باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

رایزنان اقتصادی بازرگانی کیستند؟/ ضرورت ارتقای آموزش ها احساس می شود

رایزنان بازرگانی به افرادی می گویند که در خارج از مرزهای سرزمینی و در مذاکره و تعامل با مسئولان ذیربط دیگر کشورها برای توسعه ارتباطات و فعالیت های اقتصادی بازرگانی مراوده و تلاش می کنند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تعامل،مذاکره و رایزنی یکی از الزامات اجتناب ناپذیر در عرصه های گوناگون اعم از سیاسی،اقتصادی،فرهنگی و...به شمار می رود.

اگرچه حصول این امر،مستلزم اصول، قواعد و چارچوب هایی است که به فراخور شرایط حاکم بر کشورها، متغیر است و به تبع نادیده گرفتن و یا عدول از این مولفه ها نه تنها تامین کننده منافع کشور نخواهد بود،بلکه در برخی اوقات موجبات تحمیل خساراتی سنگین و جدی را فراهم می سازد.

در این میان،در مباحث اقتصادی و بازرگانی نیز افرادی پیگیر امور می شوند تا با تعامل،رایزنی و مذاکرات،بستر و زمینه توسعه ارتباطات اقتصادی را فراهم سازند.

در کشور ایران نیز، رایزنان بازرگانی، مسئولیت این امر خطیر را عهده دار هستند که به نوعی در زیرمجموعه سازمان توسعه تجارت فعالیت می کنند.

شمار رایزنان مذکور به بیش از 20 نفر می رسد که با ماموریت های سه ساله پیگیری وظایف محوله در این حوزه می شوند که به تبع بعد از پایان مدت ماموریت،حکم آنها تمدید و یا به کشور باز می گردند.

ملیحه سلیمانی فر،دانش آموخته رشته اقتصاد و یکی از فعالان حوزه تجارت و بازرگانی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به لزوم ارتقای تعاملات در حوزه اقتصادی، متناسب با منافع ملی و ضرورت اتخاذ تدابیری که ظرفیت های اقتصادی کشور را در عرصه های بین المللی بارور سازد، اظهار داشت: در طول سالهای اخیر نیز،موضوع توسعه مباحث تجاری و اقتصادی با کشورها و دُوَل دیگر به عنوان یکی از دستورکارهای جدی و حائز اهمیت دستگاه های ذیربط مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: بدون تردید،صرفا با تعریف طرح و برنامه،نمی توان به توفیقات شایسته ای در عرصه اقتصادی نائل شد و به تبع تامین و تحقق اهداف از پیش تعیین شده در چنین عرصه ای،مستلزم فراهم سازی پیش نیازهای آن خواهد بود که یکی از ده ها عنصر اساسی در این عرصه،به نحوه فعالیت و خروجی عملکرد رایزنان اقتصادی یا همان سفیران اقتصادی باز می گردد.
 
تسلط لازم رایزنان،شرط اساسی در حصول توفیقات هر چه بیشتر است

سلیمانی فر معتقد است،علیرغم اهمیت نافذ و موثر رایزنان اقتصادی در توسعه و تقویت تعاملات اقتصادی،تسلط به امور و زوایای پیدا و پنهان مذاکره،فن گفت و گو و شرایط حاکم بر کشورِ مقصد و مبدا از دو حیث سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی،ضرورتی اجتناب ناپذیر است که نمی توان به سهولت آن را نادیده گرفت.

 وی افزود:بر اساس برخی از گزارشات منتشر شده و اظهارات نایب رئیس اتاق بازرگانی،رضایت عمومی چندانی از خروجی و دستاورد فعالیت گروه ها و افراد مذکور و جود ندارد که البته قضاوت دقیق و منصفانه در این خصوص، مستلزم تحقیقات،بررسی و ارزیابی های هر چه دقیق تر می باشد،اما با این وجود با یک بررسی میدانی به روشنی به عدم رضایت عمومی از ضریب ثمربخشی رایزنان مذکور پی خواهیم برد.

