در نشست خبری جشنواره مد و لباس فجر مطرح شد؛

شوی زنده در جشنواره مد و لباس فجر حذف می‌شود/ حضور کشور فرانسه در جشنواره

دبیر کارگروه مد و لباس از مستقل شدن جشنواره بخش کودک و نوجوان، اختصاص دو غرفه به کشور فرانسه در جشنواره فجر و حذف شدن شوی زنده لباس خبر داد.

شوی زنده در جشنواره مد و لباس فجر حذف می‌شود/ حضور کشور فرانسه در جشنوارهبه گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید قبادی دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، پیش از ظهر امروز شنبه 30 بهمن‌ماه در نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره مد و لباس فجر در تالار وحدت، اظهار کرد: فراخوان جشنواره مد و لباس آذرماه اعلام شد. با بیش از ۵۰ نفر از اساتید این حوزه، انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی مکاتبه شد تا از نقطه‌نظرات آن‌ها در این دوره از جشنواره استفاده شود. جشنواره امسال هشت بخش مهم دارد که اولین و مهم‌ترین بخش آن و به نوعی مأموریت اصلی کارگروه مد و لباس، بخش طراحی است.

او ادامه داد: امسال مسابقه زنده طراحی، چند بخش دارد و در واقع متنوع‌ترین بخش جشنواره است. ما سعی کردیم موضوع کاربردی شدن لباس را به بخش مسابقه اضافه کنیم، زیرا در سال‌های گذشته نقدهایی که از سوی مردم به ما می‌شد این بود که طرح‌ لباس‌هایی را که در جشنواره نمایش داده می‌شود، چگونه می‌توانند در بازار پیدا کنند. به همین دلیل، به این بخش لباس کاربردی، کودک و نوجوان، بزرگسال و مردانه اضافه شد. در بخش طراحی زنده لباس، سه ژانر لباس اجتماع بانوان، بالاپوش مردان و محصولات عفاف و حجاب را خواهیم داشت.

دبیر کارگروه مد و لباس که امروز (۳۰ بهمن‌ماه) در نشست خبری ششمین جشنواره مد و لباس فجر سخن می‌گفت، بیان کرد: سال گذشته فقط مسابقه زنده طراحی چادر را داشتیم، اما امسال دو روز از جشنواره را به طراحی تمام محصولات عفاف و حجاب اختصاص داده‌ایم. ۹۰ گروه برای شرکت در دو روز اول مسابقه زنده لباس اجتماع بانوان ثبت نام کردند و قرار شده ۲۰ گروه سه نفره در این بخش شرکت کنند. در بخش مسابقه زنده لباس مردان و عفاف و حجاب نیز ۴۰ گروه متقاضی هستند که امیدواریم بتوانیم آن‌ها را نیز به ۲۰ گروه تقسیم کنیم.

قبادی گفت: امسال مسابقه طراحی پارچه را داریم که یکی از مأموریت‌های این کارگروه است و در قانون ساماندهی مد و لباس نیز پیش‌بینی شده بود. در این حوزه نسبت به دوره قبل با افزایش ۳۰۰ درصدی آثار روبه‌رو بودیم و بیش از ۳۱۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. در حالی که در دوران گذشته، این تعداد بسیار کم بود. لباسی که پارچه آن مبنای ایرانی داشته باشد برای ما مهم است.

او با اشاره به بخش کیف و کفش، گفت: امسال نسبت به دوره قبل جشنواره، آثار قابل توجهی از بخش کیف و کفش به دبیرخانه رسیده است. همچنین در بخش زیورآلات که سال گذشته به جشنواره اضافه شد نیز شاهد ارسال بیش از یک‌هزار اثر به جشنواره بودیم.

دبیر کارگروه مد و لباس با بیان این‌که در این دوره شاهد رشد چشمگیر و ارسال آثار در همه بخش‌ها هستیم، اظهار کرد: بیش از ۵۲۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر رسیده که این تعداد در نوع خود کم‌نظیر است. پیش‌بینی می‌کنیم ۲۵۰ اثر را به‌نمایش بگذاریم.

قبادی با اعلام این‌که بیش از یک‌هزار نفر در بخش لباس اجتماع شرکت کرده‌اند، گفت: ۴۰ درصد این شرکت‌کنندگان طراح حرفه‌ای لباس هستند و این موضوع، نقطه امید جشنواره مد و لباس فجر است. در سایر بخش‌ها نیز حدود ۱۳۰۰ نفر ثبت نام کردند. همچنین نزدیک به ۲۳۰۰ شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف رقابتی جشنواره شرکت خواهند کرد.

او درباره بخش علمی و دانشگاهی جشنواره نیز بیان کرد: حدود ۱۹۰ مقاله، پایان‌نامه و طرح پژوهشی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و این موضوع نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها به سمت نیازپروری در جامعه در حال حرکت هستند. امسال مجموع مقالات میان رشته‌ای را هم در بخش فراخوان جشنواره در نظر گرفتیم. این بخش به موضوعاتی که صرفا طراحی لباس نیست، بلکه به موضوعات مرتبط با لباس مثل انضباط اجتماعی و روان‌شناسی لباس می‌پردازد.

دبیر کارگروه مد و لباس افزود: آثار بخش علمی و دانشگاهی در گالری برج آزادی به‌نمایش درخواهند آمد. همچنین ۳۲ نشست با موضوعات متعدد برگزار خواهیم کرد. با توجه به ظرفیت‌هایی که در این بخش وجود دارد، به‌دنبال این هستیم که بخش علمی و دانشگاهی را به‌صورت یک جشنواره مستقل در آینده برگزار کنیم.

قبادی با اعلام مستقل شدن بخش کودک و نوجوان، گفت:‌ از ارسال آثار این بخش ذوق‌زده هستیم. حدود ۳۵۰ اثر در حوزه لباس کودک ارسال شده است و تصمیم داریم در سال ۹۶ این بخش را به‌صورت مستقل برگزار کنیم.

او درباره بخش فرهنگ و هنر جشنواره مد و لباس نیز اظهار کرد: در این بخش، رادیو و تلویزیون به‌صورت مستقل دیده شده‌اند و داوری آن به پایان رسیده است. داوران این بخش نیز مهدی فرجی رئیس سابق شبکه یک، آشتیان‌زاده رئیس گروه اجتماعی شبکه دو و حامد جوادزاده تهیه‌کننده برنامه‌های رادیو و تلویزیون بوده‌اند. ما در این دوره از جشنواره مجری منتخب، شبکه استانی و برنامه‌های تلویزیونی منتخب را خواهیم داشت.

دبیر کارگروه مد و لباس درباره بخش تصویرگری نیز گفت: حدود ۴۰۰ اثر در این بخش مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین امسال شعار تبلیغاتی و جمله‌سازی کوتاه در حوزه مد و لباس را نیز داوری کرده‌ایم که به‌زودی داوری آن تمام می‌شود.

قبادی درباره بخش بین‌الملل ششمین جشنواره مد و لباس، اظهار کرد: بخش بین‌الملل یکی از مهم‌ترین بخش‌هاست که چهار روز آخر جشنواره را به آن اختصاص داده‌ایم. نسبت به سال‌های گذشته در این دوره، تعداد شرکت‌کنندگان قابل توجه است. دو غرفه از فرانسه خواهیم داشت و کشورهای ویتنام، هند، تونس، مراکش نیز حضور دارند. همچنین نمایندگانی از روسیه و ایتالیا را در این دوره از جشنواره خواهیم داشت. امیدوارم بتوانیم تلاش‌های ایران در حوزه مد و لباس را به آن‌ها معرفی کنیم.

او ادامه داد: بسیاری از برندهای موجود در کشورهای خارجی برای شرکت در این دوره از جشنواره، اظهارعلاقه‌مندی کرده‌اند، اما ستاد جشنواره با این موضوع موافقت نکرد، زیرا می‌خواهیم از لحاظ کیفی و تکنیکی در این حوزه تأثیرگذار نباشد. ما ظرفیت مد و لباس اسلامی را برای برندهای خارجی آماده نخواهیم کرد. درباره حضور برندهای خارجی دستورالعمل مستقلی تدوین شده و شاهد انجام آن هستیم. حتی وزیر صنعت، معدن و تجارت کارگروهی در این‌باره راه انداخته است تا موضوع حضور برندهای خارجی در ایران به نفع منافع ملی جلو برود. تأکید کارگروه مد و لباس، نگاه سخت‌گیرانه به این موضوع است.

دبیر کارگروه مد و لباس اعلام کرد: در بخش افتتاحیه بین‌الملل از سند لباس حلال رونمایی خواهد شد. همچنین کارگاه‌های آموزشی در این بخش پیش‌بینی شده است.

قبادی با اشاره به بخش ویترین ملی، بیان کرد: بخش ویترین ملی در برج میلاد و تالار وحدت و منطبق با اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد. در این بخش ۱۸ مجموعه متفاوت از سال گذشته به‌نمایش گذاشته خواهد شد، ضمن آن‌که امکان عرضه و نمایش محصولات ۲۵ برند داخلی در برج میلاد فراهم شده است. همچنین لوح «با افتخار ساخت ایران» نیز در این دوره از جشنواره تحویل اعضا خواهد شد.

او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که چرا هنرمندان موسیقی و سینما در کشور ما از طراحان لباس داخلی کمتر استفاده می‌کنند، گفت: خوشبختانه دو سال است که این موضوع مطرح شده و هنرمندان ما در کنار خود، از حضور طراحان ایرانی استفاده می‌کنند. لباس هنرمندان در جشنواره فیلم امسال نسبت به سال‌های گذشته ارتقای قابل توجهی پیدا کرد، گرچه برخی به یکنواخت بودن رنگ‌ها انتقاد داشتند. در جشنواره‌های دیگر نیز لباس هنرمندان حاشیه‌هایی را داشت، اما با همکاری دبیر جشنواره فیلم فجر امسال و هنرمندان شاهد ارتقای کیفیت پوشش بودیم.

دبیر کارگروه مد و لباس در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا بخش شوی زنده لباس حذف شده است، اظهار کرد: برگزاری این بخش، شرایط قانونی متعددی داشت که شاید ما از برخی از این قوانین غافل بودیم. در گام‌های بعدی متوجه این مفاد قانونی شدیم که برگزاری بخش شوی زنده را نفی می‌کرد. بنابراین آن را حذف کردیم، ضمن آن‌که حاشیه‌هایی که شوی زنده برای کشور ایجاد می‌کرد، بسیار زیاد بود و برخی افراد به‌شکل غیرقانونی آن را انجام می‌دادند. به همین دلیل با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌ها، این موضوع را ابطال کردیم.

قبادی ادامه داد: براساس آخرین پژوهش یکی از استادان دانشگاه‌های برتر کشور بخش شوی زنده در کشورهای دیگر نیز فقط سه درصد ارزش افزوده حوزه مد و لباس را به خود اختصاص می‌دهد.

در ادامه این نشست، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک در سخنانی، بیان کرد: امروز بیش از یک‌هزار تولیدکننده از دستاوردهای کارگروه مد و لباس استفاده می‌کنند. یکی از نقاط قوت جشنواره فجر امسال این است که محصولات ایرانی در سه نقطه تهران و بیش از دوهزار فروشگاه، تحت عنوان فروش فوق‌العاده عرضه می‌شود. همچنین بعد از برگزاری جشنواره مد و لباس، نمایشگاهی در بخش صنعت در پنج نقطه تهران از ۱۰ تا ۲۰ اسفندماه برگزار خواهد شد.

او همچنین درباره عرضه لباس‌های ایرانی با قیمت بالا در فروشگاه‌ها توضیح داد: شاید قیمت لباس‌های ایرانی در مقایسه با برخی از لباس‌های وارداتی از جمله چینی که کیفیت پایینی دارند، بالا به نظر بیاید. دولت در تلاش است تا در بخش مالیات و بیمه از تولیدکنندگان حمایت کند. همچنین تولیدکنندگان از پارچه و ملزوماتی که در کشور تولید می‌شود استفاده کنند تا در قیمت آن‌ها تأثیر بگذارد. ضمن آن‌که با هماهنگی بخش صنعت، معدن و تجارت در تلاشیم تا جلوی ورود کالاهای خارجی را بگیریم و واردات پوشاک از طریق نمایندگی‌های حقوقی ثبت سفارش شود.

رئیس اتحادیه پوشاک اعلام کرد: کسانی که شخصیت حقوقی و برند خارجی دارند، باید در موقع ثبت سفارش، دارای مجوز باشند. تمام تلاش‌مان این است با توجه به تمهیداتی که در دولت اندیشیده شده، بخشی از هزینه‌های تولید را کاهش دهیم تا قیمت لباس‌های عرضه‌شده متعادل شود.

شیرازی همچنین درباره استفاده هنرمندان و شخصیت‌های سیاسی از طراحان ایرانی، اظهار کرد: دستورالعملی در این زمینه تنظیم و ابلاغ شده است. در این دستورالعمل آمده است که تمام هنرمندان، هنرپیشه‌ها و رجال سیاسی که به‌عنوان فرد برجسته شناخته می‌شوند، از پوشش ایرانی استفاده کنند.

 
ششمین جشنواره مد و لباس کشور از سوم اسفند ماه در تالار وحدت، برج میلاد و مجموعه آزادی برگزار می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.