گرفته است؟

حمید کارگر: در بودجه سال96 مجلس  شورای  اسلامی که درحال نهایی شدن است، با درخواست مشترک وزارت کار وامور اجتماعی و همچنین وزارت صنعت،معدن و تجارت اعتبارات لازم برای تحت پوشش قرار گرفتن  حداقل  500هزار  نفر  قالیباف  در  سطح  کشور  به  تصویب نهایی   رسیده است تا در سال آینده  در  کنار  تداوم  بازرسی ها و دستیابی  به فهرست  دقیق و نهایی  قالیبافان،  شاهد  تحت پوشش  قرار گرفتن  قالیبافان  واقعی باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان:چه  میزان  بودجه برای  تحت پوشش قرار گرفتن همه قالیبافان  نیاز است؟

حمید  کارگر:حدود یک  میلیارد و صد و شصت و دو میلیون  تومان اعتبار  مورد  نیاز  برای  اجرای  این  قانون ویژه 500هزار  نفر قالیباف  در سال آینده نیاز است.

باشگاه خبرنگاران جوان: از فراکسیون  فرش  مجلس  شورای اسلامی که قرار بود توسط عده ای  ازنمایندگان  تشکیل شود،چه  خبر؟

حمید کارگر: فراکسیون فرش به تازگی تشکیل شده است و با شکل گرفتن این فراکسیون  در  مجلس شورای  اسلامی که بیش از 200  عضو  دارد،امیدوار هستیم که همراهی   خانه  ملت  در رفع  مشکلات  حوزه  فرش از جمله  مسایل  بیمه قالیبافی  تقویت  شود.


باشگاه خبرنگاران جوان: آیا  برای همکاری با فراکسیون  فرش  مجلس شورای اسلامی، برنامه ای دارید؟

حمید کارگر: ما طرحی را در مرکز  ملی فرش ایران با همکاری  اتحادیه صادر کنندگان فرش ایران و برخی دیگر از تشکل ها و نهادهای حوزه فرش طراحی کرده ایم که  آماده ارایه به فراکسیون فرش  است  که  امیدواریم تا پایان  بررسی  بودجه 96 در  دستور کار این  فراکسیون  قرار  بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان:طرح مذکور  شامل  چه مواردی است؟
 
حمید  کارگر: در این طرح  مسایل  مختلف  حوزه  فرش از جمله بیمه قالیبافان، مسایل گمرکی،  تسهیلات تشویقی،  تبلیغات، آموزش ، پژوهش و موانع  صادراتی  مد  نظر قرار گرفته  شده است.
 
انتهای پیام/
 
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
سلام آیا هنوز هم بازرسی قالی هست اگه موقعی که بازرس میاد حضور نداشته باشیم چی میشه
آخرین اخبار