دانش آموخته رشته اقتصاد و فعال حوزه تجاری و بازرگانی گفت: یکی از انتقادات طرح شده راجع به این طیف،به عدم اشراف و آگاهی از مبانی و ساز وکارهای اقتصادی معطوف می شود که به تبع،این ضعف و نقیصه در خروجی و بازدهی فعالیت ها اثرگذار خواهد بود.

سلیمانی فر با اشاره به لزوم تقویت ضابطه و پرهیز از اعمال رابطه در صدور احکام ماموریت برای این افراد،عنوان کرد: تفاوت فاحش،محسوس و جدی میزان حقوق دریافتی در داخل ایران (بر مبنا و اساس ریال)،با آنچه که به عنوان دریافتی در قالب ارز به عنوان حقوق ماموریت خارج از کشور در نظر گرفته می شود باعث شده تا این ماموریت های کاری به عرصه ای رقابتی میان متقاضیان اعزام مبدل شود.

وی افزود: به اعتقاد برخی کارشناسان در طول سالیان گذشته هر کس از ارتباطات قوی تر برخوردار بوده، زمینه برای اعزام او به نحو مطلوب تری فراهم می شده و گویی اینکه رابطه ها بر ضابطه ها چربش بیشتری داشته است.

این فعال حوزه اقتصادی و بازرگانی عنوان کرد: طبیعتا در چنین شرایطی،آنچنان که باید به شایستگی ها و توانمندی ها توجه نمی شود و هر کس که از ارتباطات نافذتری برخوردار باشد،به توفیقات مادی بیشتری نائل خواهد شد.
 
آموزش رایزنان اقتصادی بازرگانی ضروری است

مصطفی بکلیان،دانش آموخته رشته روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به نقش حائز اهمیت تخصص در کسب موفقیت در هر حوزه و عرصه ای عنوان کرد: طبیعتا در چنین بخش حساس و حائز اهمیتی (رایزنی بازرگانی و تجاری) نیز این اصل خطیر مصداق دارد.

وی افزود: به واقع،رایزنی اقتصادی،تلفیقی است از فنون مذاکره،دیپلماسی و قواعد و اصول اقتصادی که به تبع نا آشنایی در چنین حوزه هایی،ثمر بخشی فعالیت ها را در حوزه اشاره شده،تحت الشعاع قرار خواهد داد.

دانش آموخته رشته روابط بین الملل عنوان کرد: آنچه که طرح آن در این مجال ضروری به نظر می رسد به ضرورت ارتقای سطح آموزش ها معطوف می شود و به واقع می طلبد،دستگاه های ذیربط اعم از نهادهای مدیریتی در حوزه وزارت امور خارجه و اقتصاد با برگزاری دوره هایی هدفمند،اصول و قواعد تخصصی و کارشناسی مرتبط با این عرصه را به متقاضیان و افرادی که برای اعزام برگزیده شده اند آموزش دهند.

بکلیان گفت: اگرچه در این حوزه،برخی کاستی ها،نقیصه ها و نارسایی ها وجود دارد،لذا بطور یقین در صورت تحلیل،بررسی و ارزیابی نحوه عملکرد رایزنان اقتصادی-بازرگانیِ کشورها و دُوَل موفق دنیا،به نتایج سازنده تری نائل خواهیم شد و این مهم تنها با الگوبرداری شایسته و اصولی از ساز و کارهایی که در عرصه بین المللی و اقتصاد جهانی به نتیجه رسیده،قابل حصول خواهد بود.

وی در خاتمه یادآور شد: قطعا با برنامه ریزی هدفمند و اصولی،قادر خواهیم بود،عرصه را برای توسعه اقتصادی و تجاری هموارتر از گذشته نماییم و به تبع،با تحقق این اصل،زمینه دستیابی به دیگر اهداف و مقاصد مورد نظر در بخش سیاست گذاری های مرتبط با اقتصادی مقاومتی به نحوی مطلوب و شایسته تری فراهم خواهد شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار