سعیدی در صحن علنی:

آقای وزیر! چرا به جای عذرخواهی از مردم در حادثه قطار گفتید مردم بیمه هستند؟!/ چرا مسکن مهر را مزخرف خواندید؟

نماینده مردم تبریز گفت: متاسفانه وزیر راه در حادثه قطار تبریز-مشهد به جای عذرخواهی از مردم، گفتند نگران نباشید همه بیمه هستند.

آقای وزیر! چرا به جای عذرخواهی از مردم در حادثه قطار گفتید مردم بیمه هستند!/ چرا مسکن مهر را مزخرف خواندید؟
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی یکی از استیضاح‌کننده وزیر راه، گفت: برخلاف برخی شایعات که توسط برخی جریانات سیاسی مطرح می‌شود این استیضاح سیاسی نیست و مسائلی که مطرح خواهد شد بر مبنای وظایف نمایندگان مستندات و اطلاعات واصله است.

وی افزود: برخی‌ها می‌گویند الان مصلحت نیست که استیضاح برگزار شود چرا که دو الی سه ماه به انتخابات مانده است دلیلی نمی‌شود که از تخلفات، ابهامات، مسامحه کاری‌ها و بی‌نظمی‌ها چشم پوشی شود و به امان خدا رها شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأ‌کید بر اینکه وظایف نظارتی مجلس ایجاب می‌کند حتی اگر یک روز هم از مسئولیت و عمر آخوندی باقی مانده باشد باید به تکلیفش عمل کند گفت: نباید بگذاریم که در اثر بی‌توجهی، انحرافاتی در مسیر اجرای قانون رخ دهد و همچنین باید فرهنگ پاسخگویی به مردم و عذرخواهی از آنان و کنار رفتن از مسئولیت و رها کردن میز صندلی و قدرت در صورت قصور و بی‌تدبیری باید در بین مسئولان نهادینه شود.

سعیدی ادامه داد: حضرت امام (ره) فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند و ما نوکر مردم هستیم لذا با پیشانی باز و با خضوع اگر اشتباه کردیم به مردم بگوییم عذر می‌خواهیم.

نماینده مجلس با اشاره به حادثه قطار سمنان- مشهد که در چند ماه اخیر رخ داد گفت: در این حادثه متأسفانه وزیر راه و شهرسازی در مقابل مردم به جای عذرخواهی گفت "نگران نباشید همه مسافرین بیمه هستند" خانواده‌ای در مقابل چشمان عزیزانشان سوختند چگونه می‌توانم بیان کنم اتفاقاتی را که رخ داد و آن چیزهایی را که برایم تعریف کردند.

وی افزود: مسافری که برای خریدن شیر به رستوران قطار می‌رود و پس از بازگشت مشاهده می‌کند این حادثه رخ داده و خانواده‌اش در میان آتش سوختند و خاکستر شدند این مسافر گفت ابتدا تلاش کردم تا شیشه واگن را بشکنم اما هیچ ابزاری نبود با نردبان موجود در یکی از کوپه‌ها خواستم شیشه‌ها را بشکنم اما شیشه‌ها شکسته نشد، این مسافر می گوید که در نهایت با هزار مصیبت شیشه را شکستند اما سوختن عزیزانشان را دیده اند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد:  فردی را می‌شناسم که هنوز از 5 آذر تا به امروز به خانه‌اش نرفته است، فرزندی را که بعد از چندین سال با نذر و نیاز از امام رضا(ع) گرفته بود برای زیارت ثامن‌الحجج فرستاده بود یک روز با تأخیر می‌رسد اما قطار حرکت می‌کند و این حادثه رخ می‌دهد حتی خاکستر فرزندش را نیز به دستش ندادند.

سعیدی با بیان اینکه به دنبال این اتفاق سوالاتی مطرح می‌شود اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی چرا قطار مجهز به امکانات و تجهیزات نبود، چرا امدادگران دیر رسیدند، چرا در محل حادثه بعد از یک و نیم ساعت امدادگران وارد شدند. بنده براساس اسناد و مدارکی که دارم اظهاراتم را بیان می‌کنم.

نماینده مجلس ادامه داد: بر مبنای اسناد نامه مدیر اداره کل راه آهن شمال شرق به مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی آمده است در ساعت 7:25 دقیقه حادثه اتفاق افتاد در ساعت 8:50 دقیقه واگن مخزن دار آتش‌نشانی از ایستگاه‌های شاهرود و سمنان حرکت می‌کند و ساعت 9 به مقصد می‌رسد در حالتی که تا یک و نیم ساعت واگن‌ها می‌سوختند و کسی متأسفانه برای کمک‌رسانی ورود پیدا نکرد.

وی با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند بهترین سیستم را در این قطارها نصب کرده‌ایم گفت: آخوندی با حضور در کمیسیون عمران مجلس گله‌مند بود از اینکه چرا این همه اقدامات را در حوزه ریلی انجام داده اما هیچ فردی گزارشی از آن ارائه نداده است، بله جای گله دارد چرا این سیستمی که میلیاردها تومان برایش هزینه کردید گزارشش را به مردم و رهبر ارائه کردید و گفتید خطای انسانی را به صفر می‌رساند اما چرا این حادثه رخ داد و حدود 48 نفر در آتش سوختند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: برخی‌ها در کمیسیون می‌گفتند اینکه سیستم ناکارآمد بوده خطاست و اینکه می‌گویند سیستم خطاهایی را تا حدود 3 الی 4 هزار تعداد آن را اعلام کرده است و ثبت شده کذب محض است اما بعدها گفتند اتفاقا این سیستم‌ها به خوبی عمل می‌کند و هیچ خطایی ندارد، بنده براساس همین مستندات که ثبت هم شده سوال من این است که چرا باید به مردم گزارشی بدهیم که امنیتشان به خطر بیفتد.

سعیدی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: آیا اقدامی برای خروج از رکود مسکن انجام شده است؟ آیا از توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی در حوزه انتخابیه خود راضی هستید؟ آیا از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده که تبدیل به یک مصیبتی شده است و اگر خدای ناکرده حادثه طبیعی مانند زلزله رخ دهد ما با مصیبتی فراتر از پلاسکو مواجه خواهیم بود و اقدامات مؤثری را در عرض این چند سال مشاهده کرده‌اید.

نماینده مجلس اضافه کرد: آیا از تکمیل پروژه‌های مسکن مهر که این همه مطالبات مردم است و ایجاد مسکن اجتماعی رضایت دارید علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص تکمیل پروژه مسکن مهر آیا از بهبود وضعیت صنعت حمل و نقل و ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه آن خروجی لازم را ملاحظه کرده‌اید.

وی اظهار کرد: آیا درخصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل برون شهری و درون شهری حرکت قابل ملاحظه‌ای را مشاهده کرده‌اید؟ آنچه که می‌گویید عملکرد آقای وزیر و وزارت‌خانه راه و شهرسازی ضعیف بوده این موضوعاتی است که متأسفانه آخوندی بدون ارائه طرحی مشخص مسکن مهر را مزخرف قلمداد می‌کند اما سوال این است که طرح مسکن اجتماعی که البته با الگوهای قشر زحمت‌کش جامعه تنظیم نشده چرا در حد شعار باقی مانده است. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: عدم توجه به قشر مستضعف و پا برهنه که زحمت کشان ما هستند و عدم داشتن برنامه مشخص در حوزه مسکن از ایرادات جدی است متأسفانه وزارت راه و شهرسازی با وجود اهمیت تحریک عرضه و تقاضا در عمل اقدام خاصی را به اجرا ننشانده است.

سعیدی با اشاره به احیای بافت فرسوده شهری گفت: عدم تحقق هدف‌گذاری برنامه پنجم توسعه و احیای سالانه 10 درصد نوسازی بافت فرسوده و اخذ مالیات از خانه‌های خالی، تخصیص وام پیش خرید،  فروش اقساطی مسکن، تکمیل مسکن مهر و ساخت مسکن عمومی طرح‌هایی بود که آخوندی به عنوان برنامه‌های خود نام می‌برد ولی در عرصه عمل اجرایی نشد.

نماینده مجلس تأکید کرد: طبق سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی این سوال مطرح می شود که با کدام منطق خرید حدود 118 فروند ایرباس و خرید 108 فروند هواپیمای بویینگ با منابع صندوق توسعه ملی برای شرکت دولتی ایران ایر که شرکتی ورشکسته بوده، تصمیم‌گیری شده است!

وی با انتقاد از عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی گفت: شما که شعار اقتصاد آزاد را سر می‌دهید چرا برای بخش خصوصی واقعی این شرایط را فراهم نکردید تا توسعه این بخش را برعهده بگیرد، ما به غیر از ایرلاین دولتی حدود 13 شرکت هواپیمایی دیگری داریم که وزارت راه و شهرسازی به عنوان حاکمیت وظیفه حمایت از این بخش‌ها را دارد اما عملا در این حوزه وزارت راه و شهرسازی هیچ تلاشی نکرده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: این اقدامات بیانگر این است که قراردادهای ایران‌ایر به تدریج به نتیجه برسد و طی سالها تنها یک شرکت هواپیمایی خواهیم داشت و شرکت‌های خصوصی به تدریج به زمین خواهند خورد.

سعیدی با اشاره به صنعت هوایی کشور نیز گفت: وزیر راه و شهرسازی نرخ بلیط را آزاد کرد در حالی که هنوز این صنعت با توجه به کمبود شدید ناوگان و تقاضای بالای آن منجر به ایجاد انحصار و افزایش هزینه برای مسافران شد، سوالم این است آیا با آزادسازی نرخ بلیط کیفیت‌ها افزایش یافته و تأخیرها کاهش یافته است؟ خیر. آقای آخوندی همیشه با آزادسازی‌های نرخ بلیط نباید انتظار تحول داشته باشید.

نماینده مجلس با تأکید بر اینکه با این اقدامات بازنده اصلی مردم هستند گفت: عدم توجه به صنعت ریلی با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه همه جانبه پروژه‌های ریلی و اصلاح شرایط اقتصادی نسبت به جاده‌ها طبق قانون ماده 70 متأسفانه وزارت خانه راه وشهرسازی از این ظرفیت‌ها استفاده نکرده است و همچنان پروژه‌های ریلی منتظر تأمین منابع مالی هستند.
 
وی با انتقاد از اینکه به بخش خصوصی هیچ توجهی نمی‌شود خاطر نشان کرد: همیشه بر این امر تأکید شده که کمبود منابع مالی در وزارت راه در این دوره پاشنه آشیل عدم تحقق هدف‌گذاری‌ها است، بنابراین در بررسی عملکرد این وزارت‌خانه مشخص می‌شود در جهت بهبود کسب و کار و توسعه فضای بخش خصوصی اقدام خاصی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: گلایه سرمایه‌گذاران شرکت‌های آزادراه مبنی بر عدم پرداخت تعهدات در قراردادها منجر به بی‌اطمینانی بخش خصوصی شده است و عملا در این حوزه سرمایه‌گذاری خاصی انجام نشده است، نمونه‌اش آزاد راه تبریز- بازرگان و تبریز- سهند است که بعد از چندین سال اقدامی نشده به جز اینکه اخیرا آقای نوبخت سوار قطار شده و از تهران به سمت تبریز آمدند و سپس بحث استیضاح مطرح شد.

سعیدی در پایان تأکید کرد: مهم این است که پروژه‌ها به نتیجه معقولی برسند و مردم راضی شوند و رضایت خداوند را بتوانیم جلب کنیم.

انتهای پیام/  


 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
آخوندی دیگه نباید تو دولت باشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۰۴ ۰۱ اسفند ۱۳۹۵
آخوندی استعفا استعفا استعفا....
آخرین اخبار